Varující čísla
První dopravní nehoda řidiče motocyklu na Rychnovsku v tomto roce se stala v úterý večer u Pěčína. Řidič motocyklu Suzuki zřejmě nepřizpůsobil rychlost jízdy svým schopnostem a při projíždění zatáčky upadl na vozovku. S těžkým zraněním byl převezen do Oblastní nemocnice v Rychnově nad Kněžnou. Vloni v červnu se na Rychnovsku na motocyklu smrtelně zranil 38letý řidič. Mezi obcemi Rybná nad Zdobnicí a Vamberk předjížděl audi zřejmě ve chvíli, když jeho řidička začala odbočovat vlevo. Čelní náraz motocyklu do boku vozidla řidič nepřežil. Čtyřiatřicetiletá řidička vyvázla bez zranění.
Policejní statistika varuje: Vloni vyšetřovali dopravní policisté ve východních Čechách celkem 237 havárií a dopravních nehod motocyklů (nad 50 ccm), při nichž zemřelo 6 osob. Dalších 57 nehod zavinili řidiči malých motocyklů a mopedů. Celkem si tyto nehody vyžádaly 6 lidských životů, 53 osob se zranilo těžce a 176 lehce. Z celkového počtu usmrcených osob na silnicích východočeského regionu tvoří téměř 5 procent motorkáři.

V Orlických horách se spíše než rovné úseky, kde by mohli řidiči stroj nažhavit, vyskytují horské serpentiny a silnice mezi vesnicemi. Jejich zákoutí často vyhledávají majitelé harleyů, což jsou převážně muži středního věku, kteří se přijeli kochat krajinou, nepotřebují se předvádět hazardem. Nehody mívají na svědomí častěji mladíci, kteří nezkrotí adrenalin a často ani silný stroj. Tyto zkušenosti potvrzuje státní a městská policie, ale i zástupce samotných motorkářů.

Jediný rovný úsek
„Já nemám potřebu machrovat. Dělají to cucáci, kterým tatínek koupí drahou mašinu. Nezvládají sebe ani ten silný stroj. To jsou pak vrazi,“ komentuje chování některých motorkářů na jaře Východočech Aleš Machalík, který se považuje za zkušeného a pohodového řidiče. Do Orlických hor vyjíždí především na spanilé jízdy; nebo na motosrazy po celé republice. Mezi sebou prý tato komunita nezodpovědné floutky netrpí.

„Jediný rovný úsek je tady na hlavní silnici od Rychnova ve směru na Nové Město nad Metují na silnici I/14. Tam to často motorkáři rozjedou. Ale jinak tu nemáme žádnou trať, kam by jezdili zkoušet, kolik ze stroje dostanou,“ vysvětlil vedoucí dobrušského Obvodního oddělení Policie ČR Vlastimil Branda. S podobnými jezdci nemá letos zkušenost, spíše pot〜kává pohodáře, kteří rádi ukážou na čem jedou, ale jsou to spanilé jízdy po krajině, ne předvádění rychlosti a hazardu.

Špatná zkušenost ve městě
Špatnou zkušenost i ve městě má naopak velitel týnišťské Městské policie Martin Štěpánek. Mladí motorkáři zde jezdí rychlostí kolem 90 km. „Jsou to mladíci kolem 25 let, ti starší jsou vyježdění a nepotřebují machrovat,“ potvrzuje i on. S riskantními jezdci se setkává především na výjezdu z města od viaduktu ve směru na Kostelec nad Orlicí, ale také v centru města na sídlišti Střed, kde motorkáři obtěžují obyvatele především hlukem.

Před jízdou - výběr motocyklu, výstroj, na co nezapomenout ..

Při výběru motocyklu je důležité zvolit přiměřeně k věku řidiče ten správný typ. Motocykly dnes dělíme do několika hlavních kategorií. Patří sem supersporty, chopper&custom, cestovní motocykly, endura, malé motocykly, skútry a další skupiny (speciální, závodní apod.). Před jízdou je vždy důležité zvolit vhodnou výstroj. Kvalitní oblečení (nejvhodnější je kožené), určené přímo k těmto účelům, včetně motoristické přilby, je nezbytnou součástí každého motoristy. Přilba vás ochrání proti úrazu, větru, chladu, létajícímu hmyzu i před nadměrným hlukem. Pro každou kategorii motocyklu pak existuje přímo vhodný typ. Ať budete ale kupovat jakoukoliv přilbu, rozhodně by nemělo být vaší snahou na ní ušetřit. I když to na první pohled nevypadá, jsou v kvalitě přileb velké rozdíly. Na dodatečné zjištění, že vaše přilba nebyla kvalitní, může být někdy pozdě. Pokud vám nezbude, než pořídit si přilbu z druhé ruky, zásadně se vyvarujte přileb odřených či dokonce havarovaných. Všechny jsou totiž konstruovány tak, že vydrží pouze jeden větší náraz. Opět nutno dodat, že dnešní sortiment nabízí opravdu kvalitní zboží s ochrannými prvky, do kterých „motorkáři“ již nelitují investovat, což je čím dál vidět i na silnicích.

"Motocykly jsou fascinující stroje, které vám dají zažít pocit rychlosti, síly a skutečné svobody," uvádí se v jedné z publikací určené právě "motorkářům". Nezapomínejme ale, že dnešní motocykly se umí s přehledem pohybovat v oblasti rychlostí blížících se až k 300km/hod! Jízda na takovém motocyklu již klade vysoké nároky jak na jeho technický stav, tak také na psychický a fyzický stav jezdce. Před každou jízdou proto vždy nezapomeňte zkontrolovat základní funkce svého stroje. Ta námaha se vám v každém případě vyplatí a vyvolá ve vás pocit jistoty. Zkontrolujte povrch pneumatik a jejich tlak, stav oleje, paliva, funkci elektrických zařízení, bovdenů a brzd.


Při jízdě - pravidlo vidět a být viděn, jízda na morké vozovce, odstup mezi vozidly, předjíždění ..

Při jízdě dbejte na několik osvědčených rad. Buďte neustále ve střehu. Rozhlížejte se před sebe, vyhledávejte potenciální nebezpečí. Předvídejte. Očima neustále sledujte zpětná zrcátka (situaci za sebou) i situaci vedle sebe. Identifikujte včas možná rizika a určete zda se mohou týkat i vás - odbočující auta, křižovatky s vedlejší silnicí, koleje, stojící auta, osoby, zvířata apod. Rozhodněte se, jak se případným rizikům vyvarovat a uskutečněte včas rozhodnutí. Nezapomínejte také na důležité pravidlo "vidět a být viděn" - samozřejmostí je rozsvícený hlavní světlomet. Dávejte dostatečně předem najevo své úmysly a vyžaduje-li to situace, neváhejte být slyšitelní. Buďte vždy připraveni brzdit. Mějte však na paměti, že brzdění je umění, které je pro motocyklistu bezpochyby tím nejdůležitějším. Je to jeden z hlavních způsobů, jak přežít! Vyhýbejte se, zvláště za mokra, bílým pruhům na přechodech a vodorovném značení jízdních pruhů. Když už na tyto plochy vjedete, neprovádějte na nich žádné manévry (brzdění, akceleraci, velký náklon nebo prudkou změnu směru). Vždy si zachovávejte od vozidel před vámi odstup! To platí i v zatáčkách. Zde je důležité, abyste odpovídající rychlost pro bezpečný průjezd měli upravenou již předem. Při jízdě si dávejte také pozor na nečekané překážky na vozovce, jako je nafta z nádrže, olej na vozovce, výkop nebo stopařka stojící za zatáčkou. Při předjíždění vždy počítejte s nečekaným manévrem předjížděného vozidla. Náhlé odbočení vozidla, jedoucího před námi bez použití odbočovacího světla není totiž na našich silnicích žádnou výjimkou.

Pamatujme si, že nejdůležitějším uměním na motocyklu je především uhlídat sám sebe. Jezděte proto podle svých schopností, možností a s ohledem na celkové podmínky v dopravě. Buďte ohleduplní a chovejte se vždy tak, jak byste chtěli, aby se ostatní účastníci silničního provozu chovali k vám. Závěrem jeden postřeh od policisty „motorkáře“: „Když už máte silné a hezké stroje, stejně jako oblečení, jezděte tak, abyste sklidili pochvalu a třeba i obdiv okolí. Při velmi vysoké rychlosti totiž nedáváte moc šancí ostatním, aby měli i oni možnost ocenit a vychutnat si krásu Vašeho motocyklu.“