Kruhové objezdy, kterých přibývá, mohou zpomalovat průjezd křižovatkou, ale zase fungují jako osvědčené bezpečnostní opatření.
„Jednoznačně můžeme říci, že křižovatky, na nichž se vybudovaly kruhové objezdy, jsou z hlediska nehodovosti výrazně bezpečnější,“ informoval Rudolf Petřík, šéf Dopravního inspektorátu Okresního ředitelství Policie ČR Rychnov n. K.

Mírnější následky

Největší kruhové objezdy vznikly ve Vamberku a Kostelci nad Orlicí. „Tady je doprava bez problémů. Kolize registrujeme spíše na menších kruhových objezdech, jako je třeba rychnovský pod Budínem. Musím však potvrdit, že úkolem objezdu bylo zpomalit průjezd křižovatkou, na které jsme mívali časté nehody s vážnými následky. Nyní sem sice také jezdíme k havárkám, ale jak se říká, jde o plechařinu. Pomalejší provoz přináší mírnější následky. Pak objezd plní svůj účel, křižovatka je bezpečnější,“ vysvětlil Petřík.

„Ještě před pár lety jsem kruhové objezdy neměl vůbec rád. Pak jsem začal jezdit stále více do zahraničí na služební cesty a zjistil jsem, že mi kruhové objezdy vyhovují. Úplně jsem otočil a nakonec nadávám na velké křižovatky u nás, kde člověk, než se dostane k semaforu, nebo než vůbec křižovatkou projede, tak se jen krokem posouvá v několik desítek metrů dlouhé frontě,“ prozradil zkušenost Tomáš Jakoubek z Rychnova n. K.

Šoféři kamionů

Malé kruhové objezdy však nesedí řidičům velkých vozů. Nejvíce na ně pak nadávají šoféři kamionů. „Ono projet kruhákem, který je úzký pro osobní auta, není žádná legrace. Mně osobně tady v regionu vadí kruhový objezd v Rychnově u Penny marketu. Pravdou je, že tudy jezdím téměř denně, takže to mám najetý. Nerad ale jezdím na Polsko. Tři kruháky za sebou, ještě tak maličké, jsou pro kamioňáky lahůdkou,“ vyjádřil se s nádechem ironie ke kruhovým objezdům Pavel Š., řidič kamionu.

Květináč

Rudolf Petřík z Dopravního inspektorátu včera prozradil, že se na Rychnovsku zvažují výstavby dalších dvou kruhových objezdů. I jejich prvotním úkolem má být projetí křižovatkou bezpečněji. „Další kruhový objezd by měl vzniknout v Týništi nad Orlicí a v Králové Lhotě na Českomziříčsku,“ řekl Petřík.

Jedním z malých a nejlevněji vybudovaných kruhovýchobjezdů je rychnovský na Mírové ulici. „Kruhový objezd vznikl postavením květináče doprostřed křižovatky. Jde spíš o raritu,“ uzavřel Petřík.

Na Rychnovsku jsou i dva předchůdci kruhových objezdů. Jeden znich je u rychnovského hotelu Panoráma. Vsoučasné době plně funguje jako klasický kruhový objezd sveškerým dopravním značením. Druhou raritou – minikruhovým objezdem je točna vSolnici na místním sídlišti.

Klikněte na grafiku pro její zvětšení