VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak bude vypadat nádraží? Zatím existují dva návrhy

Ústí n. O. - Zatímco secesní budova železniční zastávky Ústí nad Orlicí město se při rekonstrukci části koridoru dočkala nového a moderního kabátu, hlavní ústecké vlakové nádraží, postavené v roce 1874, na důstojnou podobu stále čeká.

18.7.2009
SDÍLEJ:

HLAVNÍ VLAKOVÉ NÁDRAŽÍ v Ústí nad Orlicí, kterému nedávno hrozila demolice, by mohlo získat moderní podobu. Jednu z možných podob předložila studentka liberecké architektury Daniela Pápajová. Foto: archiv

Rozhovory mezi představiteli sdružení Nádraží nedáme!, investorem koridoru, kterým je Správa železniční a dopravní cesty, a majitelem objektu – Českými drahami – se točí kolem částky, za kterou by SŽDC případně objekt odkoupilo a s využitím evropských i státních fondů rekonstruovalo.

Budova zůstane nadále výpravní

Přestože ministerstvo kultury již prohlásilo v mnohém unikátní objekt za kulturní památku, České dráhy rozhodnutí napadly, a tak v polovině srpna zasedne rozkladová komise. „Předpokládám ale, že potvrdí rozhodnutí ministra a nádraží se stane kulturní památkou,“ neočekává změnu rozhodnutí Martin Kadrman, jenž stál u zrodu sdružení Nádraží nedáme!, díky němuž výpravní stanice „za pět minut dvanáct“ unikla demolici.

Pokud chtějí ale stoupenci nádraží dotáhnout své úsilí do konce a dát mu do budoucna parametry 21. století, čeká je nesnadný úkol. Dohodnout odkup zchátralého objektu od jeho majitele. „Jednáme intenzivně, aby SŽDC, se kterým je spolupráce opravdu perfektní, nádraží nejlépe za korunu koupilo. To se tomu brání v obavách z postihu Národního kontrolního úřadu,“ připomíná Kadrman fakt, že objekt potřebuje do budoucna finanční injekci ve výši přibližně osmdesáti milionů korun. Problémem je, alespoň jak tvrdí Kadrman, také postoj vlastníka. „České dráhy se staví do role obchodní firmy a za budovu stále chtějí necelých patnáct milionů, což je, jako každý šesticiferný návrh, nesmysl,“ říká předseda Nádraží nedáme!. Zároveň ujišťuje, že více jak sto třicet let starý dům bude i dále sloužit coby výpravní stanice. „Že se nová, odhadem za třicet milionů korun, stavět nebude, je již téměř jisté. Vycházíme z vyjádření náměstka Pavla Mathé, který na naší druhé schůzi uvedl, že nová výpravní budova se stavět nemusí, SŽDC ji k ničemu nepotřebuje. Navrhovali ji s vědomím, že se původní zboří,“ prohlašuje předseda Nádraží nedáme! Martin Kadrman.

Projekty se budou dále posuzovat

Jak by mohl v budoucnu vypadat prostor, který výužívají denně stovky obyvatel Ústí na svých cestách? Jednu z možných podob už představilo právě občanské sdružení Nádraží nedáme!, v jehož řadách působí také renomovaný architekt a proděkan liberecké technické univerzity Jiří Suchomel. Pod projektem je velkou měrou podepsána jeho studentka Daniela Pápajová. „Zabývala se detailním vztahem mezi budovou a prostorem před nádražím. Rádi bychom navázali na podchod pod kolejištěm,“ přibližuje architekt Suchomel hlavní tezi, která spočívá ve vybudování příjezdové komunikace k nádraží pod úrovní stávajícího terénu.

Koncepce, kterou chce prosadit SŽDC, se ovšem právě v tomto zásadně liší. Jak technický náměstek Pavel Mathé, tak náměstek pro modernizaci Miroslav Konečný se ovšem během dovolené nechtěli k celé věci vyjadřovat. Se záměrem SŽDC se ovšem již stihl seznámit vedoucí expertního týmu sdružení Nádraží nedáme! Jiří Suchomel. A jeho pohled? „Koncepce SŽDC je založena na nové přístupové trase k nádraží, trať se podjíždí u Mendriku. Počítá také s výstavbou nového mostu do Kerhartic. Město by nestál ani korunu,“ komentuje, ale s výhradou: „Je v tom jasná politická vůle mezi SŽDC a vedením města. Z návrhu ale nadšen nejsem. Jeho součástí by měla být i původní příjezdová trasa. Pokusím se připravit nějaký kompromisní návrh alespoň pro cyklisty a pěší.“

JAN POKORNÝ

18.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Dominik Chlupáč vylepšil o tři vteřiny traťový rekord „Luisy“

Kvasiny - Letošní desetidílný 24. ročník amatérského cyklistického Dobrušského poháru – Memoriálu Martina Hockého pokračoval předposledním závodem, jímž byla Kredo silniční časovka jednotlivců. Závod uspořádal Indigo cycling team Rychnov ve spolupráci s Tri Clubem Dobruška.

Do říjnových sněmovních voleb půjde 22 stran a hnutí

Královéhradecko - V říjnových volbách do Poslanecké sněmovny PČR budou voliči v hradeckém kraji vybírat z 22 politických stran a hnutí. Oproti volbám v roce 2013 je to o čtyři subjekty více.

„Ahoj, jsem Svatava a jsem blázen... blázen do jídla...“

Královéhradecko - Svatava Vašková patří mezi nejznámější a nejúspěšnější současné české foodblogerky. Sama o sobě říká: „Nemám ambici ohromovat vysokou kulinařinou či cukrařinou, na to nemám schopnosti, čas ani prostředky. Ráda bych, aby můj blog především inspiroval…“ Dlužno říct, že se jí to daří. Přesvědčit se můžete sami nejen v našem rozhovoru, ale i na webu Coolinarka.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení