Inspektoři z České inspekce životního prostředí v Hradci Králové uložili pokutu sto tisíc korun výrobci asfaltových lepenek, společnosti Charvát a.s., která porušila své povinnosti v oblasti ochrany ovzduší.

Při kontrole provozovny v Doudlebách nad Orlicí v létě 2016 inspektoři zjistili, že akciová společnost Charvát neplnila podmínky povolení provozu vydaného Krajským úřadem Královéhradeckého kraje, které omezovalo emise pachových látek z výroby. „V zákonné lhůtě na výstupech z technologie firma neinstalovala zařízení k omezování emisí látek obtěžujících zápachem. Navíc biofiltr, který měl omezovat emise pachových látek ze skladování asfaltu, nebyl provozován v souladu s pokyny předepsanými výrobcem," řekl Lukáš Trávníček, ředitel Oblastního inspektorátu České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Hradci Králové.

Uvedená společnost se provinila také při provozu plynových kotlů, když nezajistila měření emisí těchto zařízení a pro nově instalovaný kotel si neopatřila povolení k provozu.

Proti pokutě se firma odvolala k Ministerstvu životního prostředí, které rozhodnutí ČIŽP potvrdilo.

Ředitel výroby Václav Kyncl má na situaci opačný názor. „Nesouhlasíme především s částí o emisích z plynového kotle. Podle nás nepatří kapacitou k těm, u kterých platí ohlašovací povinnost," řekl.

Dalším krokem by mohlo být odvolání k civilnímu soudu: „To by však trvalo i několik let, a i kdybychom vyhráli, tak si myslím, že bychom pokutu dostali za něco jiného," dodal Václav Kyncl s tím, že finanční postih už firma zaplatila.

Zároveň přijala i nový provozní řád a investovala značné prostředky do nápravy některých problémů. „Pořídili jsme odprašovací jednotku a zařízení, ve kterém se neutralizuje i vznikající zápach."

Firma Charvát a.s. působí v Doudlebách od roku 1920, kdy ji založili bratři František a Zdeněk Charvátovi. Po roce 1989 se vrátila do rukou rodiny Charvátů a jako rodinná funguje dodnes. Zaměřuje se na výrobu asfaltových hydroizolačních pásů a bariérových balicích papírů. Sedmdesát procent výroby prodává do zahraničí, především do Německa. „I přes problémy se výroba i prodej docela daří," řekl Kyncl.