Jeho diskografie čítá více než padesát titulů. Velmi ceněné jsou Tůmovy „bachovské" projekty a vedle toho cyklus Historické varhany Čech, v němž zachytil zvuky vzácných varhan od epochy renesance až po začátek 20. století. A právě Jaroslav Tůma odpověděl na otázky Deníku.

Mohl byste představit komponovaný pořad, s nímž v Dobrušce vystoupíte?
Skladba Sedm slov Vykupitelových na kříži je známé dílo Josefa Haydna. Většinou si ale každý vybaví stejnojmenné Haydnovo oratorium pro velký sbor, sóla a orchestr. Původně však Haydn napsal tento cyklus jakožto skladbu pro malý orchestr, beze zpěvu. Objednal si ji u něj biskup ze španělského Cadizu, kde byla i premiéra. Každá věta, nebo chcete-li sonáta, zhudebňovala jeden krátký text – slova, která měl Ježíš Kristus pronést na Kříži. Texty jsou citovány v evangeliích a v katedrále v Cadizu bylo každé hudební číslo prokládáno kázáním na dané téma. Z toho záhy vznikla tradice, dílo nesmírně zpopulárnělo, Haydn proto upravil, nebo nechal upravit skladbu též do verze pro smyčcové kvarteto a také pro klávesový nástroj. Jednou z variant je proto provedení na kladívkovém klavíru, což je historická forma moderního klavíru. Dnes nejznámější verze oratorní vznikla teprve o deset let později. Současné – mnohdy nikoli nábožensky praktikující publikum nebývá zvědavé na promluvy typu- kostelních kázání. Na druhé straně dovede ocenit texty umělecky vycizelované a poetické. Zahrada mariánská Julia Zeyera je prototypem obsahově i jazykově nádherného textu, který autor sepsal na základě evangelií i knih apokryfních, tedy těch, které nejsou součástí věrouky, přičemž příběhu v takto podané formě nejen rozumí každý, ale každého také hluboce osloví a lidsky dojme.

Jak vznikla spolupráce s Josefem Somrem a jak se Vám s ním spolupracuje?
Josefa Somra není třeba představovat. Mohu ale dodat, že málokdy potkáte tak skromného a umělecky i lidsky poctivého člověka. Je mi velkou ctí, že mu v okamžicích společného vystoupení mohu být tak nablízku. Hudba a slovo se skvěle doplňují. Nasloucháme si navzájem a je to inspirující.

Varhany jsou Vaším hlavním nástrojem. Co byste vzkázal organizátorům projektu na záchranu královského nástroje v Husově sboru v Dobrušce?
Fandím jim a přeju sobě i všem milovníkům varhan, aby takovýchto aktivit vznikalo co nejvíce. Moc se o tom nemluví, ale je pravdou, že v Čechách a na Moravě máme obrovské množství cenných varhan ze všech možných stylových období. Drtivá většina z nich však nepřežije jednadvacáté století. Mnohé se dočkají pouze velmi nekvalifikované údržby či restaurování, které je naopak provždy zničí. Procento opravdu dobře restaurovaných varhan je u nás jedno z nejnižších v Evropě. A to s dramatickým odstupem za zeměmi jako je třeba Německo. Je to velká ostuda. Je mi potěšením, že Dobruška se na ní nepodílí.

Dana Ehlová