„Větší úpravy se uskutečnily v červnu, teď přišly na řadu drobnější korekce. Jedná se většinou o jednotky spojů a pasažérů by se změny neměly negativně dotknout," prozradil.

Změny budou jen malého rozsahu

Rozsah objednané vlakové dopravy v celém Královéhradeckém kraji klesne o 1,8 procenta. Změny se dotknou pouze regionálních spojů, rychlíků krajem denně projede stejný počet jako dosud – padesát.

Většina úprav se nevztahuje přímo k rychnovskému okresu. Výjimkou je plánovaná výluka na trase Týniště nad Orlicí – Častolovice. Týnišťská stanice se totiž bude přestavovat. V dalších případech se jedná o poměrně malé změny.

A v ty doufají i v některých obcích na Rychnovsku. Například v Čermné nad Orlicí by byli rádi, kdyby u nich vlaky zastavovaly častěji.

Přivítali by hlavě dopolední a odpolední spojení, které by využívali především studenti a lidé, kteří se potřebují dostat do města.Sto dvacet obyvatel se však rozhodlo přání neskrývat a nedusit v sobě nespokojenost. Za pomoci obce poslali Oredu petici, ve které žádají o zastavování čtyř spojů.

„Jedná se spíše o žádost občanů, aby byla dopravní obslužnost v obci lepší," popisuje starosta Josef Bezdíček.

Prý ho velmi překvapilo, že Oredo reagovalo tak rychle. „Žádost jsme jim poslali 11. listopadu a za dva dny jsme měli odpověď. Ta byla navíc víceméně kladná," podotýká.

Starosta tvrdí, že železniční dopravní obslužnost v obci je poměrně dobrá. „Problémy máme ve večerních hodinách. Je však otázka, kolik lidí by případnými večerními a nočními spoji jezdilo," popisuje Josef Bezdíček.

Podle jeho slov se bez komplikací děti dostanou do základní školy. Větší „oříšek" však musí rozlousknout  středoškoláci, kteří se do škol dopravují s většími zádrhely. Častější zastavování vlaků by mohlo pomoci i jim.

„Dva ze spojů budou v obci zastavovat v rámci nových jízdních řádů –  tedy od 15. prosince," vzkázal obyvatelům Čermné jednatel společnosti Oredo Václav Brůžek.

Budou jednat 
s Českými drahami

O tom, zda by v Čermné mohly zastavovat i další dva spoje, bude podle jeho slov společnost jednat s Českými drahami.

„Pokud to technické možnosti dovolí, většinou je to realizovatelné," podotýká Václav Brůžek.

Podle něj Oredo podobné žádosti a petice vítá. „Díky nim víme, že se jedná o přání skupiny a ne například rozčileného jednotlivce," vysvětluje.

Řešení vlakové nebo autobusové dopravy však v některých menších obcích zůstává komplikované. Tak je tomu například i v Rybné nad Zdobnicí.

„Vadí mi, že chybí přímé spoje do a z Rychnova nad Kněžnou. Ráno sice jezdí jeden, díky kterému se dostanou do děti do školy, cestu zpět však nikdo neřeší," popisuje Eva Toběrná.

Sama prý autobusem do okresního města jela jednou a od té doby se tam radši dopravuje autem.

Problém podle jejího názoru tkví v návaznosti spojení. „Cestující nestíhají přestupy ve Vamberku, a to kvůli tomu, že má autobus zpoždění. Na přesednutí mají málo času," poznamenává.

Na vlastní kůži to zažívá její sedmnáctiletá dcera, která dojíždí do školy do Rychnova. Při zpáteční cestě poměrně často nestíhá přípoj.

„Musela by pak čekat i hodinu a půl na další, ačkoli je to do Rybné takový kousek. Když se to stane, jezdíme pro ni," dodává nespokojeně.