VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oprava nádraží? Tři akce

Týniště nad Orlicí – Špatné prostředí, stará čekárna, ale především nástupiště, z nichž se do vlaků nedá došplhat, trápí cestující na nádraží.

9.2.2011 2
SDÍLEJ:

Oprava nádraží? Tři akceFoto: Týniště n. O.

Železniční uzel, kterým projdou denně stovky lidí, čeká roky na rekonstrukci. Jako celku se jí však cestující nedočkají. Je totiž rozdělena do tří stavebních akcí – podle majitelů. Prostor před nádražím je majetkem města. To míní začít s rekonstrukcí letos. Získalo na ni dotaci z programu regionálního rozvoje.
Nádražní budovu jako svůj majetek plánují rovněž letos začít opravovat České dráhy (ČD). Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slibovala na roky 2011–12 to nejpodstatnější, rekonstrukci kolejiště, výstavbu podchodu a nových peronů. Podle jejího mluvčího se letos rozhodne o rozsahu této opravy, přičemž jsou ve hře tři varianty, stavbu slibuje na příští rok.

„Špatný je celkový vzhled nádraží, budova je snad dvacet let neopravovaná, špinavé interiéry už snad horší být nemůžou. Vzhledem k tomu, jak staré vlaky tady jezdí, je především potřeba opravit kolejiště. K výšce nástupního schůdku někdy nestačí ani 80 cm. Rekonstrukce by určitě prospěla bezpečnosti a zrychlení provozu. Nevšiml jsem si, že by tam v zimě někdo uklízel sníh. Když je ledovka, nástupiště je posypané jen zcela mimořádně,“ vypočítává, co by chtělo nápravu, cestující Jan Hlávka, který jezdí čtvrtým rokem denně do práce z Chocně do Rychnova nad Kněžnou a v Týništi pravidelně přestupuje. „Předtím jsem deset let jezdil autem, změna pracovní doby mi umožnila využít dráhu, ale byl to pro mě šok, dodneška jsem se z toho nevzpamatoval,“ komentuje cestování. Slyšel, že se rekonstrukce nádraží chystá. „Nevěřím, že se toho jako cestující ještě dočkám,“ neskrývá Hlávka skepsi. Podobně si roky stěžují i další cestující, již se bez cizí pomoci nemohou do vlaků dostat.

Terminál, budovy

Všichni zatím mohou očekávat opravu prostoru před nádražím a hlavních budov. Týnišťské zastupitelstvo schválilo smlouvu o poskytnutí dotace na akci Rekonstrukce přednádraží Týniště nad Orlicí a výsledek výběrového řízení na dodavatele. Na svých webových stránkách zároveň město vyvěsilo vizualizaci opraveného prostoru, kterou zhotovila projektová kancelář, jež dle týnišťského starosty Jaroslava Matičky projektuje zároveň i pro ČD.
Cestující i starosta předpokládali, že rekonstrukce přednádraží, nádraží a kolejiště se uskuteční souvisle. Není to však pravděpodobné. „My jsme připraveni, začínali jsme všichni na stejné čáře v roce 2004. Nejvíce nás tíží perony. Nastupování je tady jako za císaře pána,“ zná Matička nejpodstatnější problém, který také nastartoval celou rekonstrukci. Předpokládá, že oprava přednádraží začne v první polovině letošního roku. Vznikne zde terminál, zlepšit by se měla v místě i plynulost silniční dopravy. Má však obavy, aby zrekonstruované místo později při dalších etapách stavebníci opět nerozkopali, protože budou potřebovat přípojky.

Přestavba nádražních budov by podle šéfa ČD v hradeckém kraji Romana Moravčíka nic narušit neměla: „Plánuje se rovněž na letošní rok. Zbourají se novodobé přístavby, zůstanou dvě hlavní budovy, mezi nimi volný prostor na budoucí výstavbu podchodu. Budovy se kompletně přestaví, osobní doprava bude přímo vedle terminálu,“ nastínil Moravčík změny. České dráhy k nim míní nakročit letos na jaře, stihnout je chtějí za rok. To už by se měly rozběhnout i stavební práce v kolejišti.

Tři varianty

Mluvčí SŽDC Pavel Halla uvedl, že letos vyberou jednu ze tří variant přestavby kolejiště: „Perony se postaví v každém případě. Ještě se rozhodne, jestli se zároveň s tím neudělají i úpravy pro zvýšení kapacity trati z Týniště do Častolovic. Třetí varianta by zahrnovala i elektrizaci.“ Vysvětluje, že se rozhodnou pro nejekonomičtější řešení, nechtějí udělat rekonstrukci a další rok na trať opět posílat stroje. „Letos se začne s přípravnou a projektovou dokumentací, uděláme všechno pro to, aby se příští rok začalo stavět,“ slíbil Halla.

Autor: Eva Zerzánová

9.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Dominik Chlupáč vylepšil o tři vteřiny traťový rekord „Luisy“

Kvasiny - Letošní desetidílný 24. ročník amatérského cyklistického Dobrušského poháru – Memoriálu Martina Hockého pokračoval předposledním závodem, jímž byla Kredo silniční časovka jednotlivců. Závod uspořádal Indigo cycling team Rychnov ve spolupráci s Tri Clubem Dobruška.

Do říjnových sněmovních voleb půjde 22 stran a hnutí

Královéhradecko - V říjnových volbách do Poslanecké sněmovny PČR budou voliči v hradeckém kraji vybírat z 22 politických stran a hnutí. Oproti volbám v roce 2013 je to o čtyři subjekty více.

„Ahoj, jsem Svatava a jsem blázen... blázen do jídla...“

Královéhradecko - Svatava Vašková patří mezi nejznámější a nejúspěšnější současné české foodblogerky. Sama o sobě říká: „Nemám ambici ohromovat vysokou kulinařinou či cukrařinou, na to nemám schopnosti, čas ani prostředky. Ráda bych, aby můj blog především inspiroval…“ Dlužno říct, že se jí to daří. Přesvědčit se můžete sami nejen v našem rozhovoru, ale i na webu Coolinarka.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení