Politici přiznávají, že rekonstrukce silnic II. a III. třídy patří k nejpalčivějším problémům každého kraje. Své o tom vědí silničáři i řidiči. Na opravy se přitom vynakládají obrovské prostředky.

Královéhradecký kraj 
od roku 2013 do konce roku 2015 investoval do celkových rekonstrukcí silniční sítě bezmála 1,5 miliardy korun. Postavilo se za ně 145 kilometrů silnic, 
11 mostů a 20 opěrných zdí, zajistilo se množství svahů 
a sesuvů silnic a provedla se protihluková opatření na silnicích II. a III. třídy. Stále to však nestačí.
„Zhoršující stav komunikací se podařilo zastavit, ale přesto je jejich průměrný stav hodnocen známkou 3,86 z pětistupňové škály," konstatoval Michal Friček 
z tiskového odboru kraje.

Nejhorší stav je v okrese Hradec Králové, který má známku 4,11, jen o málo lepší je Trutnovsko s hodnocením 4,06 a Jičínsko s 4,05. K průměru se blíží Rychnovsko se známkou 3,81 a nejlepší stav je na Náchodsku, které má hodnocení 3,48.
„Aby se stav zlepšil, je potřeba do celkových rekonstrukcí každoročně investovat minimálně 600 milionů korun," upozornil Michal Friček. Dalších průměrně 200 milionů korun ročně je vynakládáno do průběžných oprav komunikací a další nemalé prostředky stojí také zimní údržba a sečení.

PŘI REKONSTRUKCÍCH POMÁHAJÍ DOTACE

Kraji pomohly evropské peníze. Například díky ROP Severovýchod bylo zrekonstruováno 382 kilometrů silnic. „Počet úseků silnic, které by bylo potřeba modernizovat, byl však rozhodně vyšší než objem dostupných financí," podotkl hejtman Lubomír Franc.
Vedle krajského rozpočtu a ROP kraj čerpá peníze na rekonstrukce silnic i z fondů IROP, SFDI či fondu česko– polské spolupráce, pomáhají také peníze na rozvoj průmyslových zón Kvasiny a Vrchlabí.

CHYSTAJÍ SE OPRAVY
A STAVBY ZA 8 MILIARD
V letošním roce byly zahájeny rekonstrukce dopravní infrastruktury za více než 600 milionů korun, oproti předpokládané hodnotě je cena nižší o 32 procent. Jde celkem o 40 staveb. „V roce 2016 se tak zrekonstruuje 82,1 kilometru silnic, čtyři mosty a dvě opěrné zdi. Rozsáhlejší stavby jsou rozděleny na etapy a dokončí se až v roce 2017," upřesnil Michal Friček.
Z nejvýznamnějších staveb lze jmenovat letos realizovanou rekonstrukci silnice II/308 HK, Slatina – hranice okresu Rychnov n/Kněžnou, II/286 Jičín – Železnice – hranice okresu, II/303 Jetřichov – Broumov, II/305 Albrechtice nad Orlicí – Borohrádek nebo III/30012 Dvůr Králové nad Labem – křižovatka s II/325 – I. etapa.
V přípravě jsou projekty v hodnotě přes osm miliard korun, jde celkem o 250 akcí. Z nejvýznamnějších lze jmenovat obchvat Opočna.
Podle Michala Frička se na příští rok chystají projekty v hodnotě přes 1,5 miliard korun před vysoutěžením. V oblastech Broumovsko, Policko a Orlické hory jsou v rámci česko-polské spolupráce připraveny projekty za 500 milionů korun. Uskuteční se, pokud na ně kraj dostane dotace.

Místo tankodromu budou brzy mít novou silnici

Rychnovsko – Silnice připomínala tankodrom, všude samá díra – taková byla situace v Českém Meziříčí před začátkem rekonstrukce průtahu obcí. Ta probíhá právě teď a financuje ji kraj.
A stavební ruch je vidět také v okolí Albrechtic nad Orlicí směrem na Borohrádek. Komunikace byla dlouhodobě ve špatném stavu a mosty na ní na hraně životnosti. A stavební práce se týkají i druhé strany Albrechtic. Vybudovat se má přeložka silnice, která vede z Albrechtic směrem na Týniště. Pětisetmetrový úsek, který půjde záplavovým územím, vyjde až na 200 milionů korun.
Rekonstruovala se také silnice v Deštném v Orlických horách a další komunikace v okrese.

Cesty v okolí Uhřínova 
jsou příšerné. Nic se nemění

Rychnovsko – Stav silnic druhých a třetích tříd trápí nejvíce obyvatele odlehlejších koutů okresu.
Starostové těchto obcí často od kraje slýchávají, že na „jejich" silnice nezbývají prostředky a že nejsou tolik využívané jako jiné.
Taková situace, která rozčiluje místní obyvatele a trápí i starostu, panuje například v okolí Liberka.
Zde jsou v nejhorším stavu silnice III/318 16 a III/318 14 – tedy úsek mezi Skuhrovem a Deštným v okolí Hlásky a úsek od Kačerova směrem na Habrovou. „Asi před dvěma lety tu udělali pár záplat a dalších nutných oprav. Jinak ale neudělali podle mě takřka nic," popisuje starosta Jiří Šimerda. Po opravě volá dlouhodobě, nicméně neúspěšně.
„Psal jsem dopis na Správu a údržbu silnic Královéhradeckého kraje, bylo mi odpovězeno, že jsou tyto silnice málo frekventované, že je možná pouze jejich údržba, ne rekonstrukce," dodal starosta s tím, že výtky občanů, kterým příšerný stav silnice leží v žaludku a dávají to najevo, občas padají i na jeho hlavu, ačkoli za to nemůže.
Podobná situace dlouho panovala v Javornici. I zde byla silnice v katastrofálním stavu. Opravu kraj několikrát starostovi přislíbil, ale pak se dlouho „nic nedělo".
To se změnilo loni v létě, kdy došlo k rekonstrukci této silnice.
Opravy by se konečně mohla dočkat i rozbitá silnice v Dobřanech u místní základní školy. I tady se na rekonstrukci čeká roky a došlo tu i k několika zraněním. Začne se příští asi příští rok. Podle náměstka hejtmana a radního pro oblast dopravy Karla Janečka by kraj chtěl opravit co nejvíce silnic.
„Kraj spravuje přes 3300 kilometrů silnic druhé třídy. To je, jako kdyby jste zamířili z Hradce Králové do Damašku. Naším zájmem je, aby byly silnice v pořádku," řekl Deníku již dříve.

S rozvojem průmyslu přichází i zvýšený provoz

Rychnovsko – Kvasinská Škoda Auto jede na plno a s tím je spojen i vyšší provoz. Kraj bude proto zasahovat do některých stavebních akcí, které se týkají dopravní infrastruktury v souvislosti s průmyslovou zónou.
Svého obchvatu se dočká například Domašín u Černíkovic. Jedná se o krajskou silnici II/321, která směřuje ze Solnice jižně na Častolovice. „V případě obchvatu Domašína se jedná o silnici v majetku Královéhradeckého kraje, délka obchvatu by měla být necelé dva kilometry a celkové náklady akce se odhadují asi na 135 milionů korun," prozradila tisková mluvčí kraje Martina Götzová.

Kraj připravuje i další akci – obchvat Solnice. Zde se jedná o státní silnici, kraj však připraví vše potřebné. Královéhradecký kraj bude stavbu připravovat až do fáze vydaného pravomocného stavebního povolení. Výběrové řízení na zhotovitele a realizaci už pak zajistí Ředitelství silnic a dálnic ČR," prozradila Martina Götzová, tisková mluvčí kraje.
Kraj pochopitelně plánuje i další stavební práce na silnicích.