Umožnit lidem pohodlné a rychlé cestování, a tím se pokusit zastavit trend vysídlování Orlických hor, to má být výsledkem dlouhodobé práce Dobrovolného svazku obcí Region Orlické hory (dále DSO) na ambiciózním projektu Dráhy Orlických hor (DOH). Zamýšlené moderní tratě mají propojit horská střediska mezi sebou i s okolními městy.

Zatímco DSO učinil další krok ke kýžené realizaci tím, že získal vypracovaný dokument o přínosech projektu pro rozvoj regionu, Královéhradecký kraj má zatím zdrženlivější postoj. „Jedná se o zajímavou myšlenku, se kterou byl kraj seznámen, ovšem je těžko realizovatelná kvůli velké nákladnosti,“ poskytl za kraj vyjádření Jiří Hošna.

Podpora pokulhává

Další problém nastává v tom, že v obcích, kterými by nová železnice měla vést, není stoprocentní podpora. Dlouhodobě jsou totiž razantně proti v Sedloňově. „Že nám chtějí skrz lyžařské areály stavět tunely? Proti bylo už minulé zastupitelstvo a dál je i celé současné, jsme jednoznačně proti. Leckde se ruší obyčejné tratě a najednou takový projekt, to mě vytáčí. Finance jsou potřeba úplně jinde, takže mě udivuje, že to ještě někdo může podporovat,“ zlobí se starostka horské obce Hana Ježková.

Novinky z pohledu DSO přiblížil jeho předseda Petr Hudousek. „Vznikl zřejmě nejdůležitější dokument, který poukazuje na dopad na rozvoj regionu, mimo jiné na to, o kolik stoupnou ceny nemovitostí v okolí.“

Při využití DOH se počítá s tím, že cestující by mohli být rychleji v zaměstnání v okolních městech a přitom by dál bydleli na horách. V takovém případě by lidé právě mohli začít uvažovat jinak. „Dlouhodobě se potýkáme s tím, že horské oblasti se vylidňují, což si uvědomují i příslušné orgány. S tím se nehodláme smířit a situaci chceme zvrátit. Lze začít modernizací trati do Rokytnice, tedy nainstalovat určité bezpečnostní prvky a přehodnotit některé rychlostní limity,“ sdělil předseda DSO Hudousek.

„Z Hradce Králové jezdí vlaky na páteřní trati do Doudleb, takže časový harmonogram počítá s tím, že z Rokytnice do Hradce by jel přímý vlak pětašedesát minut. Pochopitelně za předpokladu, že by nešlo o stávající či starší soupravy, ale o vagony, pro které by nebyl problém překonat ani sklon šedesát promile, přičemž třeba na trase do Rokytnice je maximum šestadvacet. Doprava by měla být rychlá, moderní a pohodlná,“ upřesnil.

Seznámí okolí

Navzdory některým negativním názorům hodlá DSO učinit další kroky. S projektem seznámí veřejnost a ostatní starosty obcí.

Dít se tak má během následujících šesti měsíců. „Ono se těžko něco obhajuje bez potřebných studií. Dále bude třeba vyvinout efektivní tlak na kraj, držíme se hesla, že připraveným štěstí přeje. Nabízí se také otázka požadavků kraje na Správu železniční dopravní cesty,“ pravil předseda.

Časový horizont, kdy by se skutečně horská dráha začala budovat, však v současnosti nelze přesně určit. „Záleží na tom, kdy situaci pochopí kraj, a také na jednáních se SŽDC, přece jen se jedná o zásahy do územních plánů. Největším úkolem však je, aby vznikl konkrétní požadavek,“ nabádá k další práci Petr Hudousek.

Důležitá je také otázka nemalých finančních nákladů na honosný projekt. „Řádově se bude jednat o miliardy, liší se to podle úseků, ať už to je z Rokytnice do Říček nebo ze Solnice do Deštného, finance bychom měli získat především od Evropské unie,“ doplnil předseda k tématu horské železnice.

Přijde vám případná výstavba železnice v Orlických horách jako nesmysl, nebo byste ji naopak uvítali?

DEBATUJTE POD ČLÁNKEM