„V naší škole je zřízena rehabilitační třída. Třídu navštěvují děti s těžkým a hlubokým mentálním postižením v kombinaci s tělesným či smyslovým postižením. Výuka je přizpůsobena možnostem a schopnostem žáků. Vyučuje se v blocích, často se střídají činnosti, metody i netradiční formy výuky,“ komentovala iniciativu rychnovské Základní a Praktické školy Kolowratská Iveta Zemaníková.
Jak doplnila, cílem je osvojení některých elementárních dovedností a návyků, které dětem umožní získat určitou míru soběstačnosti, najít vhodnou formu komunikace s okolím a napomáhat rozvoji jejich motoriky. Důraz je kladen na tzv. „bazální stimulaci“, která vychází z poznání, že aktivita dítěte s těžkým postižením je často omezena na nejelementárnější životní výkony, spojené jen s vlastním tělem.
Specifické je také prostorové řešení rehabilitační třídy a vybavení výukovými a rehabilitačními pomůckami. Žáci mohou využívat tzv. „snoezelenu“- multifunkční místnosti vhodné k aktivizaci všech smyslů, a to pomocí např. barevných a pohyblivých světelných efektů pro zrakovou stimulaci, relaxační hudby pro sluchovou stimulaci, aromaterapie pro stimulaci čichovou atd. Speciální výchovou a citlivým přístupem se snažíme o vytváření pocitu bezpečí, který přispívá ke spokojenějšímu životu těchto dětí.
Vždyť i ony mají právo být šťastné. „Tímto bych ráda poděkovala všem sponzorům za finanční příspěvek na nákup koberce do této třídy,“ dodala Iveta Zemaníková. (zr)