Odborné technické profese v aktuální nabídce volných místúřadu práce
v Rychnově
karosáři a autoklempíři lakýrníci automobilů a jiných vozidel
elektrotechnici a technici energetici ostatní strojírenští technici
strojírenští technici projektanti, konstruktéři mechanici a opraváři ostatních motorových vozidel
technici dispečeři strojírenské výroby technici počítačových sítí a systémů
stavební technici projektanti, konstruktéři
chemičtí inženýři kontroly a řízení kvality a specialisté v příbuzných oborech
inženýři kontroly a řízení kvality v ostatních oborech
seřizovači a obsluha konvenčních soustruhů
mechanici a opraváři nákladních automobilů mechanici a opraváři průmyslových strojů a zařízení
provozní zámečníci, údržbáři stavební a provozní elektrikáři

Vloni klesla pod tři procenta. Mají šanci uplatnit se v našem regionu absolventi zdejších středních škol?
Střední školy na Rychnovsku usilují o spolupráci se zaměstnavateli v regionu. Zájem je pochopitelný i z druhé strany. Firmy si uvědomují, že získat prověřeného studenta, který v jejich provozu prošel praxí, může být nezanedbatelnou výhodou.

V loňském hodnocení soutěže se na nejvyšších příčkách umístila Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola z Rychnova nad Kněžnou i dobrušská průmyslovka. „Naše škola dlouhodobě spolupracuje s firmami působícími v regionu, s některými dokonce již desítky roků. Během posledních let se portfolio partnerských firem v naší škole výrazně rozšířilo na více než dvě desítky a nadále přibývají další," neskrývá spokojenost nad rozvíjející kooperací ředitel SPŠ el-it Dobruška Milan Maršík.

Zkreslené představy rodičů

„O fabrikách často existují zkreslené představy. Situaci nám často ztěžují sami rodiče. Myslí si, že když celý život dřeli někde u starých strojů a chodili do práce na píchačky, tak jejich děti by se měly mít lépe. Lepší podle nich bude, když si budou hrbit záda za počítačem. Jenže ono to tak často není. Doba se změnila. Snažíme se studentům ukázat, že na výrobních linkách současných závodů je moderní prostředí."

Pracovní praxe zvýší šanci na místo

Studenti z druhých a třetích ročníků dochází do firem na pracovní praxi. „Zaměstnavatelé nás aktivně informují, kolik místa jsou jim schopní vytvořit. Následně studentům třeba nabídnou prázdninovou brigádu, kterou si za rok můžou zopakovat," popisuje Maršík. Pokud je firma s odvedenou prací spokojená, může se stát, že jim dokonce nabídne stálou práci. „Zaměstnavatel si prověřil, co od potenciálního pracovníka může očekávat. Čerstvý absolvent naší školy dokonce může dostat přednost před neznámým uchazečem, protože si ho firma během určitého času prověřila. Navíc se částečně už zapracoval, což zaměstnavatel rovněž vítá."

Pokud student během praxe předvede nesporné kvality, může se to navíc odrazit v lepší startovací pozici absolventa. Například dostane nabídku na uzavření pracovní smlouvy na dobu neurčitou a podobně.

Ředitel průmyslovky Maršík: „Firmy se už samy ozývají před zahájením maturit"

Dobruška – Největší zájem o absolventy dobrušské Střed-ní průmyslové školy elektrotechniky a informačních technologií mají zdejší firmy uprostřed roku. „Bývá to v době, kdy se chystají maturity. Některé firmy se samy ozývají, zda by mohly naše absolventy oslovit," říká Milan Maršík, ředitel průmyslovky, která v loňském roce oslavila sedmdesát let svého trvání. „Jejich zástupci například přijedou s krátkou prezentací firem přímo do vyučovací hodiny nebo se ozvou s nabídkou podrobnější přednášky."
Škola vedle prezentačních papírových letáků seznamuje svoje studenty s možnostmi uplatnění v regionu prostřednictvím vlastních internetových stránek. „Na našich webovkách máme sekci pracovních nabídek pro naše absolventy," upozorňuje Maršík.
„Zároveň se je cílevědomě snažíme připravovat, oslovit a upoutat jejich pozornost zejména na místní pracovní možnosti. Jezdíme s nimi na exkurze do firem podle oborových zaměření."
Nedávno si průmyslováci v rámci poznávací exkurze prošli provoz rychnovského závodu společnosti Assa Abloy. „Žáky překvapily moderní stroje, které nebyly starší více než dva roky. Pracuje se v čistém prostředí a spousta úkonů je automatizovaných. Důležité je, že po takové návštěvě mají jasnou představu, co je po skončení školy čeká," uzavírá ředitel Milan Maršík. ⋌(six)