VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sokol především zachraňuje lidské životy

Dobruška – Radniční hodiny na náměstí F. L. Věka v Dobrušce odbíjely desátou  hodinu. Přesně v tu chvíli se kousek od věže radnice „pověsil" burácející červenobílý vrtulník. Exhibici na nebi ještě jednou zopakoval a pak přistál dle plánu ve Vojenském geografickém a hydrometeorologickém úřadu. Od té chvíle byl středem pozornosti všech, kteří sem z náměstí dorazili.

10.6.2014
SDÍLEJ:

Sokol především zachraňuje lidské životyFoto: D. Ehlová

Tím, kdo měl cestu stroje i jeho osádky ze základny dopravního letectva v Kbelích na Den bezpečnostních složek IZS do Dobrušky pevně v rukách, byl kapitán MAREK BOHUNĚK – sympaťák na první pohled. Co následovalo? Pozdrav, vzájemné představení, stisk ruky a pak už jen pilotův povel: „Ptejte se!"

Mohl byste nám laikům představit váš stroj?
Jedná se o víceúčelový stroj W-3A Sokol polské výroby. Armáda ho využívá pro záchranné práce a leteckou záchrannou službu. Je to jeden z nejlepších strojů své kategorie. Co se týče nákladů, jsou s ním v evropském průměru jenom dobré zkušenosti. Plně se osvědčil pro úkoly, které tady plní.

Kolik členů má osádka?
Létá v něm tříčlenná osádka – kapitán, druhý pilot a palubní technik.

Létáte speciálně pouze s tímto typem vrtulníku?
Ve Kbelích jsou piloti rozděleni do skupin a na rozdíl od jiných útvarů v armádě je u nás z důvodu co nejefektivnějšího využívání letecké techniky nejčastější dvojtypovost. Takže já bych mohl přilétnout i původně plánovaným vrtulníkem 
Mi 17, který však velitel vyčlenil pro jiné úkoly.

Čeho se váš vrtulník v poslední době zúčastnil?
Nejlepší využití tohoto typu je v letecké záchranné službě, kdy zachraňuje lidské životy, což je absolutní vrchol žebříčku. S tím se nemůže srovnávat žádná jednotlivá akce.

Létá tento typ na zahraniční mise?
Ne, používá se pouze u nás v České republice. Na mise létají stroje Mi 17 nebo Mi 171.

Čeho si na vrtulníku W-3A Sokol nejvíce ceníte?
Má nadstandardní vybavení ve srovnání s ostatními vrtulníky. Mám na mysli avionické vybavení. Každý vrtulník má specifickou výbavu a technické parametry, tento vyniká příjemnou pilotáží a velkou obratností.

Chtěl jste být vždycky pilotem?
Trefila jste se. Mám to 
tak odmalička a ani nevím proč.

Jak dlouho létáte?
Jsem u armády od jedenadvaceti let, takže celý aktivní život.

S čím byste se chtěl proletět, máte v tomto směru nějaký sen?
Asi nemám nic specifického. Mě obecně zajímá technika, a tak bych byl nejraději, kdybych se proletěl s co nejvíce typů vrtulníků. Každý stroj má technické odlišnosti a to je v podstatě to, co mě na téhle práci nejvíc zajímá.

Dana Ehlová

Autor: Redakce

10.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Vrchlabí - Rychnov nad Kněžnou

Žádné stromy nerostou do nebe, říká trenér Čermák

Zbývá jen měsíc a památka poděkuje

Třebechovice pod Orebem - Už zbývají jen čtyři týdny, kdy veřejnost může hlasovat, který počin si zaslouží získat ocenění Památky děkují Národního památkového ústavu. 

Týniště oslavilo návrat do Olšiny výhrou nad Broumovem

Rychnovsko - Fotbalová I. A třída: Dobrušku „sestřelil“ třemi góly Tomáš Matějka.

Ochutnávka života v renesanci se nabízí v Opočně

Opočno – Chcete se přenést o několik století zpět a vychutnat si atmosféru období renesance? Tato možnost se nabízí v Opočně, kde se uskuteční týdenní cyklus ve znamení historické epochy trvající od 14. do 17. století. Unikátní multižánrový volně pojatý cyklus, věnovaný renesanční kultuře, je vhodně zasazen do krásného prostředí města Opočno a jeho renesančního zámku. 

AKTUALIZOVÁNO

Konečně! Nový úsek Dálnice D11 už slouží řidičům

Hradec Králové – „Začněte pouštět,“ zazněl dnes o půl třetí odpoledne pokyn od vedoucího Správy a údržby dálnice. V tu dobu se „odkoply kužely“ a motoristům začal sloužit dlouhá léta vyhlížený úsek dálnice D11. Úsek, který má odlehčit Novému Městu či Libišanům a po takřka osmdesáti letech od prvních plánů přivést dopravu z Prahy až k úpatí Hradce Králové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení