Původní spekulace, zda při nehodě Ladislava Lubiny nesehrál roli alkohol, soudní znalci vyloučili. (Článek ze soudního líčení zde.)

„Ze znaleckého posudku z oboru soudního lékařství vyplývá, že v době začátku jízdy s osobním automobilem Volvo byla hladina alkoholu v krvi řidiče negativní,“ uvedla už dříve policejní mluvčí Anna Pešavová.

Sám Lubina, který měl pověst zdatného pijáka, trval na tom, že večer před tím vypil jen dvě desetistupňová piva.

Otazníky kolem alkoholu přiživilo zkratkovité jednání Lubiny po nehodě. Zraněnému – 61letému známému fotbalovému trenérovi Vratislavu Lokvencovi – sice poskytl první pomoc, pak se však z místa nehody vypařil a ohlásil se na policejní stanici až po šesti hodinách od nehody.
Ta se stala 24. července ve čtvrt na osm ráno na hlavní silnici u Smiřic na Hradecku. Lubina se při cestě do Hradce nevěnoval řízení a svým volvem vjel do protisměru, kde narazil do nákladního auta DAF s přívěsem a následně ještě do osobního auta, které skončilo v příkopu. Náklaďák srážka s volvem vymrštila do protisměru, kde se srazil s dodávkou fiat, jejíž řidič – Lokvenc – na místě zemřel.

Nikomu jinému se nic nestalo, škoda na vozidlech dosáhla 900 tisíc korun. Lubina z místa odešel a až před 14. hodinou se přihlásil na policejní služebně ve Dvoře Králové nad Labem, vzdálené od Smiřic vzdušnou čarou 15 kilometrů. Svědkové nehody si ho naposled vybavují, jak vehementně telefonoval.
Lokvencova dodávka byla naplněná hasicími přístroji. Auto skončilo natlačené na cisternu se suchým cementem. Záchranáři se snažili resuscitovat Lokvence v autě. Pak ho vystříhali a oživovali dalších 20 minut. Hasicí přístroje byly rozházené po silnici, záchranáři je při vyprošťování vyházeli z dodávky.

Smiřická tragédie nebyla zdaleka první Lubinovou havárií. V roce 2000 narazil opilý v Pardubicích do semaforu a pak do sloupu veřejného osvětlení. Krevní zkouška mu na záchytce prokázala 2,39 promile alkoholu v krvi.
Podruhé havaroval o pět let později, když na kluzké vozovce u Chrudimi nezvládl řízení. Z nehody sice vyvázl nezraněn, ale auto bylo na odpis.
V době loňské nehody u Smiřic Lubina pracoval jako asistent trenéra extraligového HC Moeller Pardubice.

Policisté na jeho hledání po útěku od nehody povolali do akce desítky lidí. Po Lubinovi se však slehla zem. „Nasadili jsme psovody, ale zatím ho nemáme,“ hlásil po několika hodinách náměstek šéfa hradecké policie Josef Macháček.
Do hledání se zapojil také generální manažer HC Moeller Pardubice Zbyněk Kusý. „Když jsme dostali zprávu kolem půl osmé, hned jsem jel na místo nehody a pomáhal jsem Láďu hledat,“ řekl Kusý.

„Vyšetřovatelům řekl, že řídil volvo, které figurovalo na začátku nehody,“ uvedla po výslechu mluvčí hradecké policie Anna Pešavová.
Do protokolu Ladislav Lubina přiznal, že šlo o jeho chybu. „Neusnul, ale hledal něco v autě a na chvíli se nedíval před sebe,“ řekl vyšetřovatel Milan Pavliš, který ho vyslýchal.

Podle policisty Lubina neodešel z místa činu hned, ale snažil se pomáhat zraněným.
„O neposkytnutí pomoci tedy nemůže být řeč. Až když spatřil tu dodávku, byl úplně v šoku. Vypověděl, že si chtěl sáhnout na život. Proto odešel,“ dodal vyšetřovatel Milan Pavliš.

LUBINA: Kariéra, minulost, oběť nehody

Trik s útěkem mu tehdy nevyšel

Náklonnost Ladislava Lubiny ke skleničce byla veřejným tajemstvím. Že nemá zábrany sednout opilý za volant, se prokázalo 6. dubna 2000. Tenkrát se mu v Pardubicích „zadařilo“ vjet na vyvýšený dělící ostrůvek ve světelné křižovatce. Jeho Ford Eskort zůstal tak říkajíc omotaný kolem zničeného sloupu veřejného osvětlení, o který se zastavil. Tehdejší pardubický hokejista od rozmláceného auta utekl a nehodu neohlásil.

Daleko se nedostal, policejní hlídka ho dostihla. Ladislav Lubina odmítl dechovou zkoušku i odběr krve. Protože však byl očividně opilý, policie s ním příliš neztrácela čas a odvezla ho na záchytku. Tam mu naměřili 2,39 promile alkoholu.

Policie před devíti lety Lubinovu bouračku kvalifikovala: „Nevěnoval se řízení a nepřizpůsobil rychlost svým schopnostem.“ Několikatisícová pokuta a řidičák na čas v „čistírně“ nepříjemnost srovnaly.

Druhá autonehoda hokejisty Ladislava Lubiny následovala přibližně po pěti letech. Cestou na dopolední trénink havaroval na kluzké vozovce. Stalo se to na silnici z Hlinska do Jihlavy. Tam tehdy Lubina hrál a dojížděl ze svého domova v Pardubicích. Při bouračce se hokejistovi nic nestalo. Z jeho fordu však prý zbyla jen hromada šrotu.

Náhoda si dost krutě zahrála: Trenér usmrtil trenéra

Při dopravní nehodě 24. června 2008 zahynul fotbalový trenér Vratislav Lokvenc, otec stejnojmenného bývalého fotbalového reprezentanta. Bylo mu necelých dvaašedesát let.

Lokvence senior odchoval fotbalový tým FK Náchod, za který v dorosteneckém věku kopal druhou ligu. Po vojně v Dukle Tábor (1965 – 67) hrál do roku 1970 stejnou soutěž v Ústí nad Labem. Zbytek aktivní hráčské kariéry strávil v Náchodě a ve Dvoře Králové, kde posléze působil jako hrající trenér.

Z pozice kouče vedl převážně týmy v nižších soutěžích východočeského regionu. Mimo jiné Českou Skalici či Červený Kostelec. Posledním jeho působištěm byly Předměřice nad Labem, které se pokoušel zachránit v divizi.

Lokvenc senior dohlížel na první fotbalové krůčky syna Vratislava a dcery Jeanetty, kterou přivedl ke sportovní gymnastice i atletice.

Lubinova kariéra

Ladislav Lubina

Narozen: 11. února 1967 ve Dvoře Králové

Hráčská kariéra: Pardubice, Dukla Jihlava, Lahti (Finsko), Kaufberen (Německo), Martigny (Švýcarsko), Zug (Švýcarsko), Sachsen Füsche (Německo), Třinec, Chrudim. Draftován Minnesotou North Stars v 11. kole jako 216 pořadí.

Trenérská kariéra: Chrudim, Pardubice, Nové Zámky.

Největší úspěchy: mistr ligy s Pardubicemi (1989), 3. místo na mistrovství světa ve Švýcarsku (1990, 1998) a v Praze (1992), 3. místo na ZOH v Albertville (1992).