Přesto prý sekačky „jedou“ ve městech a obcích naplno. „Pracujeme v rámci možností. Počasí není ideální. Přesto se nám podařilo prořezat keře a pomalu končíme první kolo seče,“ hodnotí vedoucí technických služeb v Kostelci nad Orlicí Milena Tarkowska.

Podobně jsou na tom i v okresním městě. I zde by měli příští týden najet na druhé kolo seče. „Pracujeme podle plánu údržby zeleně. Začínáme v centru města a postupně se propracováváme do odlehlejších částí,“ vysvětluje vedoucí technických služeb Jiří Vymětal.

Při této údržbě využívají technické služby také pracovníky veřejně prospěšných prací. „Většinou se věnují pomocným úkonům, jako je například odklízení posečených travin,“ konstatuje Jiří Vymětal. O zeleň se v Rychnově stará pět až sedm pracovníků. „Nemůžeme na tuto práci nasadit všechny, máme i jiné povinnosti,“ podotýká vedoucí.

Podobně jsou na tom i v Kostelci. Tam se počty pracovníků pohybují mezi čísly šest a osm. „Když počasí nepřeje a o víkendu je pěkně, přistupujeme někdy i k mimořádným sobotním směnám,“ popisuje Milena Tarkowska.

Města a obce vydají za údržbu zeleně ročně mezi desetitisíci až statisíci korunami. Suma se logicky liší podle velkosti daného sídla.

„Máme přesně daný rozpočet, do kterého se musíme vejít. Započítávají se do něj jak mzdy, tak výdaje spojené s opravou nářadí či palivem,“ popisuje Jiří Vymětal z technických služeb okresního města.

V Kostelci se letos technickým službám zeleň upravuje snáze. Vlastní totiž novou sekačku a také křovinořez. „Práci nám to značně ulehčuje,“ podotýká vedoucí Milena Tarkowska.

Technické služby napříč okresem pracují podle svých specifických plánů. Nejdřív v nich přichází na řadu centra města a také krizová místa. „Tento způsob práce se nám osvědčil," tvrdí Milena Tarkowska.

Podle harmonogramu se řídí i pracovníci Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje. „Jedeme na dvě směny. Někdy se pracuje i o víkendech. Snažíme se, aby bylo posekáno co nejdříve," prozrazuje Miloš Doležal z rychnovského střediska.

S tím souhlasí i jeho kolega Přemysl Nováček. Podle něj je situace oproti loňsku odlišná. „Může za to především mírná a krátká zima. Máme naplánované minimálně dvě seče, je však možné, že dojde i na třetí. Seče se navíc celoplošně," popsal.

Ačkoli se SÚS podle slov jejích pracovníků snaží, od některých řidičů a dokonce i zaměstnanců technických služeb zaznívají nespokojené komentáře. Na údržbu by podle nich měla SÚS i Ředitelství silnic a dálnic, kterému patří komunikace první třídy, dbát více.

„Pokud se nám místo jeví nebezpečné, vysekáme ho, ačkoli nám nepatří," ozývá se například z jedněch okresních technických služeb.

Jedním dechem však stěžovatelé dodávají, že postarat se o takové množství travin a zeleně v malém časovém horizontu je takřka nemožné.