Čekají jen na to, až tak učiní konkurence, navzájem se drží v šachu. Jiné autoškoly si pochvalují, že včas přešly na plyn.

„Zdražení zatím neplánujeme. Benzin sice rapidně zdražuje, ale radši tyto rostoucí vstupy doplácíme ze svého zisku. Ceny totiž nezvedají téměř žádné autoškoly a bojíme se, že kdybychom tak učinili, lidé by k nám už nešli,“ řekla majitelka jedné z největších hradeckých autoškol Zdena Šlechtová.

Cenová politika autoškol připomíná chování pivovarů: ostře se navzájem sledují a čekají, kdo z blízké konkurence zdraží první. Samy ale k tomu nemají odvahu, aby nepřišly o zákazníky. Zatím tak ke zvýšení cen kurzů sáhlo minimum z nich.

„Uvažovali jsme o zvýšení cen, ale zatím jsme to nechali. V okolních autoškolách totiž s cenami zatím také nikdo nehýbal. A za další, benzin není ve výsledném součtu nákladů většinová položka,“ upozornil šéf přeloučské autoškoly Marek Dolejška.

Vedle ostré konkurence je faktem, že nynější nárůst cen pohonných hmot o necelou pětikorunu v porovnání s loňským dubnem se v nákladech skutečně odráží jen zhruba dvěma sty korunami. Běžně se při výcviku najezdí kolem 600 kilometrů.

„V našich nákladech jsou významnější položky, především daně a platy zaměstnanců. Ty ukrajují nejvíc. Navíc jezdíme na plyn, jehož ceny se zatím drží relativně nízko. Pokud ale růst cen na pumpách bude pokračovat, od léta nebo září nám asi nic jiného nezbyde, než zdražit,“ řekl spolumajitel jedné náchodské autoškoly Jan Homolka.

Ostatně, kurzy na řidičské oprávnění k motocyklům už zdražily (ty na plyn skutečně nejezdí…). Ceny všech těchto výcviků šly nahoru jednotně o jednu stokorunu.

Růst cen pohonných hmot se konečně zastavil na zhruba 35 korunách až minulý týden, ovšem jen díky posilujícímu kurzu koruny vůči dolaru. Přesto ekonomové očekávají, že benzin i nafta budou – i vzhledem k blížící se letní sezoně – nadále pomalu zdražovat.