Mezi nejčastější důvody nehod patří špatný způsob řízení a rychlá jízda. Ta není doménou pouze mladých, nevyježděných motorkářů, ale řady dalších řidičů. Policie bude častěji měřit rychlost.

K poslední došlo včera ráno, kdy se v Kostelci nad Orlicí u zdejší firmy střetl malý motocykl a osobní vozidlo. K havárce navíc došlo v místě, kde před čtrnácti dny srazil opilý šofér auta chodkyni. „To místo je zřejmě prokleté. Všichni tudy jezdí rychle a pak nezvládají zatáčku. Problém je v tom, že to je jediná cesta od vlaku, kterým přijíždějí děti do škol,“ uvedla dvaačtyřicetiletá obyvatelka Kostelce nad Orlicí.

Fatální následky

„Dopravní policisté řešili další střet motorkáře s osobním autem o víkendu. K nehodě došlo ve Vamberku. Od začátku roku jsme tak vyjížděli k sedmi nehodám, kdy jedním z účastníků byl řidič motocyklu,“ informoval Rudolf Petřík, šéf Dopravního inspektorátu Okresního ředitelství Policie ČR Rychnov nad Kněžnou.

Motorkáři patří ke skupině řidičů, která velmi často porušuje rychlost. Navíc jakmile přidávají plyn, zvyšuje se hladina hluku motorů, který je trnem v oku řadě obyvatel. „Bydlíme kousek od silnice. Především jakmile se udělá hezky, řvou vám tu celý den jen motorky. To je velmi nepříjemné,“ postěžoval si důchodce z Vamberka. Stížnosti obyvatel potvrdil i Petřík.

Prevence?

Vážné následky nehod motorkářů, ale i hluk může zmírnit dodržování rychlosti. „U nás platí úměra, čím rychleji jedeš, tím máš menší šanci na přežití. Já osobně jsem si pokutu za rychlou jízdu zaplatil. Z telecích let jsem vyrostl a nyní si užívám frajeřiny pomalou jízdou, kdy stroj jen tak bublá. Samozřejmě motorku pustím, ale na úplně jiných silnicích, než jsou ty naše rozkopané,“ řekl třiatřicetiletý motorkář Pavel Věříš.

„U motorkářů je velmi častý i další fakt, a to, že jde o mladé nevyježděné řidiče, kteří mají potřebu se předvádět. Jejich exhibice však mohou končit tragicky. My na rozdíl od kolegů z jiných míst neregistrujeme silnici, kde by motorkáři mezi sebou závodili,“ pokračoval Petřík.

Policie ČR, ale i městské policie jednotlivých měst hodlají častěji vyjíždět do terénu s radary, které zaznamenají rychlé řidiče. Právě rychlost je i velkým problémem a jedním z nejčastějších důvodů dopravních nehod, a to nejen u motorkářů, ale u všech účastníků silničního provozu.

----------------------------------------------------

Mezi příčinami nehod vedou rychlá jízda a způsob řízení

Rychnovsko - Mnohé regiony trápí narůstající počet dopravních nehod a jejich tragické následky. Na Rychnovsku situace není tak dramatická. Přesto dopravní policisté „neusínají na vavřínech“ a věnují se preventivním akcím, jako je měření rychlosti, kontrola technických stavů a samozřejmě zjišťují, zda řidiči před jízdou nepožili alkoholické nápoje.

Bouralo se méně

Od začátku roku do včerejšího poledne Dopravní inspektorát Okresního ředitelství Policie ČR Rychnov nad Kněžnou registroval 336 kolizí. Loni za stejnou dobu vyjížděli policisté k 343 havárkám. Letos si však silnice regionu vyžádaly už dva mrtvé. Za stejné období roku předcházejícího se jednalo o jednu usmrcenou. Těžce zraněných je šestnáct, loni se jich v péči lékařů ocitlo o dva méně. Také počet lehce zraněných stoupl, a to z loňských osmapadesáti na jedenasedmdesát.

„Dopravních nehod pod vlivem alkoholu jsme letos měli pětadvacet. Za stejné období loňského roku to bylo o osm více. Počet je srovnatelný s předloňskou statistikou,“ informoval včera Rudolf Petřík, šéf Dopravního inspektorátu Okresního ředitelství Policie ČR Rychnov n. K.

Za 110 havárkami stojí příliš těžká noha na plynovém pedálu. „Podle mého názoru se opravdu jezdí hodně rychle. Na druhou stranu jsou však nemalým rizikem pro ostatní motoristy řidiči, kteří brzdí provoz, protože v obcích raději jedou čtyřicet, aby náhodou nepřekročili padesátku,“ uvedl profesionální řidič Kamil z Rychnova n. K.

Způsob jízdy

V příčinách nehodovosti jednoznačně vede způsob jízdy. Od začátku roku se kvůli jeho nesprávnosti havarovalo 124krát.

V 63 případech za nehodou stojí nedání přednosti v jízdě. U 24 havárek nebyl na vině žádný prohřešek samotného šoféra, ale jiní účastníci, jako cyklisté a chodci, či jiné okolnosti.

Kvůli špatnému technickému stavu vozidla se letos havarovalo pouze jednou.

„K nejvíce nehodám dochází na silnicích první třídy. Letos jsme tu měli 104 havárek. Na dvojkách pak policisté šetřili 84 nehod a na trojkách 57. Dalších 78 kolizí se odehrálo na místních komunikacích, dvě na účelových komunikacích, tedy polních a lesních cestách, a jedenáct na parkovištích,“ pokračoval v rozboru šéf inspektorátu.

Kdo je na vině?

Zajímavá je i statistika podle zavinění. Ve 306 případech za nehodou stojí řidič motorového vozidla. V pěti případech byl viníkem kolize cyklista a jednou chodec. Lesní zvěř a domácí miláčci zkřížili cestu vozům ve 22 případech.

-----------------------------------------------------------

Od začátku roku zemřelo na silnicích 346 lidí

Mezi mrtvými je i deset dětí. Stále přibývá řidičů s alkoholem v krvi. Nejčastěji se bourá kvůli příliš vysoké rychlosti

Praha - K pětašedesáti tisícům nehodám od začátku roku vyjížděli dopravní policisté. Zemřelo při nich 346 lidí, z toho 10 dětí. Přesto podle odborníků situace na českých silnicích nabírá správný směr. V posledních letech se snižuje počet dopravních nehod a zároveň ubývá usmrcených. Přispět k tomu mělo i zavedení bodového systému.

„Bodový systém konečně po dvou letech nabývá účinnosti. Řidiči už se přesvědčili, že postihy jsou opravdu tvrdé, vidí kolem sebe spoustu případů odebrání řidičského průkazu, proto se mnohem více snaží a více dodržují předpisy,“ domnívá se odborník na dopravu a bývalý šéf středočeských dopravních policistů Stanislav Huml.

Časté kontroly

Řidiči si ovšem dávají pozor také kvůli policejním kontrolám a svůj vliv mají i média, která stále častěji o tragédiích na silnicích informují. „Snažíme se současnou situaci včetně nehod co nejvíce medializovat. Zveřejňujeme i informace o plánovaných nebo probíhajících bezpečnostních akcích. Proto si řidiči pomalu začínají zvykat, že porušování předpisů se nevyplácí,“ popisuje práci Ředitelství služby dopravní policie ČR Josef Tesařík. „Tyto akce budou samozřejmě pokračovat. Budou ale spíše už regionálního charakteru. Ty se totiž ukázaly být účinnější než celostátní,“ pokračuje Tesařík.

Nehodovost na českých silnicích má sice z celkových statistik pozitivní vývoj, existují ovšem i negativní trendy. Mezi ně patří především alkohol za volantem. Dopravních nehod spáchaných řidičem, který před jízdou požil alkohol, stále přibývá. Řidiči by si měli uvědomit, že riziko autonehody se s narůstajícím promilem zvyšuje. Patrné je to již u 0,3 promile, prudký nárůst je potom od 0,6 promile. Vyplývá to ze studie Světové zdravotnické organizace (WHO). V současnosti pouze dva státy unie povolují řidičům 0,8 promile alkoholu v krvi – Velká Británie a Irsko. V celé Evropě i v Česku ale panuje trend zvyšovat sankce za alkohol za volantem.

Řidiči v Čechách za alkohol v krvi hrozí až padesátitisícová pokuta, odebrání sedmi bodů a zákaz řízení až na dva roky. „Nejčastějšími příčinami nehod je kromě alkoholu nepřiměřená rychlost a nedodržení bezpečné vzdálenosti. Spousta dopravních nehod má navíc velmi tragické následky úplně zbytečně – řidiči totiž často nepoužívají bezpečnostní pásy,“ říká k příčinám Huml.

Domluvme se

Větší bezpečnosti na českých silnicích by měl pomoci také celoevropský program „Domluvme se“, do kterého se ministerstvo dopravy zapojuje již několik let.

„Cílem programu je do roku 2010 zvýšit bezpečnost na silnicích o padesát procent v porovnání s rokem 2002. Tento plán se mimo sankcí a zvýšených kontrol zaměřených mimo jiné i na alkohol za volantem, soustřeďuje například na podporu vyšší dostupnosti veřejné dopravy v nočních hodinách,“ informuje Tomáš Koníček z odboru prevence kriminality ministerstva vnitra.

ZDEŇKA DVOŘÁKOVÁ

Je na vině častých nehod opravdu jen nepřiměřená rychlost a alkohol?

Vyjádřete svůj názor v diskuzi pod článkekm!