Řidič jedoucí Smetanovou ulicí má od včerejška podstatně snadnější přístup do středu města. Odpadá obtěžující zajížďka k pivovaru, protože po několika letech se město vrátilo k původnímu řešení ulice Kolowratská. Tato spojnice horní části města s centrem je od prvního září opět obousměrná. Průjezd je ovšem povolen pouze vozidlům do 3,5 tuny, což je s ohledem na okolní cenné památky pochopitelné.

„K této změně jsme přistoupili proto, že jde o jednu z páteřních silnic ve městě. Zohlednili jsme také připomínky občanů. Dříve problematické místo u zvonice, kde docházelo například při průjezdu městské dopravy ke kolizím, jsme zajistili díky rozšíření vozovky,“ řekl ke změně Jiří Brandejs, vedoucí oddělení silniční úřad na odboru výstavby a životního prostředí. Mimo zmiňované rozšíření silnice se změna projevila pouze obměnou svislého dopravního značení. Vodící pruhy nebyly plánovány s ohledem na památkovou zónu. „Silnice sice není úplně v pořádku, ale podařilo se odstranit nejhorší závady. Na předláždění celé ulice nejsou v současnosti prostředky,“ dodal Jiří Brandejs.

Kromě této jsou v plánu daleko zásadnější změny v silniční dopravě na území města. Jejich realizaci hodlá město stihnout ještě v letošním roce. Konkrétně půjde o přeměnu ulice Sokolovská na hlavní silnici v celé její délce. Ta byla v minulosti přetnutá dvěma stopkami, aby se zabránilo nebezpečnému překračování rychlosti na této frekventované komunikaci.

„Abychom do budoucna zabránili podobným problémům, hodláme na dvou místech instalovat přechodové retardéry podobné tomu na Smetanově ulici. Ten se velice osvědčil. Konkrétně budou umístěny pod křížením s ulicí Palackého a pak u křižovatky s ulicí Hrdinů odboje,“ ubezpečuje chodce Jiří Brandejs. Tato změna je ve fázi projektu a ještě se bude čekat na stavební povolení. Podobná úprava totiž předpokládá například i přeložku kanalizace.

Uvedená změna však není samoúčelná a úzce souvisí s opětovnou změnou dopravního řešení Starého náměstí. Ta zohlednila připomínky občanů, kteří se k problematice vyjádřili v anketě. „Sešlo se nám na pětatřicet návrhů a většina těch seriozních se shodla na řešení, které je totožné s dřívější dopravní studií z roku 1998,“ nastínil vedoucí silničního úřadu města Rychnova.

Návrh předpokládá zklidnění dopravy v Komenského ulici po vzoru Panské a odstranění bariér z květináčů. Jednosměrný úsek Palackého ulice bude veden v opačném směru, tedy jako výjezd z náměstí. „Nynější stav je nesmyslný, protože vedeme dopravu od semaforů na silnici první třídy nahoru směrem na náměstí, kde však řidiči nemohou ani zaparkovat a jsou nuceni projíždět Komenského ulici, kde se vyhýbají chodcům,“ vysvětlil Jiří Brandejs.

Plánované změny a od kdy začnou platit

od 1. 9. 2011

• Kolowratská ulice Návrat k obousměrnému provozu do konce roku 2011
• Sokolovská ulice Přeměna na hlavní silnici v celé délce. Retardéry na křížení s Palackého a Hrdinů odboje.
• Palackého ulice Úsek po Fischerovu ulici jednosměrný z náměstí.
• Komenského ulice Po ulici Kalisova vjezd pouze pro zásobování. Zbylý úsek obousměrný.
• Staré náměstí Volně průjezdné bez bariér.