Bouřlivý rozvoj cyklistiky musí nutně na frekventovaných úsecích silnic kolidovat s automobilovým provozem. Kromě ohrožení vlastní bezpečnosti to cyklistům znepříjemňuje i zážitek z jízdy. Řidiči aut se zase vystavují riziku při častém předjíždění a ohrožena je tak bezpečnost všech účastníků silničního provozu.

Nejlepším řešením tohoto stavu je budování sítě cyklostezek poděl hlavních tahů, které nakonec využijí i bruslaři.

Zatím jsou tři

Na Rychnovsku je nyní několik těchto stezek hojně užíváno. Další se pak začínají stavět nebo jsou naplánovány.

K dnešnímu dni cyklisté projedou chráněni před motorovými vozidly z Kostelce nad Orlicí do Doudleb nad Orlicí, z Týniště nad Orlicí až do Třebechovic pod Orebem a nebo z Rychnova nad Kněžnou do Ještětic. V průjezdu uzavřenými obcemi jsou tyto stezky přerušeny, protože zde jsou cyklisté chráněni omezením rychlosti nebo mohou využít místní komunikace.

Cyklostezka od Rychnova, kterou v roce 2008 vybudovalo město Solnice v nákladu téměř dvaceti milionů korun, by v budoucnu měla být protažena ještě dále z Ještětic, ale termíny této případné stavby jsou v nedohlednu. Celková délka dosud zprovozněných úseků je čtyři a půl kilometru. Jinde se naopak přípravy pohnuly kupředu.

Povede podél řeky

Výstavba nové cyklostezky umožní cyklistům bezpečnější přejezd mezi Kostelcem nad Orlicí a Lípou nad Orlicí. „Před třemi týdny se provedl první výkop,“ uvedl místostarosta Kostelce Luboš Lerch. Konec stavby je plánován na začátek příštího roku.

Délka nové cyklostezky bude přes sedm a půl kilometrů a povede od vlakové zastávky v Kostelci podél železniční tratě. Procházet bude souběžně s řekou kolem čistírny odpadních vod a pak do Častolovic, přes Čestice až do Lípy nad Orlicí, kde skončí.

V budoucnu by pak měla navazovat na stezku, která již vede z Týniště do Třebechovic. Stavba by měla přijít na necelých třicet šest milionů a financována bude dotacemi z Evropské unie.

Jiným místem, které je pro lidi dopravující se na kole kritické, je silnice druhé třídy číslo 298 mezi Dobruškou a Opočnem. Ale i zde se rýsuje zlepšení. „Byla vyhotovena studie na novou cyklostezku, kterou hradil mikroregion Františka Kupky a v současnosti se zpracovává projektová dokumentace,“ uvedl k problematice Petr Tojnar, starosta Dobrušky.

Tuto stavbu by měla hradit společnými silami města Dobruška a Opočno, přičemž Dobruška by měla uhradit dvě třetiny nákladů a Opočno zajistí zbylé peníze. Stavět se začne příští rok od Opočna a do konce roku 2012 by měla být celá trasa hotová.

Které trasy se chystají

KOSTELEC NAD ORLICÍ – LÍPA NAD ORLICÍ

- stavba již začala
- předpokládaný konec výstavby je na začátku roku 2012
- délka 7, 7 kilometrů

DOBRUŠKA – OPOČNO

- začátek stavby plánován na příští rok
- předpokládaný konec výstavby je v závěru roku 2012
- délka asi 2,5 kilometru

Michal Friček
Kamila Císařová