Současné vedení, které samo sebe označuje za levostředové s převahou sociálních demokratů, má na pažbě zářez, který jim nikdo nemůže upřít. A to úspěšné vyřešení letitého problému s dostavbou obchvatu České Skalice. „Začne sloužit za několik dní,“ zdůraznil hejtman Lubomír Franc (ČSSD).
„Bezproblémově jsme rozběhli systém odpouštění zdravotnických poplatků, který slouží všem pacientům v kraji,“ připomíná hejtman okolnost, která je mnohým občanům spíše trnem v oku. „To byl předvolební trik. Jaképak odpouštění poplatků, když se jedná o jejich zpětné proplácení z kasy kraje,“ rozhořčoval se před časem v diskusi Deníku Jaromír Falta z Královéhradecka. „ČSSD ve vedení kraje protizákonně proplácí zdravotnické poplatky jen malé části obyvatel kraje, a to ještě neprůhledným způsobem,“ poznamenává Jan Michálek (ODS), člen stínové rady kraje.

„Podařilo se najít cestu z dlouhodobě nespravedlivě nastaveného způsobu odměňování středního zdravotnického personálu krajských nemocnic,“ uvedl jako úspěch hejtman. „Přestože kraj vedou bývalí odboroví předáci, byla v létě vyhlášena stávková pohotovost zdravotnického personálu,“ připomíná tehdejší situaci za stínovou radu Miroslav Plass (ODS).

Jestli se kraji za rok něco opravdu nepovedlo, bylo to spuštění integrovaného systému dopravy v celém regionu. Lidem slibovali cestování na jednu jízdenku pro vlak i autobus, kraj měl vedle toho ročně uspořit desítky milionů korun. „Vzhledem k odporu některých dopravních firem se systém v kraji rozběhne od června 2010,“ posouvá Lubomír Franc termín spuštění. Stínová rada postupy kraje komentovala již v průběhu jednání s dopravci. „Vyhrocená situace kolem zajištění dopravní obslužnosti je způsobena neschopností vedení kraje vést konsensuální dialog “ sdělila rada ve svém prohlášení.

Kraj se potýká s historickým propadem příjmů. Ten oproti stejnému období loňského roku činí zhruba 360 milionů korun. „V příštím roce musíme počítat s výpadkem asi 600 milionů korun v porovnání s rokem 2008,“ uvedl náměstek hejtmana Josef Táborský.


Rok krajské vlády: zprovoznění obchvatu České Skalice i zdržení integrace dopravy
(tisková zpráva kraje)

Boj s dopady ekonomické krize i zadluženým zdravotnictvím, zprovoznění českoskalického obchvatu i zdržení optimalizace regionální dopravní obslužnosti. To byly zásadní úkoly, které zaměstnávaly vedení Královéhradeckého kraje během prvního roku po svém zvolení. 12. listopadu to bude přesně rok od zvolení levo - středové krajské vlády s převahou sociálních demokratů.
Již v prvním roce se podařilo vedení kraje vyřešit některé problémy, které trápily obyvatele kraje řadu let. „Mezi ně určitě patří dostavba obchvatu České Skalice, který začne za několik dní sloužit řidičům na jednom z nejfrekventovanějších dopravních tahů kraje. Rychlé řešení tohoto vleklého problému považuji za velký úspěch. Bezproblémově jsme rozběhli systém odpouštění zdravotnických poplatků, který slouží všem pacientům v kraji. Podařilo se také najít cestu z dlouhodobě nespravedlivě nastaveného způsobu odměňování středního zdravotnického personálu krajských nemocnic,“ uvedl královéhradecký hejtman Lubomír Franc (ČSSD).
Mezi dílčí neúspěchy patří určitě odložení integrace veřejné autobusové dopravy. Na jednu jízdenku měli cestující v kraji jezdit autobusy i po železnici od začátku letošního září a krajský rozpočet měl ročně ušetřit desítky milionů korun. Kvůli odporu některých dopravních firem se tento systém v kraji rozběhne od června 2010.Vedle běžných starostí veřejné správy se krajská ekonomika musí potýkat s historickým propadem příjmů, který je dopadem ekonomické krize. Její dopad se naplno projevuje od poloviny letošního roku a s největšími problémy musí krajská pokladna počítat především v průběhu příštího roku. „Současný propad krajských příjmů oproti stejnému období loňského roku činí zhruba 360 milionů korun. V příštím roce musíme počítat s výpadkem kolem 600 milionů korun v porovnání se stavem roku 2008.
Vedle toho letos krajskou ekonomiku výrazně zatížilo sanování zadlužených krajských nemocnic. Kraj si nyní navíc musí poradit se závazky – úvěry, leasingem či půjčkami některých krajských obchodních společností – ve výši 3,8 miliardy korun,“ uvedl první náměstek hejtmana Josef Táborský (ČSSD), který odpovídá za oblast krajské ekonomiky.
Během prvního roku krajské vlády se již podařilo například také rozběhnout projekt rodinných pasů, do kterého se přihlásilo již více než 2 tisíce rodin. „Zavedením rodinných pasů chceme přispět k podpoře rodinné politiky kraje. Systém slev pro rodiny s dětmi přinese domácnostem finanční úlevy v jejich rozpočtu a podpoří i turistický ruch v našem regionu. Projekt jsme zahájili letos v červnu a první rodinné pasy kraj začal vydávat v září,“ uvedl druhý náměstek královéhradeckého hejtmana Vladimír Derner (KDU-ČSL).

Královéhradecký kraj vede od 12. listopadu 2008 levo-středová koalice složená ze zástupců ČSSD, KDU-ČSL a SNK-ED, která tvoří krajskou radu. Královéhradecký hejtman Lubomír Franc byl před rokem zvolen jako vůbec první sociálně demokratický hejtman v České republice. Jeho náměstky jsou Josef Táborský (ČSSD), Vladimír Derner (KDU – ČSL) a Helmut Dohnálek (SNK-ED).

Rok vládnutí ČSSD v Královéhradeckém kraji

Rok s rokem se sešel a máme tu další volby, tentokrát parlamentní. Pro rozhodujícího se voliče dobrá příležitost poohlédnout se, co s výsledkem voleb do krajských zastupitelstev v roce 2008 provedla ČSSD.
Snad každý si zapamatoval předvolební sliby „zdravotnického“ lídra MUDr. Drymla: „Zrušíme regulační poplatky ve zdravotnictví, zajistíme účelné vynakládání finančních prostředků“. A jaká je situace po roce? Lídr kandidátky ČSSD do Senátu dr. Dryml, který svými sliby nalákal nejednoho voliče, byl po vnitrostranické aféře odvolán z vedení kraje. Výsledky práce svých spolustraníků ve vedení kraje nyní napadá mnoha trestními oznámeními.
ČSSD ve vedení kraje protizákonně proplácí zdravotnické poplatky jen malé části obyvatel kraje a to ještě neprůhledným způsobem. Zcela jasné však je, že utrácením za kompenzaci regulačních poplatků (cca 40 mil. Kč) chybí peníze na navýšení platů zdravotních sester (cca 20 mil Kč.). Je tedy nutno řešit hrozbu stávky ve zdravotnictví dalšími sliby. Stávka hrozí i v autobusové dopravě. Neschopnost a neochota jednat s dopravci, kdy v čele kraje je bývalý odborový předák, svědčí o naprosté bezradnosti současného vedení kraje. Hned po volbách vedení kraje zbytečně zpochybnilo dojednané podmínky pro další výstavbu dálnice D11. Zastavení pro kraj životně důležité dálnice je svérázným povolebním dárkem pro voliče.

A co jste zaregistrovali po roce krajské vlády ČSSD pozitivního vy? Jsme před novými volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Je na každém voliči, jak zhodnotí práci těch zastupitelů, kterým dal svůj hlas ve volbách. Věřím, že každý, kdo půjde k volbám, nedá jen na plané sliby. Je čas hodnotit podle skutků a dát hlas těm, co navrhují opravdové řešení a ne pytel slibů.

MUDr. Jan Michálek, předseda klubu zastupitelů ODS Královéhradeckého kraje

Hra na schovávanou

Budeme mít za sebou první rok vládnutí sociální demokracie, křesťanských demokratů, SNK evropských demokratů v Královéhradeckém kraji. Demokratů jako máku, ale přesto je pro přesnost nutné dodat, že je to vláda s podporou komunistů, která zobchodovala své hlasy za křesla uvolněných předsedů výborů. To je realita, která je známá a se kterou se do voleb nedá nic dělat. Pojďme se tedy podívat na dosavadní práci současného vedení kraje. Rok je poměrně dlouhá doba, máme dávno za sebou období hájení, ve kterém se náš nový hejtman, radní, náměstci a předsedové výborů rozkoukávali, a je potřeba pustit se do první sklizně toho, co zaseli.
Můžeme začít úřadem, to je ten dělník, který z neopracovaných kamenů skvělých myšlenek komunálních politiků vybrousí klenot. Tak tady nic, klenotnice je prázdná. Úřad jede setrvačností, úředníci vzdorují nejistotě a chaosu rutinní profesionalitou. Půjdeme raději dál. Které odvětví stojí za pozornost, kde se realizují ty skvělé myšlenky z předvolebních plakátů? Je to doprava? Zdravotnictví? Školství? Kde jsou ty výrazné osobnosti ve vedení resortů, znáte je někdo? Bude nejlepší podívat se na zpravodajství z kraje, určitě někoho najdeme.

Tak nic, oni by rádi, kdyby tady před nimi nebyli ti, co všechno zkazili. Ale pozor, přece něco, dámy a pánové, stojíte přece za základními kameny staveb, držíte v rukou zpracované koncepce, projekty, podepisujete smlouvy o příjmu dotací, tak se nebojte a pochlubte se. Aha, tak zase nic, stavební kameny usadili ti před námi, dotace byly schváleny dávno před námi a koncepce se chystáme spálit, abychom mohli zaplatit nové. Nevadí, máme před sebou nový rok volebního období, staré tváře si už nikdo nepamatuje a nové…? Určitě budou, jenom si musí přestat hrát na schovávanou. Tak dost výmluv na ty zlé před vámi a pusťte se do práce, za ten uplynulý rok máte co dohánět.

Miloslav Plass, člen Stínové rady


Zastupitelé mají ve svých rukou krajské zdravotnictví

„Zdravotní sestry mají nízké mzdy a chtějí dostat přidáno. Zejména v krajských nemocnicích a zejména v Královéhradeckém kraji si vydělají až o deset tisíc méně než jinde. Může za to bývalé vedení kraje a zejména jeho nezodpovědný převod nemocnic na akciové společnosti. Od začátku roku již sestry dostaly přidáno, ale méně než říká hejtman. A peníze dostaly od svých hodných ředitelů a ne od zlého kraje,“ říká mluvčí odborářů. „Musíme napravit hříchy předchozího vedení, zejména tuneláře Všetečky. Aby nemocnice nezkrachovaly, zaplatíme za ně část dluhů. Vyčleníme prostředky z rezervy kraje a postupně dorovnáme plat sester, aby do tří let dosáhl celostátní průměr. Od letošního ledna se platy sester bez nátlakových akcí, ale podle kolektivní smlouvy, zvedly o 6 procent,“ říká mluvčí Královéhradeckého kraje. Nemocnice byly převedeny pod kraje s dluhy a bez odpovídajících prostředků. Každý z krajů se snažil zabezpečit zdravotní péči o obyvatele co nejlépe. Vznik akciových společností přiměl nemocnice snažit se o hospodárnost. Od svého vzniku všechny kraje každý rok různými cestami nemocnice dotovaly. Dělal to samozřejmě i Královéhradecký kraj. Každoročně se podepisovaly kolektivní smlouvy, které řešily i mzdové požadavky sester.

Od minulých krajských voleb stačilo nové krajské vedení: Znejistit občany i zdravotníky nepodloženými zprávami o stamilionových podvodech. Zaplatit několik milionů za audity, které skončily zjištěním nepodstatných maličkostí. Platit poradenství pochybných odborných firem vybraných bez konkurzů a výběrových řízení. Připravit o 90 milionů korun některé firmy, kterým kraj dluží. Vracet části občanů regulační poplatky. A v neposlední řadě poslat vrchlabské nemocnici, kterou zastupuje pan senátor Dryml, 1 milion 350 tisíc korun bez řádného doložení výdajů. Přes všechny právní kličky a obezličky jsme to my, krajští zastupitelé, kdo má odpovědnost za zajištění zdravotní péče pro občany našeho kraje. My se budeme zodpovídat voličům, když bude někde chybět praktický lékař, pediatr nebo se bude zavírat nemocnice.

Rozhodoval jsem jako krajský zastupitel v minulém volebním období a rozhoduji jako krajský zastupitel i nyní. Nezříkám se odpovědnosti. Nepodařilo se nám ve zdravotnictví všechno. Nedosáhli jsme potřebných změn managementu. Neuhlídali jsme správný poměr mezi novými budovami, moderními přístroji a dobrým finančním ohodnocením personálu. Nedokázali jsme vyjednat víc peněz na zdravotnictví ani od státu ani od pojišťoven. Úroveň zdravotnictví, kterou máme srovnatelnou se západní Evropou, tak nadále dotují svou levnou prací především zdravotníci. Řešení problémů zdravotnictví se ve skutečnosti zastavilo, jsou činěny pokusy vrátit zpátky čas a potřebné finance se utrácejí za nesmysly. Holding nefunguje, jak by měl. Staronový management nemocnic nakupuje dál předražené přístroje, léky a služby jako dřív…

MUDr. Jiří Vambera, člen Stínové rady Královéhradeckého kraje

ČSSD vstupuje do druhého roku vládnutí v Královéhradeckém kraji

Průběhy jednání ve výborech a na zasedání zastupitelstva se odehrávají pod rudým praporem v tichém napětí, kde výsledek je předem nalinkován vládnoucí stranou. Snad jen s možností se k dané věci vyjádřit. Však nemáme jim to přeci za zlé, vždyť většina voličů si je zvolila za luxusní úplatek 30 korun s domněním, že budou mít něco zadarmo. V důsledku však zaplatili mnohem víc, ovšem velmi bezelstně a skrytě – stejně tak jako se nenápadně začíná zvětšovat výdajová stránka rozpočtu Královéhradeckého kraje. Avšak může nás velmi podpořit v ekonomice příliv dotací z EU. Ovšem kdo ví, komu budou adresovány tyto prostředky, když neradi připouštějí opozici do monitorovacích komisí, které vybírají výherce v této hře ČSSD a už vůbec se velmi bojí transparence jak procesu, tak dat. Jinými slovy řečeno sociální demokracie, která by měla řešit sociální problémy, spíše řešení oddaluje a upřednostňuje zájmy jednotlivců, kde narůstající neefektivita a zvyšování nákladů může zajistit po snížení příjmové stránky v rozpočtu kolaps. Doufejme, že je snad toto jen varováním a najde se dostatek pozitivně smýšlejících socialistů, kteří to myslí vážně.

Miroslav Behan, člen Klubu ODS Královéhradeckého kraje

Kraj si platí drahou budovu a stále mu ještě nepatří
(tisková zpráva KDU_ČSL)

Hradec Králové – Nájemní vztahy krajské budovy Regiocentrum jsou v současné době velmi složité a současné vedení musí řešit problémy, které jim zanechala minulá krajská vláda. Podle vicehejtmana Vladimíra Dernera by se situace zjednodušila, kdyby kraj zřídil příspěvkovou organizaci, která by budovu úřadu do majetku kraje pořídila.

V současné době sídlo krajského úřadu vlastní leasingová firma Immorent s.r.o., nájemníkem a smluvním partnerem Immorentu je akciová společnost Správa nemovitostí a krajský úřad v Regiocentru sídlí jako podnájemník této akciové společnosti. Po dvacetiletém splácení leasingu v celkové výši 1,871 miliardy korun se má objekt Regiocentra stát majetkem Správy nemovitostí a poté být bezúplatně převeden do majetku kraje. Vladimír Derner proto navrhuje, aby byl odstraněn tento prostředník, kterým je Správa nemovitostí a. s., a došlo k přímým smluvním vztahům mezi leasingovou společností a krajem prostřednictvím příspěvkové společnosti.

„Odpor ODS proti této transformaci je pochopitelný, protože je v rozporu s jejím dlouhodobě prosazovaným konceptem ekonomického zajištění veřejných služeb. Jejich snahou je převést maximum činností z režimu zákona o krajích či obcích do režimu obchodního zákoníku. Zdůvodňují to poučkami o větší efektivitě soukromého podnikání. Tady se názorově nesejdeme,“ komentuje Vladimír Derner a dodává, že zakládat akciovku má smysl pouze za předpokladu, že ji nebude třeba dotovat z veřejných peněz. V opačném případě vznikají velké problémy s možným porušováním zákona.

Kraj bude konečně vlastníkem svého drahého sídla

Vicehejtman Derner uvádí několik argumentů, které podporují vznik příspěvkové organizace. Objekt Regiocentra, který kraj ze svého rozpočtu platí, získá příspěvková organizace přímo do majetku kraje. Budou tak vyloučeny veškeré pochybnosti o tom, komu a za jakých podmínek bude po splacení leasingu areál úřadu patřit. Dalším úskalím je fakt, že akciová společnost nemá dostatek finančních prostředků na leasingové splátky. Dotaci akciové společnosti z krajského rozpočtu podle zákona však nelze poskytnout, protože by se jednalo o zakázanou veřejnou podporu. Naopak příspěvková organizace může od svého zřizovatele dotaci bez problému přijmout. „Přechod na příspěvkovou organizaci nepřinese žádnou daňovou zátěž, protože daň z přidané hodnoty má na organizaci stejný dopad jako na akciovou společnost,“ uzavírá Derner.