Žádné oficiální letiště sice na Rychnovsku neexistuje, přesto je několik míst, kde mohou létající stroje odstartovat i dosednout. Práškovací letadla ale většinou nahradili rogalisté nebo majitelé leteckých modelů.

Vlastním letištěm, které se nachází na okraji Trnova, disponuje i zemědělská společnost ZEAS. Na dostatečně širokou asfaltovou dráhu navazuje ještě udržovaná travnatá plocha. K letišti je navíc bezproblémový přístup ze silnice. Jeho existence prý navzdory plánované výstavbě nových rodinných domů v těsném sousedství místním občanům nevadí. Alespoň tedy zatím.

„Sousední parcely bychom chtěli již v příštím roce zasíťovat. Pokud by letiště využívala pouze společnost ZEAS, rozhodně to nikomu z místních nevadí. To se totiž vždy odehrávalo jen několik dnů v roce a navíc to byla atrakce, na kterou se přišla podívat řada lidí," řekla Libuše Brandejsová, starostka Trnova.

Nepřímo tak připustila možnost budoucích konfliktů v případě nadměrného využívání plochy jinými uživateli. Počítá se tak i s odcloněním stavebních parcel pomocí pásu zeleně. To by však mělo pouze omezený účinek.

Klíčová bude především budoucí zátěž, i když  je jasné, že pro svého vlastníka areál částečně ztratil na významu.

„Letiště jsme několik let k práškování nevyužili. Letadla jsou totiž dnes nezbytná jen při extrémních výkyvech počasí, kdy se na pole nedostane pozemní technika. Ta je ale v současnosti na špičkové úrovni," potvrdil Josef Lelek, ředitel společnosti ZEAS Podorlicko.

Vzduchoplavce tak může lákat volný přístup na dráhu i fakt, že plocha nespadá pod kontrolu oficiálních orgánů.

„Takovéto plochy nejsou letišti v pravém smyslu slova, takže nepodléhají naší regulaci. Mohou z nich ale startovat letadla, jejichž technická specifikace to umožňuje. Ovšem při dodržení všech ostatních předpisů, které se týkají leteckého provozu," řekl Vítězslav Hezký, ředitel sekce letových standardů na Úřadu pro civilní letectví.

Tato státní instituce tak nad malými „vesnickými" letišti nevykonává žádný dohled. V drtivé většině případů by asi dozor stejně na místě žádného provozovatele nedohledal.

Nejbližší vzdušné přístavy nesoucí kód ICAO, což je mezinárodní organizace pro civilní letectví přidružená k OSN, jsou třeba v Novém Městě nad Metují, Jaroměři nebo Žamberku.

Zatímco některá letiště určená pro práškovací letadla již pokryly náletové dřeviny, objevilo se v posledních letech i několik zcela nových, určených pro obří létající modely. Takovým je třeba soukromé modelářské letiště v Lupenici, které funguje už pěknou řádku let. Po domluvě s majitelem a zaplacení sezonního poplatku jednoho tisíce korun jej mohou využívat modeláři z řad široké veřejnosti.

„Provoz se samozřejmě odvíjí od aktuálního počasí. Pokud je ale hezky, dorazí ve volných dnech přinejmenším desítka modelářů. A někdy je jich mnohem víc," uvedl Antonín Dodek, provozovatel modelářského letiště, které nabízí více než stometrovou travnatou plochu.

Dalším místem, které přitahuje fanoušky leteckého modelaření, je polní letiště nacházející se mezi Lukavicí, Kvasinami a Rychnovem nad Kněžnou.

„Přestože tam přistávají skutečná letadla, žádný konflikt s modeláři jsem nikdy nezaznamenal. A těch tam chodí opravdu hodně. Vím, že se uskutečnily i brigády, při kterých modeláři přistávací plochu posekali," řekl Vladimír Kreuz ze Solnice, který chodí pouštět svůj RC model na letiště za kvasinskou automobilkou zhruba jednou týdně.