O uplynulé sobotě zažilo Rychnovsko asi nejmasovější akci v roce. Tisíce lidí z celého regionu i blízkého zahraničí se přijely podívat, v jakém prostředí jejich blízcí pracují.

Největší zaměstnavatel v kraji totiž uspořádal den otevřených dveří. Brány kvasinského závodu se otevřely v deset hodin a již v tu dobu hlásila dopravní zpravodajství velké komplikace na silnicích.

„Přijeli jsme z Ústí nad Orlicí a už od Rychnova jsme se dostali do kolony. Jednou za rok se ale něco takového dá vydržet," řekl Milan Slavata, který se přijel podívat na pracoviště svého švagra.

Pro něho i ostatní návštěvníky, jichž nakonec dorazilo 
24 500, byl připraven prohlídkový okruh, jehož absolvování se rovnalo slušnému turistickému výkonu. Zvláště pak třeba v montážní hale, která chvílemi připomínala ranní metro. Vše se ale dalo zvládnout, protože pořadatelé uchystali dostatečné zázemí.

„Příprava na dnešní den začala prakticky už vloni v říjnu. Mimo jiné bylo nutné vyřídit i řadu dopravních omezení, zajistit zdravotní službu a mnoho dalších věcí," uvedl Pavel Richter, ředitel kvasinského závodu, a představil i některé novinky.

Největší investicí je výstavba kogenerace, která bude využívat odpadní teplo. Po spuštění letos v listopadu má ušetřit stovky vagonů uhlí a tím i množství vypouštěných škodlivin.

Novinkou je také výstavba logistické haly. Podobné investice většina lidí z regionu kvituje. „Na automobilku je napojené obrovské množství lidí v širokém okolí a nejde jen o zaměstnance. Pokud se tu investuje takové množství peněz, snad nebude hrozit, že by se za pár let měla výroba přesunout jinam," řekl šestadvacetiletý Tomáš z Dobrušky, který v závodě pracuje.

O tom, že inovace nejsou v Kvasinách prázdným pojmem, přesvědčoval ředitel závodu neustále. „Díly na linku přivážejí vozíky, které jsou řízeny čidly a nepotřebují obsluhu. Je to práce našich zaměstnanců," řekl Pavel Richter s tím, že od začátku roku do konce září bylo pracovníky z Kvasin podáno 2500 zlepšováků.

Vedle toho se pochlubil i propracovanou logistikou a každodenní odbavení 450 kamionů přirovnal k řízení letového provozu.