Jak přiblížit žákům poválečné dějiny? Odpověď nabízí projekt Příběhy bezpráví, který využijí i některé školy na Rychnovsku.

Projekt prostřednictvím filmových projekcí a následných debat přibližuje žákům a studentům základních a středních škol poválečné období našich dějin. Vzhledem k tomu, že téma československé totalitní minulosti je ve výuce stále velmi často opomíjeno, je projekt jednou z mála možností, jak se mohou mladí lidé o této době dozvědět více.

„Poměrně často zaznívá, že mladé lidi období komunistického Československa nezajímá. Naše dosavadní zkušenosti přitom jednoznačně potvrzují pravý opak. To, že se ve škole často nedozvědí téměř nic o komunistické ideologii ani o zločinech její nositelky, strany, která má své zástupce v současném českém Parlamentu, není jejich chyba. Je to chyba vzdělávacího systému,“ říká ředitel projektu Příběhy bezpráví Karel Strachota.

Oponovat mu může například kantorka Vlastimila Krsková z vamberské Základní školy, která vyučuje dějepis v deváté třídě. Tento projekt využije právě dnes jako náplň výuky.

Poválečné období probírá v hodinách dějepisu pravidelně v jarním období. Zájem o nedávnou historii se snaží u žáků povzbudit. „Navštívili jsme i knihovnu, kde si mládež sama vyhledávala různé texty o této době. Podle zjištěných informací pak měli žáci vytvořit práci. Že bych viděla nějaký zájem, pokrok, to nemohu říci. Je jim to jedno,“ popisuje zkušenosti kantorka. Právě proto se rozhodla pro tento projekt.

Vamberští žáci dnes uvidí dokumentární film Přerušené jaro – Srpen jako kladivo režiséra Milana Maryšky. Příští týden se s projektem seznámí také mládež v rychnovské Základní škole Mozaika prostřednictvím snímku Swingtime a na Obchodní akademii T. G. Masaryka v Kostelci nad Orlicí, kde se bude promítat snímek Muž, který přecenil českou duši aneb Útěky Josefa Brykse. Hostem zde bude František Kinský.