Přestože rychnovskou nemocnici hodnotí většina pacientů kladně, najdou se i tací, kteří s jejími službami spokojeni nejsou. Mezi nimi je i Michaela Cihlářová, která již deset let žije v Irsku a která se rozčílila nad kvalitou služeb na dětském oddělení, kam přišla se svou osmiměsíční dcerou.

„Moje dcera měla v noci 40– stupňové horečky, tak telefonuji do nemocnice. Příjemná sestřička mi řekla, ať ji pro jistotu přivezu, aby ji prohlédl lékař. Po příjezdu do nemocnice jsme na lékaře Ondruše čekali asi dvacet minut,“ napsala do redakce Cihlářová, podle které se Ondruš dostavil s nepříjemným výrazem v obličeji, podíval se dceři do krku, řekl, že nemá zánět a s diagnózou byl hotov během dvou minut. „Když jsem se ho zeptala na nějaké léky, Ondruš mě začal sprostě urážet a rasisticky nadávat do cikánů, i když jsem Češka,“ napsala Michaela Cihlářová.

Podle ředitele nemocnice Luboše Mottla se však celá událost odehrála trochu jinak. „Na pohotovost přišla o půlnoci paní s dítětem v doprovodu nějakého staršího pána. Lékař dítě komplexně vyšetřil. Shledal to, že dítě má horečku, což se při viróze u malých dětí stává,“ vysvětlil ředitel Mottl.

„Doprovod matky dítěte však začal primáři Ondrušovi sprostě anglicky nadávat. Ten však umí anglicky dobře a tak si to nenechal líbit, protože mu rozuměl. Ty výrazy však nechci citovat,“ řekl Mottl, který dodal, že primář dítě ani nemusel ošetřit, protože nebylo ohroženo na životě a nemělo žádné pojištění ani doklady.

„Kartu nějakého pojištění měla pouze matka, avšak už bylo propadlé a neplatilo. Neměla jediný doklad k dítěti, takže primář ani nemohl vědět, že ho někde nesebrala na ulici. Ani nevěděl, jestli je tomu dítěti skutečně osm měsíců, to mu pouze řekla osoba, která s ním přišla,“ uvedl Mottl, který řekl, že Cihlářová nepodala na primáře žádnou stížnost.

„Pokud si lidé stěžují, tak zejména mě, protože u mě cítí tu možnost něco s tou nespokojeností dělat a nějak to konstruktivně řešit. Je to poprvé, co se takovou stížností zabývám přes sdělovací prostředky. I to, jakým způsobem vám to bylo sděleno mi připadá velmi nestandardní a sprosté vůči nemocnici,“ řekl Mottl, který dodal, že stížností má nemocnice velmi málo, ale že pokud má někdo pocit, že ním třeba nebylo zacházeno tak jak si představuje, tak má možnost se k tomu vyjádřit. K takovýmto stížnostem si však nechá předložit všechny podklady, které existují.

„Případů a situací, které musím řešit je však mnoho, tato zrovna byla s dítětem. Ale kolikrát k nám někdo přijde třeba opilý a dělá nepořádek. Lidé se někdy opravdu nechovají jako lidé. Toto bylo něco mezi tím. Primáře znám moc dobře, a vím, že aby řekl to, co paní Cihlářová popisuje, musel být opravdu zahnaný do kouta,“ vysvětlil Mottl. Michaelu Cihlářovou se však redakci již nepodařilo zastihnout.

Imrich Dioszegi, mluvčí Královéhradeckého kraje, pod nějž nemocnice v Rychnově spadá podotkl, že ani kraj zatím nezaznamenal žádnou stížnost ze strany matky dítěte. „Obecně lze říci, že ředitelé nemocnic jsou kompetentní a schopni takové situace zvládat sami. Pokud by se někdo na kraj obrátil jako na odvolací instanci, pak by musel být hrubě nespokojen s jednáním ze strany nemocnice nebo případně by se nemocnice jeho stížností nezabývala. Ale to se nám ještě nikdy nestalo,“ objasnil Dioszegi.

Podle něj naopak rychnovský špitál patří k těm, kde i přes složitou ekonomickou situaci panuje spokojenost. To potvrzuje i většina oslovených obyvatel. „Nemůžu si stěžovat. Zatím mám jen dobré zkušenosti, ale nikdy jsem tam večer na pohotovosti nebyla,“ říká Jana Šulcová z Opočna. Dříve jezdila do špitálu u nich v obci. Poté, co ho kraj zrušil, začala navštěvovat ten rychnovský.

Jak si však nemocnice stojí v žebříčku oblíbenosti u pacientů i zaměstnanců, který každoročně vyhlašuje Health Care Institute, se nedozvíme.
Společnost každoročně zveřejňuje podle krajů žebříček jen prvních tří. V předchozích dvou letech se na těchto místech rychnovská nemocnice neumístila. „Od čtvrtého místa zasíláme výsledky už jen managementu dané nemocnice. Nechceme, aby tato anketa působila negativně, ale naopak, aby dávala ředitelům možnost zlepšení a motivovala je,“ objasnil ředitel Daniel Vavřina.

Jaké služby nemocnice nabízí

- Oblastní nemocnice Rychnov nad Kněžnou poskytuje komplexní zdravotní péči v oborech:

- vnitřní lékařství
- dětské lékařství
- gynekologie a porodnictví
- chirurgie s urologickým ordinariátem
- ortopedicko-traumatologické lékařstvi
- anesteziologicko- resuscitační lékařství
- ambulantní péči v oborech onkologie a hematologie

- zajišťuje pro celý okres Rychnov nad Kněžnou personálně i technicky civilní obranu

- je nedílnou součástí integrovaného záchranného systému spolu s RZP, Hasiči a Policií ČR

- poskytuje standardní diagnostickou a léčebnou péči ve spádové oblasti 2/3 okresu Rychnov nad Kněžnou, tj. asi 60 000 obyvatel a v některých oborech působí nadregionálně (pro okres Ústí nad Orlicí a Náchod)

Silvie Špryňarová
Kamila Císařová