Velký bič na řidiče, kteří na silnicích krajského města zbytečně hazardují s životy dalších lidí, si hodlá pořídit radnice.

Pouze čtyři měsíce po zrušení veřejné soutěže na dodavatele sítě 70 radarů za téměř tři čtvrtě miliardy korun přichází s podobným návrhem městská policie.

„Plán na vybudování radarového systému ve městě by neměl zůstat v šuplíku. Začátkem roku ho chceme předložit vedení města. Nejde nám však o nesmyslné stíhání řidičů, ale o prevenci,“ zdůraznil ředitel městské policie Miroslav Hloušek.

Přístroje by měly umožnit sledování rychlostních limitů a jízdy na červenou, včetně fotodokumentace jako důkazního materiálu.
Zatímco v tendru radnice hledala firmu, která by městu radary pouze pronajala a případně vymáhala od neplatičů pokuty, tentokrát by je podle Hlouška mělo město koupit z vlastních zdrojů. Síť by pak provozovali strážníci.

„Na začátku bychom mohli podle možností města pořídit čtyři až šest radarů. Na další zařízení bychom vydělali formou vybraných pokut. Jejich počet není omezený. Bude záležet na tom, jak se zklidní motoristé. Mohou jich být desítky,“ upozornil šéf hradeckých strážníků.

Za pravdu mu dává statistika oddělení přestupků radnice, která letos zaznamenala prudký nárůst deliktů.

Například za jízdu na červenou do konce listopadu radnice trestala 31 lidí, vloni 20. Za překročení limitu rychlosti ve městě nad 20 kilometrů v hodině „zaplatilo“ letos 66 šoférů, v roce 2007 jen 50.

„Ve skutečnosti jsou ale čísla za letošní rok dvojnásobná. Na stole totiž máme ještě jednou tolik neukončených případů. Nárůst je daný tím, že zejména mladí řidiči jsou na silnicích příliš agresivní a netolerantní vůči ostatním. Radary by rozhodně pomohly. Víc než bodový systém,“ míní vedoucí oddělení Pavel Uhlíř.

Jedním z hlavních důvodů zrušení původní soutěže byla novela policejního zákona, která strážníkům neumožňovala měření rychlosti. To už neplatí. Městští policisté mohou od ledna měřit dál, ale musí být vidět.

„V zákoně ovšem zůstala pasáž, podle které musí místa měření schválit státní policie. Úseky navíc musíme viditelně označit. Značení musí schválit odbor dopravy magistrátu,“ řekl Hloušek.

Městská policie chce při správě radarového systému využít také metropolitní síť optických kabelů. „Až bude hotová, mohli bychom s její pomocí stahovat data z radarů. To je ale otázka několika let,“ dodal ředitel městské policie.