Přestože silničáři, energetici a pracovníci železnice nevěděli, kam dřív skočit, lidé měli spíš úsměv na tváři. „Já jsem už v důchodu, tak mi sníh tolik nevadí," smála se Eva Provazníková z Borohrádku, která se na týnišťském nádraží chopila lopaty. Proč? „Pracovala jsem tady jako pokladní, tak svým kolegům ráda pomůžu," dodává.

Zrušené spoje

Podobně optimistický byl i František Novák ze Světlé. „Vy naděláte, vždyť je pořád zima. Když ve třiapadesátem napadl v Novém Boru ve stejnou dobu sníh, nikdo z toho nic nedělal," smál se.

Zato cestujícím se v žilách vařila krev. Od rána nabíraly vlaky zpoždění a dostat se z Hradce Králové do Rychnova nad Kněžnou se rovnalo dobrodružné stezce. Některé spoje byli úplně zrušeny.  „Ještě, že jsem se šla zeptat na informace. Původně jsem chtěla na jeden zpožděný spoj čekat. Nakonec ani nejel," vyprávěla svým kolegyním starší žena.  Někde vlaky nejely vůbec.

„Na Rychnovsku jsme měli potíže mezi Týništěm a Třebechovicemi, kde byl problém s vedením, protože mokrý a těžký sníh způsobil pád stromů a větví na dráty. Nejezdilo se také v úseku Týniště nad Orlicí – Bolehošť, kde na trať popadaly stromy," vysvětlil Tomáš Fiala, systémový specialista Českých drah. Stejný problém potrápil také trať v úseku Borohrádek – Týniště nad Orlicí.

Zato školáci se radovali. „Je to skvělý. Dorazíme až po polední přestávce a to už pak budeme moci za chvíli domů," ozývalo se z hloučku studentů rychnovského gymnázia. Přestože by nejraději o výuku přišli úplně, měli smůlu.

„Ani jsme o zrušení neuvažovali," potvrdil Petr Kačírek, ředitel gymnázia. To studenti z třebechovické soukromé školy Trivis na tom byli lépe. „Ředitel nám udělil volno. Někteří dojeli později a navíc nešel proud, takže nás propustil," vyprávěl 19tiletý Lukáš Plíhal ze Žďáru.

Plné ruce práce měli silničáři. „Sníh byl opravdu nebezpečný, zvláště proto, že vytvářel nahrnutou vrstvu. V pondělí jsme jezdili do jedné hodiny do rána, pak se vystřídaly směny a od dvou hodin pokračovala další parta s plným nasazením. Venku byla všechna auta, která máme k dispozici," popsal situaci Michal Novotný, vedoucí střediska správy a údržby silnic v Rychnově.

Podle něho se jedná letos o největší objem sněhu, který napadl v tak krátkém časovém úseku.
Řidiči by si převážně měli dávat pozor v horských úsecích, které prochází lesem. Tam totiž kvůli mokrému a těžkému sněhu hrozí naklonění stromů do silnice.

Hodiny bez proudu

„Svým způsobem je vypluhováno i na všech úsecích od Rokytnice směrem na hory. Menší problémy jsme měli mezi Uhřínovem a kovárnou, kde se nám zasekl sypač, který musel být vyproštěn. Měli jsme to ale podchycené náhradním traktorem," vysvětlil Karel Čestický, vedoucí cestmistrovství Rokytnice v Orlických horách.

Problémy nebyly jenom na silnicích, ale spousta lidí zůstala i bez proudu. Nejhorší situace byla podle mluvčí ČEZu Šárky Beránkové v oblasti Lípy nad Orlicí, Čestic, Rašovic, Olešnice a Pasekách. „Počet poruch se stále mění. Náprava je docela obtížná i vzhledem k tomu, že je velmi podmáčený terén. K některým případům oprav jsme museli volat i hasiče," přiznala mluvčí.

JAK TO VIDÍ SILVIE ŠPRYŇAROVÁ

Bílé peklo a vlaky stávkují, 
že bych to zkusila taky?

Když jsem se po ranním boji s teplou peřinou konečně odhodlala a vyrazila na ranní vlak směr Rychnov nad Kněžnou, ostatně jako každé jiné ráno, ještě jsem netušila, co mě čeká. Jako vždy jsem hned od pokladny zamířila do krámku pro horkou kávu, abych se probrala a nasměrovala jsem si to na peron. Jenže co to na mě bliká u mého spoje – deset minut zpoždění. „No jo, i na železnici zaspali a sníh jim komplikuje život," pomyslela jsem si. A tím jsem raději své myšlenky ukončila. Z deseti minut se rázem stala hodina a nakonec pro jistotu spoj zrušili úplně. „Ach ta teplá peřina," blesklo mi hlavou. Z rozjímání mě však vytrhl výskot snad dvou desítek studentů. Zrušili jim výuku a hurá domů…tak mě tak napadá, co by mi asi řekl šéf, kdybych zavelela v redakci – napadlo moc sněhu, jdeme domů…