VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Od bambusu ke kevlaru...

Říčky v Orlických horách - „Je to jako v kokpitu formule 1 vzpomínat na počátky automobilismu,“ říká ředitel Skiinterkriteria Jaroslav Křístek, když popisuje technické vybavení z úplných počátků tohoto nejkvalitnějšího žákovského závodů u nás, jehož 47. ročník pořádali lyžaři ústeckého Ski klubu v Říčkách v závěru minulého týdne.

28.1.2009
SDÍLEJ:

47. ročník Skiinterkriteria v Říčkách v Orlických horách.Foto: DENÍK/David Taneček

Lyže byly tenkrát delší než dnešní běžky, závodilo se ve svetrech, na slalomové tyče se muselo jít každý podzim se sekerou a pilou do lesa a cena jedné jízdy vlekem pro dospělého byla 1,50 Kčs.

Bagančata a jasan

Píše se rok 1969 a Skiinterkriterium píše už svou osmou kapitolu. Čtyřicet let zpět, šest hodin ráno, do startu závodů zbývají tři hodiny. Z několika chat dole v Říčkách vyrážejí směr vrch Zakletý party lyžařů s veškerým závodním vybavením v rukách. Okupační vojska tehdy paradoxně plnila alespoň nějakou pozitivní roli – na kopci už od rána šlape závodní trať na 300 ruských vojáků… v bagančatech nahrazují rolby (první opravdová rolba se v dnešním Skicentru objeví až o šest let později). Přesně takhle vypadaly poslední hodiny před závodem před čtyřiceti lety.

Za vrchol lyžařské výzbroje tehdy platila celodřevěná jasanová lyže „Artis Hicora“ se „šroubovacími“ zámečkovými hranami a žlábkem uprostřed. Boty vyráběla ve Skutči firma Botas a o přezkách si mohli nechat závodníci je zdát – všechno bylo na tkaničky. „Boty se tehdy od Botasu dostávaly nejen na lyžování, ale také jsme je pomáhali vyvíjet. Táta každý rok dostal několik párů, rozdal je a pak se dávaly dohromady připomínky, podle kterých se potom dělaly nové modely,“ vzpomíná s úsměvem na roli svého tatínka „vývojáře“ lyžař Zdeněk Suchomel.

Tyče „rostly“ v lese

Kdo měl pevnou špičku Marker s aretační kuličkou, byl pan Někdo. Pevná pata tehdy vůbec neexistovala – k upevnění nohy sloužil 1,5 metru dlouhý kožený řemen. Jen pro zajímavost – tehdejší závodní lyžařský set stál 680 Kčs. I když se to může zdát málo, ve srovnání s tehdejším průměrným platem (1887 Kčs) bylo pořízení takových lyží dvakrát dražší než nyní. „Pamatuji si, že když jsem jel Skičko, moje slalomky měřily 195 cm a obřačky 210 cm. Na těchto délkách jsme přesto ale dosahovali podobných rychlostí jako dnešní závodníci – při obřáku kolem 80 až 90 kilometrů za hodinu. Technika jízdy byla ale úplně jiná,“ popisuje své tehdejší vybavení současný ředitel závodů Jaroslav Křístek. A když už jsme u té techniky – aby také nebyla jiná. Najet bez chráničů do tyče automaticky znamenalo modřinu. Žádné kloubovky neexistovaly – jezdilo se do rovných lískových a částečně ještě syrových branek. Každý podzim se jich muselo v lese nařezat na 200 kusů. Pro příští sezónu už použitelné nebyly, protože uschly a lámaly se. Ze dřeva byly tehdy i hůlky. Říkalo se jim bambusky a stály 80 Kčs. Místo helem závodníci nosili pořádného kulicha. Přesto mají Říčky v použití lyžařské helmy při závodech prvenství – jako první v zemi ji právě na Skiinterkriteriu v roce 1991 použila závodnice orlickoústeckého skiklubu Renata Křístková.

A ještě jedno technické historické prvenství mají Říčky. Tehdejší šéf časoměřičů Josef Hendrych starší byl profesí elektrikář a sám navrhl a v roce 1970 zkonstruoval automatickou časomíru s fotobuňkami. „Po závodech pak s tímhle zařízením jezdil táta po celé zemi. Byl to fakt unikát,“ vzpomíná na dřevní doby časomíry jeho syn, současný trenér předžáků, Josef Hendrych.

Na svah za 50 tisíc

A jak to vypadá dnes? Z původně dvoumetrových jasanových slalomek se staly 130 cm dlouhé, z několika vrstev složené a speciální hmotou zvanou fieberglass doplněné lyže s cenou kolem 20 tisíc korun. Hůlky už nejsou z bambusu, ale z kevlaru, boty jsou elektricky vyhřívané a tvarované speciálně na závodníkovu nohu, vázání je celokovové s bezpečnostním vypínáním do všech směrů, svetry a šponovky nahradily speciální mezinárodní lyžařskou federací certifikované kombinézy s aerodynamickým povrchem. Bez helmy, chráničů holeně a předloktí a tzv. páteřáku děti na svah vůbec nesmí. Zatímco před čtyřiceti lety se vybavení závodníka pořídilo do patnácti set korun, dnes není výjimkou, že se cena vyšplhá přes 50 tisíc korun.

I když je všechno jiné a většinou rychlejší a dražší, to nejdůležitější platí dál. Touha vítězit a překonávat své vlastní hranice se určitě nezměnila.

Tomáš Carba

28.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Chybí stovky lidí, přitom vyrostla další fabrika

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Dominik Chlupáč vylepšil o tři vteřiny traťový rekord „Luisy“

Kvasiny - Letošní desetidílný 24. ročník amatérského cyklistického Dobrušského poháru – Memoriálu Martina Hockého pokračoval předposledním závodem, jímž byla Kredo silniční časovka jednotlivců. Závod uspořádal Indigo cycling team Rychnov ve spolupráci s Tri Clubem Dobruška.

Do říjnových sněmovních voleb půjde 22 stran a hnutí

Královéhradecko - V říjnových volbách do Poslanecké sněmovny PČR budou voliči v hradeckém kraji vybírat z 22 politických stran a hnutí. Oproti volbám v roce 2013 je to o čtyři subjekty více.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení