Rovněž už jsou zveřejněny podmínky přijímacího řízení. I podle nich se totiž budoucí studenti při výběru školy rozhodují. Střední průmyslová škola v Rychnově nabídla uchazečům o maturitní obory možnost vybrat si, zda chtějí přijímačky dělat z matematiky, či z českého jazyka. „To nám také ledacos napoví, když jde hoch na průmyslovku a raději si vybere češtinu než matematiku," uvedl ředitel školy Hynek Martinek.

Jeho institut nabízí hlavně solidní jednání a přístup či komunikaci s rodiči. Své budoucí ovečky láká také pomocí inzerce, prezentace na veletrzích, pořádá dny otevřených dveří a také jejich zaměstnanec navštěvuje základní školy. „Ale jinak nejsme na jarmarku, abychom k sobě lákali lidi, jak nám to podsouvá vláda. To, co předvádí, akorát likviduje školství. Jsme rozhořčeni, největší problém vidím v tendenci tunelování školství. Je to sprosté, že těch málo peněz, které máme, nám chtějí sebrat," rozčílil se Hynek Martinek.

To, že se snaží více na sebe upozornit, potvrzuje i ředitel obchodní akademie v Kostelci nad Orlicí Václav Pavelka. „Poslední týden v únoru budeme v rádiu, v říjnu jsme měli velkou výstavu leporela, na kterou se chodili dívat i žáci devátých tříd. Také jsme byli vyhlášeni jako střední škola roku Královéhradeckého kraje," popsal Václav Pavelka.

Podorlické vzdělávací centrum v Dobrušce je podle slov ředitele Vladimíra Voborníka pro studenty atraktivní, protože i když se jedná o soukromou školu, neplatí se školné. A to díky tomu, že jejím zřizovatelem jsou podniky. „Díky tomu mají naši absolventi zajištěnou práci a uplatnění, také nabízíme přípravu na vysokou školu a certifikáty, které nemá žádná jiná škola v kraji. To jsou takzvané malé výuční listy, které jsou v praxi cenné, protože ukazují, že student zná a ví," vysvětlil Vladimír Voborník.
Co se týče změn, nic moc nového letošní uchazeče nečeká, protože obory zůstávají stejné jako tomu bylo i v předchozím roce. Školy ani nepředpokládají, že by některé kvůli nedostatku studentů neměly být otevřeny.

„Obory budeme otevírat všechny a žádné nové nepřibudou. Akorát jsme rozšířili možnost studia o specializaci v rámci stávajících oborů. Do budoucna pak máme v plánu znovuotevřít přírodovědné lyceum, které nám bylo v roce 2010 odebráno. Jelikož se redukovaly počty přijímaných studentů, museli jsme ho přestat nabízet. Velice nás to mrzí, a proto usilujeme o obnovení," prozradil Miroslav Zářecký, zástupce ředitelky „zemědělky" v Kostelci.Ten přiznal, že obecně stále platí, že přihlášek chodí stále méně, za což může klesající populace. Vlna přetlaků prý přijde až za osm deset let.

S tím souhlasí také Milan Maršík, ředitel dobrušské průmyslovky. „Největší pokles přihlášek jsme zaznamenali před dvěma třemi lety, nyní je situace o něco lepší. Za poslední dva roky se nám daří nabírat více studentů. Jelikož jsme se snažili zvýšit atraktivitu školy, jejich počet neustále roste," říká.
Že přijde dost přihlášek, aby si mohli ještě mezi uchazeči vybírat, doufá ředitel rychnovského gymnázia Petr Kačírek. „Zatím ale neumím situaci odhadnout. Očekávám ale, že se nám jich přihlásí stejně jako loni. Už dva roky po sobě je to totiž podobné," uvedl Petr Kačírek.

Nabízené obory 
a počty přijímaných

RYCHNOV NAD KNĚŽNOU
Gymnázium Františka Martina Pelcla
Čtyřleté gymnázium ⋌60
Osmileté gymnázium ⋌30

Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola
Čtyřleté zakončené maturitou
Strojírenství ⋌60
Dopravní prostředky⋌ 30
Technické lyceum ⋌24
Obchodník ⋌30
Autotronik ⋌⋌30
Gastronomie ⋌25

Tříleté s výučním listem
Mechanik opravář motor. vozidel ⋌60
Karosář ⋌ 30
Truhlář ⋌30
Kuchař-číšník⋌ 30
Prodavač ⋌30
Autolakýrník⋌ 24
Nástrojař ⋌24
Obráběč kovů ⋌24
Autoelektrikář ⋌24
Kominík ⋌24

DOBRUŠKA
Gymnázium
Čtyřleté gymnázium ⋌30
Osmileté gymnázium ⋌30

Střední průmyslová škola elektrotechniky a informačních technologií
Čtyřleté zakončené maturitou
Infor. technologie – Obsluha a tvorba firemních aplikací ⋌30
Infor. technologie – Aplikace počítačů 
a správa sítí ⋌38
Elektrotechnika – Počítačové řídicí systémy a elektrotechnika  ⋌60

Střední škola – Podorlické vzdělávací centrum
Čtyřleté zakončené maturitou
Infor. technologie se zaměřením na programování, vývoj aplikací a robotiku     ⋌30
Infor. technologie se zaměřením na počítač. grafiku a audio-video tvorbu     ⋌30
Mechanik strojů a zařízení     ⋌24
Mechanik seřizovač     ⋌24

Tříleté s výučním listem
Strojní mechanik se zaměřením na obor zámečník     ⋌12
Nástrojař s rozšíř. výuk. cnc systémů     ⋌12
Klempíř se zaměřením na autoklempíře s rozšíř. výukou auto – mechanika     ⋌24
Obráběč kovů s rozšíř. výukou cnc systémů     ⋌12

KOSTELEC NAD ORLICÍ
Obchodní akademie T. G. Masaryka
Čtyřleté zakončené maturitou
Obchodní akademie     ⋌30
Informační technologie     ⋌30
Ekonomické lyceum     ⋌30

Střední škola zemědělská a ekologická a střední odborné učiliště chladicí a klimatizační techniky
Čtyřleté zakončené maturitou
Agropodnikání ⋌---
Ekologie a životní prostředí ⋌---

Tříleté s výučním listem
Elektromechanik pro zařízení a přístroje ⋌---