Téměř všichni pracovníci kvasinské Škody Auto, a. s., přerušili výrobu na dvě a půl hodiny v každé směně. Argumentují, že jejich platy polykají náklady na dojíždění nebo bydlení v ubytovnách.

Přesné hranice
Neúspěšná jednání o nové kolektivní smlouvě odboráře natolik pobouřila, že z původní omezené stávky se stala neomezená. Vedení Škodovky v pátek stáhlo poslední nabídku, která zaměstnancům slibovala navýšení tarifů o 10 procent. Celkově by tak příjmy vzrostly o 13 procent. „Vedení navrhlo v letošním roce zvýšit tarif o 7,5 procenta a o další 3 procenta v příštím roce. S tím však nesouhlasíme. Platy jsou nedostačující. Mnozí zaměstnanci k nám dojíždějí i z padesátikilometrové vzdálenosti, nebo bydlí na ubytovnách. Když vše tohle zaplatí, z platu jim toho moc nezbyde,“ sdělil šéf kvasinských odborů Libor Dvořák. Odbory mají stanovenou hranici, pod kterou prý v žádném případě nepůjdou.

Na pracovišti v Kvasinách jako první začala dvouapůl〜hodinovou stávku montáž. Po jejím skončení se přidala lakovna a svařovna. Tak se vystřídaly všechny směny až do dnešní šesté hodiny ranní. Zaměstnaci odstoupili od svých strojů a účastnili se stávkových mítinků a debat s odboráři. „Stávka neprobíhá nijak brouřlivě,“ zmínil Libor Dvořák. Jak také dodal, účast na stávce je téměř devadesátiprocentní. „Většina zaměstnanců se připojila a přestala pracovat. Ti, co se nepřipojili, však stejně pracovat nemohou, neboť výroba stojí,“ upřesnil odborář.

Obavy? Ne
Vedení firmy je po včerejších protestech ochotno přistoupit k dalšímu vyjednávání. „Budeme hledat společný kompromis, a to pod podmínkou, že ve stávce se dále nebude pokračovat,“ sdělil tiskový mluvčí Škody Auto, a. s., Jaroslav Černý. Jaké ztráty včerejší stávka firmě přinesla, zatím nedokázal vyčíslit.

Od stávky si zaměstnanci slibují, že dosáhnou na své požadavky a postihů ze strany firmy se nebojí. „Na stávku máme právo. Většina z nás obavy o pracovní místo nemá. Strach možná mají ti zaměstnanci, se kterými firma uzavřela pracovní smlouvu na dobu určitou,“ prozradil jeden z dlouhodobých pracovníků automobilky, který přesto nechtěl uvést své jméno.

Větší obavy však mají její dodavatelé, kterým by delší stávka mohla způsobit vážné problémy. Jedním z nich je například výrobce zámků FAB v Rychnově. „Škoda Auto je náš významný zákazník. Při delší stávce se chystáme na přesun kapacit a lidí na výrobu autozámků pro naše jiné zákazníky a na výrobu stavebních zámků,“ uvedl pro ČTK jednatel firmy Vladimír Bayer.

 

Hlasujte v naší webové anketě (zcela vpravo dole na stránce) - "Co si myslíte o stávce v kvasinské automobilce?"