Pásový obojživelný transportér PTS-10 byl v armádě určen pro přepravu dělostřelectva, pásových a kolových tahačů, automobilů a osob při překonávání vodních toků. Záměl ho však přestříkala do civilní modrobílé podoby, na kabinu umístila znak obce a v zimě ho využívá jako spolehlivého drtiče ker na Divoké Orlici. Od jara do podzimu pak slouží i jako oblíbená atrakce při různých akcích včetně přehlídky techniky Integrovaného záchranného systému (IZS).

„Jde vlastně o unikát, protože v inventáři obce je jediný v republice. I když máme domluvu s krajem, že patří do IZS, staráme se o něj my. Od bývalého hejtmana Pavla Bradíka jsme po tři roky, když byl nasazen na řece, dostali na provoz osmdesát tisíc korun. Loni a letos jsme ho naštěstí nepotřebovali, a tak zatím odpočívá pod střechou. Je však připravený, poslední zkušební jízdu měl minulý týden,“ uvedla starostka obce Marie Trejtnarová.

Do kabiny ledoborce se dostanou pouze dva lidé – řidič a navigátor. Tyto funkce již léta zajišťují zámělští dobrovolní hasiči Ladislav Kapucián, který s PTS–10 jezdil i na vojně, a Miroslav Dudek.

„Hrozbu záplav kvůli ledovým krám, které klesnou na dno a vytlačí vodu z koryta, jsme pocítili před Vánocemi. V tu dobu výborně fungovala i spolupráce s pastvinskou přehradou, která odpouštěla zásoby vody. Veliký odtok spustila, až když u nás bylo nebezpečí zažehnané. Teď je klid. Ledy odtály, takže řeka již není zamrzlá,“ komentovala starosta aktuální stav.

Jak doplnila, teď se Zámělští jen obávají, aby nedošlo k několikadenním extrémním mrazům a následné sněhové kalamitě. Ohrozit je může i prudké oteplení, které způsobí rychlé tání sněhu.