VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krize není hlavním viníkem

Orlické hory - Cestovní ruch se čím dál častěji objevuje ve spojitosti se slovy „krize“ a „počasí“. Orlické hory jako oblíbený cíl turistů z domova i ze zahraničí se rovněž musí potýkat s úbytkem klientely.

11.7.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Zuzana Škvrnová

Problémy, s nimiž se potýkají některé hotely v Orlických horách i v jiných oblastech, nemá na svědomí pouze krize.

Situace není nijak povzbudivá, rozhodně ji ale nelze zobecňovat.

Horské hotely mají méně hostů

„O proti loňsku je to znát, ale není to tak hrozné, jak jsme očekávali,“ řekl Deníku Bohumil Adámek z Masarykovy chaty v Deštném. O poklesu návštěvnosti však lze hovořit i v horizontu několika uplynulých let. Tuto tendenci potvrzuje i Libuše Marková, provozovatelka hotelu Alba taktéž v Deštném: „V posledních letech se snížil zájem o českou turistiku obecně. Lidé raději za ty peníze jedou k moři, kde mají zaručeno hezčí počasí.“

Pravdou je, že letošní ceny zájezdů jsou bezkonkurenční a předpovědi počasí poptávce dostatečně nahrávají.

Nejen odliv tuzemských rekreantů, ale i cizinců zaznamenávají ubytovací zařízení v celých Orlických horách. Dříve početné zájezdy Němců či Poláků se objevují čím dál méně.

„Je to rok od roku horší a letos tedy o dost slabší ještě než loni. Cizince už tu tento rok nemáme vůbec. Myslím, že lidi hodně odrazuje právě to počasí,“ sděluje svou zkušenost provozovatelka hotelu Šerlich Dagmar Elsnerová.

Zkušenosti se liší okres od okresu

Tyto tendence se nedají snadno zobecnit. Daleko za hranicemi Rychnovska je situace místy zcela odlišná. Například šumavské hotely Belvedér a Grádl mají až do poloviny srpna plně obsazeno a zájem turistů o jejich služby roste.

„Já jsem vždy dával přednost české klientele před tou zahraniční. A když jsou lidé spokojeni, udělají vám zadarmo objektivní reklamu u svých známých
. Pokud hotel nemá kvalitní zaměstnance a dobrou kuchyni, lidé se pak nevrací.“ Tak hodnotí nejen letošní sezonu provozovatel obou hotelů František Strnad.

„Tak trošku se v tomhle vracíme do doby před rokem ´89. Tenkrát byli běžní sportovní a kulturní referenti. Dnes ti lidé přijedou a také se chtějí bavit. Takže pořádáme lyžařské výcviky, máme tu sportovní hřiště, zkrátka se snažíme zvyšovat péči o hosty,“ dodává Strnad.

Zkvalitňování služeb se věnují i provozovatelé hotelů v Orlických horách.

Ani ne před měsícem nově otevřený hotel Zemská brána v Bartošovicích nabízí saunu, vířivku, brzy budou v provozu i bazén a posilovna. Nové lákadlo pro návštěvníky Deštného představuje lanový park a půjčovna čtyřkolek, bruslí a horských kol. Dalším řešením pro zajištění příjmů jsou smluvní akce. Naprostá většina hotelů nabízí prostory pro výjezdová firemní školení, sportovní soustředění a školy v přírodě.

Nevyužitý potenciál českých regionů

Pokud by se přece jen měl současný stav shrnout a komplexněji zmapovat, krize je faktorem nezanedbatelným, zdaleka ne však hlavním.

Nezadržitelným trendem posledních několika let v celorepublikovém měřítku je nárůst Čechů trávících dovolenou v zahraničí a stagnace či mírný pokles počtu těch, kteří se rekreují doma.

„Samozřejmě jsme krizi zaznamenali, ovšem navzdory ní průměrný plat pomalu, ale jistě roste a skutečně zahraničí je pro Čechy atraktivnější. U nás je z hlediska cestovního ruchu katastrofálně zanedbaný a nevyužitý potenciál,“ zhodnotil pro Rychnovský deník situaci Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Jako důkaz pro tento jev hovoří i skutečnost, že loni historicky poprvé strávili Češi přes polovinu dovolených za hranicemi.

Nejen pro hotely v Orlických horách z takových faktů vyplývá, že zkvalitňování a rozšiřování služeb, výrazné zvýšení jejich celkové úrovně a propracovanější marketing jsou jedinou cestou ven z krize i z dlouhodobějšího úpadku. Záleží na tom, jak samy regiony dovedou svých možností využít a přilákat zpět zájem Čechů i cizinců.

KATEŘINA ŘEHOŘOVÁ

11.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Okresní „osmička“ před startem sezony

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Chybí stovky lidí, přitom vyrostla další fabrika

Rychnovsko - Rekordně nízká nezaměstnanost trápí snad všechny firmy v rychnovském okrese. Problém je ve službách i ve fabrikách.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení