Už jen týdny zbývají do zprovoznění nového téměř čtyřkilometrového úseku dálnice D11 u krajského města. Přestože budoucí pozitivní přínosy mají převažovat nad těmi zápornými, panují i obavy. Například v místní části Kukleny, na jejíž okraj bude asfalt nové autostrády přiveden, by otevření mohlo způsobit komplikace.

„Napojení na D11 u Kuklen v této podobě způsobí dopravní komplikace na Pražské třídě, která je za hranou své kapacity a teď se z ní ještě stane přivaděč,“ uvedl za spolek KOS Aleš Dohnal, který situaci v dopravě v Hradci Králové dlouhodobě sleduje. Podle jeho mínění přístup na dálnici už krajské město má u Opatovic. Lepší variantou by bylo zprovoznění dálnice u severozápadního okraje Hradce jako celku, tedy včetně plánované křižovatky u Plotišť.

„Definitivní řešením problémů v Kuklenách je Jižní spojka, ale její výstavba je jen zbožním přáním,“ řekl Aleš Dohnal.

Podle statistik ŘSD za loňský rok po Pražské třídě v Kuklenách projede za den zhruba 10 a půl tisíce aut. To, jestli se vytíženost rušné třídy ještě zvýší, ukáže až konec letošních letních prázdnin, respektive začátek podzimu, kdy se u Kuklen nový úsek dálnice otevře.

Miletě se neuleví

Jedním z nejrušnějších míst je v Hradci Králové i takzvaná křižovatka Mileta u fakultní nemocnice. Ve směru k soutoku jí denně projede téměř 31 tisíc aut, z toho přes čtyři tisíce kamionů. Srpnové otevření autostrády se provozu po této rušené křižovatce dotkne pravděpodobně jen minimálně. Na delší čas tak stále zůstane pověstným dopravním špuntem.

„Dopad bude malý. Větší by byl, kdyby dálnice končila v Plotištích,“ dodal Dohnal s tím, že pak by se malá část dopravy přelila z jižní části druhého okruhu na severní. Podle jeho názoru má být skutečným řešením problémů Milety a jižní části okruhu až otevření dálnice D35.

Zvýšit se má hlavně bezpečnost

Srpnové otevření nového dálničního úseku u Kuklen vítají zástupci policie.

„Plánované otevření dálnice do Hradce Králové díky současnému vysokému zatížení nákladní dopravy v úseku od Nového Města směrem na Polsko velmi vítáme,“ uvedl vedoucí odboru služby krajské dopravní policie Peter Dušek. Podle jeho slov má nové napojení na autostrádu spojující Hradec Králové a Prahu přinést výrazné zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. Ubýt tak má velký počet tragických dopravních nehod, ke kterým na silnici I/11 i kvůli velkému počtu křižovatek a nedostatku odbočovacích pruhů v minulosti docházelo. Podle současných plánů se má takzvaná stará silnice proměnit na silnici druhé třídy a přejít pod správu Královéhradecké kraje.

„Dálnice jsou díky svému technickému spořádání nejbezpečnější komunikace,“ řekl Petr Dušek.

Labský most čeká zkouška

Jedním z nejfrekventovanějších míst z pohledu kamionové dopravy je v krajském města takzvaný Labský most. Denně po něm v obou směrech projede přes pět a půl tisíce aut z kategorie těžké dopravy. To, jestli se čísla díky otevření nového úseku dálnice ještě nenavýší, ukáže až konec léta. Dopravní policie nicméně v této souvislosti vidí situaci optimisticky. Případného většího zatížení kamiony mířící například se směru od Třebechovic se dopravní policisté zatím neobávají.

„Nepředpokládám, že by intenzita se intenzita dopravy ještě zvyšovala. Samozřejmě už teď je poměrně vysoká,“ dodal Dušek

V každém případě platí, že to, jak otevření další části dálnice promění dopravu v krajském městě, ukáže až praxe.

Doprava v krajském městě
- Podle posledního sčítání Ředitelství silnic a dálnic z minulého roku doprava v Hradci Králové narůstá.

- Nejvíce zatíženým místem je úsek od křižovatky Mileta k soutoku. Denně tudy podle statistik projede téměř 31 tisíc aut.

- V těsném závěsu je Hradubická třída s 30 195 auty za den. Dalším vytíženým místem je Labský most s 30 163 auty za den.