Starostové patnácti největších měst Královéhradeckého kraje
se dožadují rychlého pokračování výstavby dálnice D11. Ta nyní v důsledku sporů o pozemky s farmářkou Ludmilou Havránkovou končí nedostavěná v polích těsně před Hradcem.

Starostové například chtějí, aby vláda jmenovala vládního zmocněnce pro výstavbu D11, stejně jako ho má „konkurenční“ magistrála R35. A jsou připraveni dokonce podporovat projevy občanské neposlušnosti obyvatel v obcích zatížených tranzitní dopravou. Vyplývá to z deklarace, kterou včera starostové podepsali na konferenci Fórum D11 v Hradci Králové.

„Blokády silnic by byly opravdu až krajním řešením, kdyby nebylo zbytí. Například kdyby ministerstvo dopravy setrvávalo ve svém arogantním postoji, kdy ani nebylo schopné vyslat na konferenci své zástupce. Ministerstvu jsou prostě naše problémy jedno,“ zlobí se starosta Chlumce nad Cidlinou Miroslav Uchytil.

„Neúčast zástupců ministerstva dopravy mě zklamala,“ přidal se hejtman kraje Lubomír Franc. Na konferenci hejtman pozval také představitele Ředitelství silnic a dálnic a Státního fondu dopravní infrastruktury. Přes původní sliby do Hradce Králové nakonec nepřijeli.
Ministerstvo dopravy se však proti této kritice ohradilo. „Záležitost stále spadá do gesce ministerstva zemědělství, které směnu pozemků s Ludmilou Havránkovou doposud připravovalo. Během nejbližších týdnů bude na vládě předána záležitost opět našemu ministerstvu,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Pikantní na konferenci bylo, jak starostové lobbovali za své vlastní zájmy – převedení tranzitu vedoucího přes obce na dálnici D11 – i na úkor druhé hlavní východočeské magistrály R35, kterou o nic méně vehementně prosazuje zbytek kraje.
„Je jasné, že D11 není prioritou vlády. Ale musí si uvědomit, že D11 není dálnice do Hradce Králové, ale do Evropy. Je to ekonomický tah na východní trhy. Silnice R35, to je jiná situace, ta řeší jen dopravní obslužnost ve státě,“ prohlásil například trutnovský starosta Ivan Adamec.
„Stále slyšíme, že dostavbu dálnice brzdí nevyřešené majetkové spory. Jenže nedostavěné dálnice chybí k hranici přes sto kilometrů. Proč nezačali stavět z druhé strany od Jaroměře Hradci?“ dodal.

Situaci pak odlehčil starosta Nové Paky na Jičínsku Josef Cogan. „My z Jičínska nejsme dé jedenáctkou nijak nadšeni. Ale budeme solidární s ostatními obcemi a k deklaraci se připojíme,“ pronesl Cogan.
A pak se všichni starostové jali deklaraci jeden po druhé podepisovat.

Jak se (ne)stavělo

První plány dálnice D11 pocházejí z roku 1938, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vídeň – Wroclaw. Celý projekt ovšem zničila 2. světová válka. Projekty z roku 1963 plánovaly konec D11 na křižovatce s dálnicí D35, dnes označovanou jako R35 (Livberec – Hradec – Olomouc). V roce 1978 byla zahájena stavba v úseku Praha – Jirny (8,3 km) v šířce 34 m (počítalo se s budoucím zkapacitněním pro tzv. severní cestu Praha – severní Morava, dodnes je zde velmi široký střední dělící pás připravený pro rozšíření dálnice na 2 × 3 pruhy). D11 v roce 1985 vedla do Sadské. V roce 1990 byl otevřen úsek do Poděbrad na 42. kilometru. V závěru roku 2005 byl uveden do provozu úsek z Dobšic do Chýště, avšak bez přímé návaznosti na hotové úseky.
K Libišanům, šest kilometrů před Hradcem Králové, byla dálnice přivedena a všechny její úseky propojeny v prosinci roku 2007. Dostavbu do Hradce blokují 16 let trvající spory s farmářkou Ludmilou Havránkovou. Dohodnout se s ní se státu podařilo až vloni, když záležitost převzalo od ministerstva dopravy ministerstvo zemědělství, které slíbilo Havránkové za jejích 10 hektarů polí 253 ha jiných pozemků.
Nová úřednická vláda se však nyní tak bezprecedentní dohody zalekla a zrušila ji. Spor by se tak měl v nejbližších týdnech vrátit na ministerstvo dopravy, kterému věcně přísluší. To již varovalo, že pokud Havránková nepřistoupí na adekvátní finanční náhradu, vyvlastní ji. Jenže Havránková od počátku opakuje, že nechce peníze, ale půdu, na které by mohla hospodařit. Rod Havránkových zažil vyvlastňování již jednou, v 50. letech.
Dálnici zbývá dostavět vedle úseku před Hradcem také část do Jaroměře, a odsud už jen jako R11 kolem Trutnova na polské hranice. Celkem to je 112 kilometrů.

Starostové z kraje chtějí co nejrychlejší dostavbu dálnice D11

Starostové patnácti největších obcí v Královéhradeckém kraji dnes dali najevo svoji nespokojenost s váznoucí stavbou dálnice D11. Zároveň se shodli při podpisu společné deklarace na tom, že je nutné tuto komunikaci co nejrychleji dostavět. Společně s Královéhradeckým krajem budou nyní chtít zajistit například ustavení vládního zmocněnce pro výstavbu dálnice D11 či zpracování zákona o liniových stavbách.

Starostové podepsali společnou deklaraci k další výstavbě dálnice D11 na fóru, které sezval Královéhradecký kraj. „Dostavbu dálnice ztěžuje nedostatek financí, pomalé získávání pozemků, ale i špatná komunikace centrálních orgánů. Dálnice D11 je nutná pro další rozvoj Královéhradeckého kraje. S její dostavbou by mohlo pomoci například zapojení soukromého sektoru či vznik zákona o liniových stavbách. Stát by měl rovněž pokračovat s výstavbou dálnice v úsecích, kde tomu nic nebrání,“ řekl hejtman Lubomír Franc.

Konference o dálnici D11 se kromě starostů, poslanců a senátorů zúčastnili i zástupci ministerstva zemědělství a Pozemkového fondu. Přijet odmítlo pouze ministerstvo dopravy a instituce na něj napojené. „Neúčast zástupců ministerstva dopravy a institucí, které mu podléhají, mě zklamala. Budu ale dále usilovat, abychom se společně s ministrem dopravy a zemědělství co nejdříve setkali a prodiskutovali alespoň možnost získání pozemků před Hradcem Králové,“ dodal hejtman Franc.

Parcely v blízkosti krajského města vlastní farmářka Ludmila Havránková a státu se je dlouhodobě nedaří získat. Místopředseda Pozemkového fondu Jiří Blažek dnes vyloučil variantu, že by Havránkové stát za jejích deset a půl hektaru dal 250 hektarů zemědělské půdy. „Takováto směna by byla protizákonná. Právní rozbor potvrdil, že tímto způsobem postupovat nelze. Budeme proto navrhovat, aby stát dal paní Havránkové stejnou výměru půdy a příslušný finanční doplatek,“ řekl Blažek.

Kraj dálnici nestaví a neřídí ani její přípravu. Chce však pomoci odblokovat potíže, které se stavbou souvisí, jako se to podařilo například při přípravě dostavby obchvatu České Skalice. Dálnice D11 končí od roku 2006 u jižních hranic kraje a podle plánů by měla vést od Hradce Králové kolem Jaroměře k česko-polskému hraničnímu přechodu v Královci. Čytřproudová silnice protínající kraj by významně ulevila obyvatelům měst, která dnes zatěžuje nadměrná tranzitní doprava. Pomohla by do sídel v Královéhradeckém kraji přivést investory či by usnadnila lidem cestování za prací i do vzdálenějších koutů kraje.

OTEVŘENÝ DOPIS MINISTRU DOPRAVY

Vážený pan
Ing. Gustáv Slamečka, MBA
ministr dopravy

Hradec Králové 22. červen 2009

Vážený pane ministře,

fórum o další výstavbě dálnice D11 v Hradci Králové mělo ukázat to, jak je veřejná správa otevřená veřejnosti, že chce o problému diskutovat. Měla nastínit možnosti dalšího vývoje a informovat obyvatele Královéhradeckého kraje i celé České republiky o tom, jak budou příslušné úřady v problematice D11 dále postupovat. Stejně to pochopili i zástupci ministerstva zemědělství a dalších institucí, kteří se konference zúčastnili a předali si na ní svá stanoviska. Velmi mne proto zklamalo, že se fórum o další výstavbě dálnice D11 uskutečnilo v Hradci Králové bez zástupců z Vašeho úřadu.

Dálnice D11 je pro Královéhradecký kraj, ale i pro celou Českou republiku významnou komunikací a její další dostavbu považuji za prioritu nejen já, ale i široká veřejnost a zástupci měst a obcí v regionu. Předmětem diskuse na fóru o D11 neměla být pouze problematika výkupu pozemků, které vlastní paní Ludmila Havránková, ale především informace o tom, jak pokračovat v přípravě stavby této komunikace obecně. Jaké jsou například možnosti výstavby úseků dálnice na pozemcích, které jsou již zajištěné? V jakém časovém horizontu budou moci motoristé jezdit po dalším úseku dálnice Královéhradeckým krajem?

Podobných otázek je samozřejmě mnoho a v této chvíli bohužel zůstanou nezodpovězené. Chápu potíže, které ministerstvo dopravy má se zajištěním finančních prostředků pro stavby dálnic, rozumím legislativním problémům. Všechny tyto zmíněné potíže by ale měly být jasně deklarovány. Bez otevřené komunikace s dalšími institucemi a veřejností se jen prohlubují a mohou být příčinou mnoha nedorozumění a spekulací. Budu proto i nadále usilovat o to, abych se s Vámi a ministrem zemědělství v co nejbližší době společně sešel, abychom mohli prodiskutovat alespoň možný výkup pozemků pro dálnici D11 před Hradcem Králové.

Vážený pane ministře, věřím, že se výstavba dálnice D11 zařadí mezi prioritní akce Vašeho úřadu, které volají po co nejrychlejším dokončení.

S pozdravem
Lubomír Franc, hejtman Královéhradeckého kraje

ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU