VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prohlásit vysloužilý automobil za vrak? Nesnadné a drahé

Východní Čechy - Legislativní marast. Tak označil předseda Sdružení zpracovatelů autovraků Jan Volejník stávající zákonnou úpravu o nakládání s dosloužilými vozidly.

8.4.2008
SDÍLEJ:

Vrak automobiluFoto: DENÍK/David Taneček

Úplně očesaná a rozbitá auta plní ulice a parkoviště. Jen v Hradci Králové stojí jejich odstranění kolem sta tisíc ročně. Pomůže nový Bursíkův zákon?

Bez dokladu o ekologickém zlikvidování dnes není možné auto odhlásit z evidence. Majitel by tak za něj musel dál platit povinné ručení.

Likvidace? Raději prodat na díly

„Chtěl jsem své auto odhlásit z evidence, jenže jsem neměl doklad o tom, že jsem ho nechal ekologicky zlikvidovat. Ani jsem ten papír mít nemohl. Auto jsem totiž ještě před změnou vyhlášky prodal na autodíly. S odhlášením jsem pak měl docela nemalé problémy,“ řekl Deníku Pavel Machatý z Hradce Králové.

Právě administrativní problémy a nechuť stát ve frontě na úřadu řeší někteří majitelé aut systémem „očesat“, zbrousit výrobní čísla, odmontovat značku a zaparkovat někde v okolí.

Proto se i města a obce ve východních Čechách musejí potýkat s vraky na svých ulicích Pomůže jim nová novela zákona o odpadech, kterou představil ministr životního prostředí Martin Bursík?

„Pokud by se novela netýkala jen černých skládek, samozřejmě ji uvítáme. Ve městě evidujeme na sedm desítek vraků, jejichž odstranění z ulic stojí přibližně sto tisíc korun ročně,“ uvedl mluvčí Magistrátu města Hradec Králové Václav Svoboda. V Pardubicích jsou na tom o něce lépe. Ročně tu evidují „jen“ kolem 30 vraků.

Celý proces prohlášení vozu za autovrak není přitom nijak jednoduchý. Úředníci musejí dohledat jeho majitele, policie ho označit a znalec odborně posoudí jeho stav.

Pokuty mají mít odstrašujicí účinek

Ministr Bursík nyní představil novelu zákona od odpadech, která by měla zlepšit dostupnost míst, kde by bylo možné odevzdat „vysloužilce“ k likvidaci. Razantně se také mění výše pokut. Nyní by maximální sankce za odložený autovrak mohla činit až půl milionu korun.

Předseda Sdružení zpracovatelů autovraků Jan Volejník je však k nové zákonné úpravě skeptický. Naráží totiž na to, že jedna úprava zákona o odpadech už leží v parlamentu, další změnu navrhuje právě Bursík a dosavadní platný zákon není ve shodě se směrnicí Evropské unie.

Každý výrobce automobilů by podle ministerstva životního prostředí musel zajistit síť míst po celé České republice, kde by bylo možné se vraku legálně zbavit. Náklady na ekologickou likvidaci vozů by nesl výrobce.

Autor: Eva Rothová

8.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Přepychy vstřelily čtyři branky za dvanáct minut a slavily výhru

Jak reklamovat koupený dům či byt

Ochránce Orlických Rampušák otevřel svoji pivní náruč

Dobruška /FOTO/ - Milovníci zlatavého moku měli o víkendu jasno, kam vyrazit za orosenou sklenicí. V sobotu své brány již posedmé otevřel dobrušský pivovar Rampušák, který pro návštěvníky připravil jak komentovanou prohlídku, tak i bohatý kulturní program orámovaný ochutnávkou pivního speciálu.

Okresní „osmička“ před startem sezony

Rychnovsko - Úvodním kolem odstartuje o víkendu fotbalová I. B třída – skupina B. Rychnovsko bude reprezentovat osm týmů. Před podzimním výkopem přinášíme informace z jejich táborů.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Chybí stovky lidí, přitom vyrostla další fabrika

Rychnovsko - Rekordně nízká nezaměstnanost trápí snad všechny firmy v rychnovském okrese. Problém je ve službách i ve fabrikách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení