Při koupi ojetého auta ve východních Čechách hrozí zákazníkům velké riziko, že je prodejce ošidí. Česká obchodní inspekce při své loňské kontrole zjistila nedostatky ve třech čtvrtinách případů. Ještě hůře dopadla kontrola aut, jejichž technický stav prověřili soudní  znalci. Z jedenácti aut bylo v pořádku jediné.

Proti pokutám se stále odvolávají

Kontrola se konala v celém Česku a nejkatastrofálněji dopadla v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, kde prodejci porušili pravidla ve více než 92 procentech případů. Na neslavném druhém místě jsou vedle našeho regionu také západní Čechy. V prověrce  technického stavu aut jsou bohužel východní  Čechy rovněž mezi nejhoršími.

Inspektoři se od října do prosince zaměřili na to, jak prodejci  informují zákazníky o autech, zejména o počtu ujetých kilometrů,  počtu majitelů, zda jde o havarovaný vůz, a také o podmínkách uzavření kupní smlouvy, případně o financování prostřednictvím spotřebitelského úvěru.

V Pardubickém a Královéhradeckém kraji  zkontrolovali prodej dvanácti ojetých aut a u devíti z nich našli chyby. Ještě hůře dopadly kontroly technického stavu aut. Z jedenácti prodávaných ojetých vozů měly tři přetočený tachometr, takže vykazovaly nižší počet ujetých kilometrů, u dalších sedmi prodejci zatajili, že jde o havarovaná auta.

Podle ředitele ČOI Mojmíra Bezecného je rizikový zejména nákup aut dovezených ze zahraničí, kdy se navíc prodávající snaží zbavit odpovědnosti za vady komisním prodejem.

Nepoctivým prodejcům uložili inspektoři pokuty. Případy však ještě zdaleka nejsou u konce. „Proti všemu, co jsme jim vytkli, se neustále odvolávají a podávají námitky," řekl ředitel východočeské pobočky ČOI František Švihlík.

Mezi postižené, kteří se odvolávají, patří také velké autobazary. „Pro ně je přitom milionová pokuta jako 'pošimrání na patě'," konstatoval František Švihlík.
Podle něj je obrana zákazníků proti nekalým praktikám těžká.  Z nabídky autobazarů se většinou dozvědí, že auto před dvěma lety sjelo z výrobní linky a je ve výborném technickém stavu. Pak však zjistí, že koupili vůz po vážné havárii nebo sestavený ze tří aut.

Autobazary? 
Švindl na švindl

Kupující mají dnes k dispozici dvě databanky, kde si údaje o vozidle mohou ověřit. Jednu provozuje ministerstvo dopravy, druhé společnost Cebia, kde lidé za informace zaplatí poplatek 500 korun. Jde však jen o informativní záležitost, o niž se při případných  komplikacích a vyšetřování nelze opřít.

„U auta dovezeného ze zahraničí  nemáte šanci se cokoli  dozvědět. V Česku ho přihlásí najatý 'bílý kůň' a vy můžete žít v domnění, že jste teprve jeho druhý majitel," varoval František Švihlík.

Podle inspektorů navíc česká legislativa tomu, aby se auta dala identifikovat, brání. Jedinou cestou, jak předejít podvodům,  je prodej vozů s technickou kontrolou, kterou by garantoval stát. „Jenže to by většina autobazarů musela zavřít. Je to švindl na švindl," podotkl František Švihlík.

Nejvyšší soud: Je to podvod

Případem přetočeného tachometru se loni zabýval dokonce Nejvyšší soud ČR (NS). Rozhodl, že přetočení tachometru na prodávaném ojetém voze je trestný čin podvodu, když tím prodejce auta způsobí kupujícímu škodu nad 5000 korun. Tento  právní názor je vodítkem pro ostatní soudy, policii i státní zástupce v případech, že budou řešit obdobné kauzy.

„Ve věci panovala značná nejednotnost. Tyto kauzy lze řešit podle současného trestního zákoníku, aniž by se kvůli většímu potírání těchto podvodů musel jakkoli upravovat," uvedl mluvčí NS Petr Knötig.

Podle odhadů některých odborníků má přetočený tachometr a snížený počet ujetých kilometrů asi polovina prodávaných ojetých vozů v zemi. Kvůli nižšímu počtu najetých kilometrů mohli prodávající v roce 2013 navýšit cenu o víc než čtyři miliardy korun, uvedla společnost Cebia. Stáčení kilometrů je technicky snadné, některé firmy je na internetu nabízely za zhruba 500 korun.

Auta kontrolovaná soudními znalci
Inspektorát                       kontrolovaná         přetočený      havarovaná
                                              auta                  tachometr         auta      
Středočeský a Praha                    17                           1                     0
Jihočeský a Vysočina                   10                            0                     2
Plzeňský a Karlovarský                 1                             1                     0
Ústecký a Liberecký                     4                             3                     0
Hradecký a Pardubický                11                            3                     7
Jihomoravský a Zlínský                0                              0                     0
Moravskosl. a Olomoucký             4                             4                     1   
Celkem                                        47                           12                    10