Hraní na počítači několik hodin denně, cvičení dvakrát do týdne. I tak může vypadat životospráva středoškoláků.

Osm hodin denně

Podle výzkumu Deníku až 60% studentů středních škol stráví před počítačem více než čtyři hodiny denně, z toho téměř 20% věnuje počítači ze svého volného času dokonce osm hodin za den. U prvňáčků je situace lepší, většina z nich tráví před monitorem méně než dvě hodiny denně. Žádné z dětí však neuvedlo, že by si na počítači nehrálo vůbec.

Sezení před počítačem na úkor pohybu přitom může vést ke zdravotním problémům. ,,Obezita, neobratnost, vadné držení těla a zhoršení zraku, to jsou nejčastější problémy spojené s častým vysedáváním u počítače. Také u nadměrné sledování televize, pokud to rodiče nehlídají, se odráží na zdravotním stavu a může se projevit i na psychické stránce dětí. Ty pak mohou trpět roztěkaností, nervozitou nebo nočními děsy. Časté jsou i poruchy spánku,“ uvedla dětská lékařka Hana Jirásková.

Zdravotní problémy

„U počítače prosedím více než osm hodin denně. Uvědomuji si, že si křivím záda a mám kvůli tomu tři dioptrie navíc, ale pro mě počítač není jenom zábava. Chci se živit programováním,“ vysvětloval svoje důvody Petr Šibík z Javornice.

Zatímco hry na počítači a brouzdání po internetu je mezi dětmi oblíbenou zábavou, pohyb už je láká mnohem méně. Pozorují to i učitelé tělocviku. „Je to velmi individuální. Stále je dost studentů, které to baví. Počty dětí, které k pohybu vztah nemají a raději sedí u počítače, se ale zvyšují,“ uvedl učitel tělocviku na Gymnáziu Františka Martina Pelcla v Rychnově Jiří Paštika.

U dětí na základní škole pozorují učitelé větší chuť k pohybu než u studentů středních škol. „Učím na nižším i vyšším stupni gymnázia. Mladší děti cvičí raději, u těch starších je více problémů, hlavně s dívkami, když přijdou do puberty,“ dodal Paštika. Děti v primě na gymnáziu mají o jednu hodinu tělocviku týdně navíc. Podle Paštiky by nebylo špatné zavést tento systém na celém nižším gymnáziu.

Pokud porovnáme dnešní generaci dětí se staršími ročníky, které byly ve stejném věku, rozdíl je výrazný. ,,Především se snížila schopnost vyjadřování. Děti jsou spíše pasivními konzumenty a to je velmi znát také v řeči “, dodala Jirásková.

LUCIE KUDLÁČKOVÁ
KAMILA PLACHETKOVÁ