Vzdělávání pro konkurenceschopnost a již třetím rokem zde úspěšně realizují projekt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání.

Odbornou manažerkou projektu je Alena Svátková. „Učitelé vytvářejí nové digitalizované materiály přímo pro studenty našich studijních oborů.
Zpracované texty pak využívají i Obchodní akademie v Jánských Lázních, Náchodě, Trutnově, Jičíně a v Hradci Králové,“ uvedla manažerka, která kromě jiného kontroluje vznik moderních učebních dokumentů, které lze najít na webových stránkách školy v sekci Projekt.

V současnosti existují desítky kompletních digitalizovaných materiálů sloužících při výuce většiny předmětů. Velkou výhodou vytvořené databáze je, že materiály jsou dostupné na školní síti a některé i na internetu, takže žáci, kteří v hodinách chyběli, si mohou látku sami doplnit. Uložení materiálů na školní síti umožňuje operativně reagovat na případné nejasnosti v látce, které se projeví v průběhu výuky, ale jejich řešení původně nebylo v plánu dané hodiny.

Učitelé předmětů výpočetní techniky oceňují vytvoření připravených přednášek, které jsou závazným materiálem pro výuku. Důležitým přínosem je možnost zadávání příkladů v MS Office nebo ve verzi pro Adobe Reader (formát pdf) v elektronické podobě, čímž dochází k úspoře papíru a toneru. Uložení zadání na školní síti a na internetu zjednodušuje i domácí přípravu, odpadají problémy způsobené ztrátou zadání domácích úkolů. Dataprojektory se pro výuku informatiky staly nenahraditelnou pomůckou – je možné promítnout celou obrazovku na plátno a názorně předvést, jak mají probíhat jednotlivé operace.

Pedagog Tomáš Blažek se v rámci projektu snaží systematizovat výuku MS Office. „V internetovém systému Moodle dělím látku do kurzů (například Textový editor MS Word apod.). Každý kurz obsahuje postup výuky po jednotlivých úlohách s rostoucí obtížností. Žák má k dispozici většinou dva soubory: předlohu, kterou má vytvořit a pokyny, které má dodržet, případně které mu mají pomoci. Oba soubory jsou graficky zpracovány s ohledem na to, že je bude učitel při hodinách promítat na plátno pomocí dataprojektoru. Ušetří se tak nejen náklady na kopírování úkolů, ale i hlasivky učitelů. Jsou-li při řešení úlohy potřeba další pracovní soubory, pak si žák může stáhnout samorozbalovací soubor, který je dostupný ze všech kurzů,“ vysvětlil učitel výpočetní techniky. Jak doplnil, další nespornou výhodou převodu „papírových“ úloh do elektronické internetové formy je to, že většina žáků má přístup ke všem úlohám z domova. To „rádi“ využijí zejména ti, kteří dlouho chyběli. Je tak také umožněno jednoduché rozšíření úloh do jiných škol. Úlohy kurzů je možno řešit přímo na běžném flashdisku, což usnadňuje situaci některým žákům, kteří si občas musí nějakou úlohu dodělávat doma.

Digitalizuje se všude. „Nejenže digitalizaci podléhá televizní vysílání, ale i výuka na naší škole. Vytvoření těchto výukových materiálů usnadňuje práci nejen učitelům, ale i nám. Z našeho pohledu došlo k zatraktivnění výuky v hodinách, zejména díky možnosti danou látku „odprezentovat“ v digitální formě, přece jen je tato moderní forma studentům bližší. Učitelé ukládají na síť své projekty a skripta, které jsou zde volně ke stažení, což rozhodně oceníme – žádné zbytečné kopírování papírů, stromů v lesích přece nezadržitelně ubývá, a kdo by chtěl být pravidelně zahlcován skripty v papírové podobě,“ reagovala na dotaz Pavla Provazníková ze 4.B. Ohlasy dalších spolužáků jsou také kladné – oceňují hlavně možnost vycestovat do Anglie, získání slovníků a mluvníků a oživení výuky, zejména v českém jazyce, angličtině, dějepisu, zeměpisu, občanské nauce a výpočetní technice.

Podle vyjádření vyučujících matematiky je skvělé, že přípravy na hodiny budou uložené v jednotné databázi a stačí je přizpůsobit jednotlivým třídám a jejich potřebám.

Lektoři cizích jazyků zase oceňují výhody využití dataprojektorů při kontrole písemných cvičení a rozboru testů, správné řešení se jednoduše promítne na zeď. Snadnější a efektivnější je i prezentace obrazových podkladů. Velkou výhodou pro učitele jazyků je ozvučení učeben, přístup na internet a možnost jeho propojení s dataprojektorem – umožní se tak využití materiálů z internetu, ať už k procvičování gramatiky nebo rozšiřování slovní zásoby. Také multimediální jazyková učebna klasický vyučovací proces oživí a umožní vyučujícím individuální přístup ke studentům v jejich mluveném projevu.

Při výuce uměleckých směrů v hodinách literatury je velkou výhodou možnost ukázat žákům výtvarná díla a architektonické objekty, prezentovat ukázky z literárních a dramatických děl na plátně a více žáky zapojovat do výuky.

„I když je projekt tříletý, v žádném případě s digitalizací nechceme skončit. Máme totiž povinnost takzvané udržitelnosti na pět let, ale hlavně nám praxe ukázala, že digitalizace má ohromnou budoucnost. Učitelům usnadní a studentům zpříjemní léta prožitá v lavici, na která budou jistě celý život vzpomínat,“ dodala ředitelka OA Anna Oberreiterová.

(ign)