Otřesná statistika nehodovosti a přejezdech posledních let přinutila Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) modernizovat desítky přejezdů v celém regionu.

Investice půjdou zpravidla do menších, lokálních tratí, kde jsou mnohé přejezdy zajištěny jen výstražnými kříži nebo jsou alespoň bez závor. Právě na těchto přejezdech se v posledních letech stalo nejvíce tragických havárií, kdy se řidiči jen ledabyle rozhlédli.

Poslední otřesnou havárii na přejezdu ve východních Čechách byla říjnová srážka škodovky s vlakem na přejezdu v Hradci Králové - Kuklenách. V autě zahynul otec i jeho malý syn. Přejezd je bez závor, avšak se světelnou signalizací. I tento přejezd dostane závory.

„SŽDC k modernizaci prioritně vybírá přejezdy, které byly dosud osazeny pouze výstražnými kříži. Druhou skupinu modernizovaných přejezdů tvoří ty, které jsou osazeny nejstaršími typy zabezpečovacího zařízení. Mnohdy se ještě jedná o zařízení, jež pocházejí ze Sovětského svazu," uvedl mluvčí státní firmy ŠŽDC Marek Illiaš.

Investice do železničních přejezdů
Příklady investic SŽDC do přejezdů v regionu do roku 2018 (některé z toho již proběhly)
trať Ústí nad Orlicí - Letohrad - modernizace přejezdu
trať Chornice - Třebovice - výstavba světel. zabezpečení
trať Choceň - Týniště n. O. - stavba světel. zabezp. (2x)
trať Svitavy - Žďárec u Sk. - doplnění závor (6x)
trať Hradec Králové - Turnov - modernizace přejezdů (11x)
trať Hradec Králové - Turnov - stavba zabezp. zařízení (2x)
trať Hradec Králové - Trutnov - modernizace přejezdů (9x)
trať Chlumec n. C. - Trutnov - zvýšení zabezpečení (2x), (rekonstrukce přejezdu)
trať Hradec K. - Jaroměř - rekonstrukce několika přejezdů
trať Letohrad - Týniště n. O. - rekonstr. zab. zařízení (2x)
trať Doudleby n. O. - Rokytnice v O. h. - stavba zabezp. zař.
trať Jaroměř - Stará Paka - stavba zabezp. zařízení
trať Týniště n. o. - Meziměstí - stavba zabezp. zařízení
(zdroj: SŽDC)