V terénu se pracovníci neobejdou bez těžké techniky, k poruchám někdy vyrážejí na čtyřkolce, sněžném skútru či sněžnicích.

Technici Skupiny ČEZ ve východních Čechách loni vyjížděli k téměř deseti tisícům poruch. K dobře a rychleji odvedené práci přispívají také investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky.

„Loni jsme v rámci investic nakoupili moderní zařízení a mechanizaci, které nám pomáhají při odstraňování poruch,“ říká Ladislav Musílek z ČEZ Distribuční služby. „I loni proběhla částečná obnova vozového parku – nákup více modernějších vozů 4 krát 4 pro větší dostupnost v terénu za horších klimatických podmínek,“ doplňuje Ladislav Musílek.

V pohotovosti je ve východních Čechách téměř stovka pracovníků včetně techniků zajišťujících případné kalamitní stavy poruchové služby Skupiny ČEZ. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem. Posíleny jsou i počty pracovníků na dispečinku.

Přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. Často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. Vysoké mrazy, a s tím související nízké teploty problémy nedělají, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je značná koncentrace vlhkosti. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi.

Využívají i sněžné skútry nebo pásová vozidla

V případě kalamitní situace mají poruchové čety Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Auta v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území východních Čech posádky disponují devíti sněžnými skútry a pěti pásovými vozidly Polaris s vlečnými saněmi, a to například v Rokytnici nad Orlicí, Vrchlabí, Teplicích nad Metují, Peci pod Sněžkou, Trutnově, Náchodě či Jilemnici.

„Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu, a běžky. Důležitá je i bezpečnost našich zaměstnanců, proto jsme nakoupili nové ochranné prostředky pro montéry, všichni jsou vybaveni nehořlavými pracovními oděvy,“ dodává Ladislav Musílek z ČEZ Distribuční služby. V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink Skupiny ČEZ. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

Zajímavost

Právě ve východních Čechách máme nejvýše položené energetické zařízení, jedná se o trafostanici na Sněžce.

Nejvýše položená trafostanice na nejvyšší české hoře je místem, kam zima přichází nejdříve.

Zařízení si přímo na vrcholku Sněžky naproti lanovce, můžete i prohlédnout proskleným průzorem ve dveřích.

Šárka Beránková, mluvčí Skupiny ČEZ pro východní Čechy