Pořádná mediální masáž. Žena v reklamě tvrdí, že její syn přišel po pneumokokové infekci o sluch. Je takový televizní šot na placenou vakcínu úspěšný? Jak se na něj dívají východočeské matky i odborníci?

Je to velmi neetický způsob, jakým firma vydělává a upozorňuje na očkovací látku, kterou vyrábí, hodnotí šot lidé z reklamní branže. Oslovení odborníci jej dokonce hodnotí jako odporující zákonu.

„Přípravky, které se podobně aplikují do těla, se takto propagovat nesmějí. Snad každému rodiči záleží na zdraví jeho dítěte. Citový nátlak, kterým ten šot působí, se mi nelíbí ani jako matce, ani jako PR konzultantce,“ řekla pro Deník odbornice na reklamu a marketing Pavla Šafránková z pardubické společnosti Public Relations One.

Její názor potvrdil i Radim Horák z komunikační agentury Ivepa v Hradci Králové.
„Dítě by nemělo být využíváno k podobnému mediálnímu tlaku. Pokud jde o lidské zdraví, tak jsou pravidla striktně daná. Vakcína je medicínským prostředkem, taková propagace skutečně odporuje zákonům,“ sdělil Radim Horák.

Reklama patrně sklízí úspěchy. Praktický lékař pro děti a dorost z Ústí nad Orlicí Andrej Popov redakci potvrdil, že o vakcínu mají matky značný zájem.
„Dotazy na toto očkování zodpovídám ve své ordinaci každý týden. Sám tu reklamu neznám, ale patrně má svůj výsledek. Vakcína však není dostupná všem, je totiž dost drahá. Cena jedné dávky se pohybuje kolem 1800 korun. Podle věku dítěte je nutné očkování aplikovat jednou až čtyřikrát,“ uvedl pro Deník Popov. Dodal, že na reklamě by kladně hodnotil hlavně to, že pomohla osvětě mezi rodiči.

Další z oslovených pediatrů propagaci vakcíny nepovažuje za úměrnou.
„Jako každá reklama je i tahle bohužel nadsazená. Ačkoliv je pneumokoková meningitida závažné onemocnění, nevyskytuje se zase až tak často. Je nutné ji brát s rezervou,“ řekla dětská lékařka z Hradce Králové Marie Šikýřová.

Očkovací látka proti pneumokokovi není podle Popova v současné době hrazena zdravotními pojišťovnami.
„Teď na ni nejsou peníze. Uvažuje se však, že by v souladu s Evropskou unií byla součástí pojišťovnami placeného balíku vakcín od roce 2010,“ sdělil Andrej Popov.

Anketa Deníku:
Podléháte reklamě?


Romana Havlíková,
Chrudim, 43 let
Myslím, že podobné reklamy na pojišťovnou nehrazená očkování jsou naprosto v pořádku. Očkování je potřeba, i když je musíme zaplatit.

Alena Kotková
H. Králové, 71 let
Podléhám jí jak kdy. Reklama na to očkování mi však připadá jako velmi sugestivní. Určitě je to tak naschvál, aby firma vydělala.

Monika Ševčíková
H. Králové, 29 let
Reklamě asi někdy podléhám, hlavně té na zdravou výživu. Šot na očkování není úplně vhodný, mírným způsobem by ale na lidi asi nepůsobil.

Leona Svobodová
Chrudim, 31 let
Svému dítěti jsem zařídila před školkou očkování na žloutenku. Na reklamy nekoukám, radím se jen s dětským lékařem.

Jiří Petr
H. Králové, 27 let
Reklama se mi líbí, když je dobře graficky zpracovaná, v televizi mám rád efekty. Tu na očkování neodsuzuju, vakcína by ale měla být zadarmo.

Alena Kopplová
H. Králové, 79 let
Tu reklamu znám. Vhodnost propagace vakcíny by měli odborně posoudit lékaři. Nejdůležitější očkování by měla být zadarmo.