Další rekord si mohou připsat pořadatelé srazu historických vozidel koncernu IFA a hostů, který se o víkendu uskutečnil v Potštejně. I při šestém ročníku se podařilo zachovat vzestupný trend a přivítat poprvé v historii více jak stovku aut.

Početná flotila trabantů, slušné zastoupení wartburgů, multikáry v několika provedeních, náklaďáky starší než mnoho návštěvníků, vojenské vozy, ale třeba i letitý autobus Škoda z Dopravního podniku Mladé Boleslavi nebo Porsche 944, které spolu s udržovanými veterány VW drželo prapor západního Německa – to vše bylo k vidění v sobotu v centru Potštejna na Bělisku.

Aut často výrazně starších než čtvrt století bylo na setkání s tematikou Auta za Berlínskou zdí k vidění více než sto, a to byl rekord, což Deníku za pořadatele potvrdil i Ondřej Sedláček, když prohlásil: „Aut bylo více než 110, akce se vydařila a jsme naprosto spokojeni."

Akci navštívil i český zástupce Evropského IFA klubu Milan Zdvořák. „Bojujeme za dvoutaktní motory, protože v ČR je obrovský tlak dostat tyto vozy ze silnice. Zatím se nám to daří," odpověděl Milan Zdvořák na otázku, co je činností Zemského svazu A.I.C.E. ČR.

Sám Milan Zdvořák má wartburga po dědečkovi a říká: „Kam potřebuji, mě to doveze, vše si na tom opravím sám, náhradní díly jsou laciné a provozní náklady přijatelné. Já nechci počítač, já chci auto." Jediný problém je prý na technické kontrole, kde nemohou najít žádnou závadu a to se jim na tak starém autě nezdá, směje se majitel.

Za horkého počasí se mezi auty procházely rodiny s dětmi, party kamarádů i pamětníci. Celkem nečekaný byl zájem, který o auta jevily dámy. Zatímco jejich partnery zajímaly vedle designu i technické parametry, ženy jen říkaly, jaké se jim líbí.

Děti na design nehleděly, ale radši si našly pořádně velké auto, které pak „řídily". Multikára, vojenský džíp, autobus nebo náklaďák. Ať už je rodiče posadili kamkoliv, vždy se chopily volantu a už „jely". Pokud navíc dítě zjistilo, jak se troubí, bylo o to šťastnější.

Program v Potštejně zpestřila nejprve ukázka sekačky na trávu, která má motor z Trabantu, o druhé překvapení se postarali hoši z Robur teamu, kteří předváděli v praxi výkon hasičského vozu. Voda stříkající po okolí byla pro přihlížející vítaným osvěžením. Nabídku zkusit si stříkat touto hadicí ale nikdo z přítomných nevyužil.

Jen škoda, že pro nápoje či zmrzlinu museli návštěvníci až do vzdálenější cukrárny. Restaurace vedle hřiště totiž sloužila jen pro účastníky srazu. „Chtěla jsem si koupit alespoň zmrzlinu, ale podle té cedule tam nesmím. Nechápu, proč restaurace dobrovolně nechává vydělat konkurenci," říká mladá dívka v cyklistickém oblečení a v ruce drží kelímek ledové tříště, kterou koupila ve zmíněné cukrárně.

Po poledni se pak vozy postupně přesunuly a okružní jízdou dojely do nedalekého lomu Litice, kde si účastníci srazu užili pohodové odpoledne. Kdo chtěl, mohl předvést svůj vůz v náročných podmínkách, ostatní se pak královsky bavili.

Hlavní zábava ovšem začala večer. Účastníci dostali pamětní listy, poté zbourali Berlínskou zeď a tím se východní i západní blok spřátelily. Následovalo veselení až do pozdních večerních hodin za hudebního doprovodu kapely Robur Rock.   Martin Singr