Mohou si připadat obě skupiny žáků nějak vyčleňované?
Někdo byl, je a bude nespokojen se vším, co mu nabídnete, a vždy bude hledat chyby kolem sebe.  Jiného stačí podpořit a „rozjede se". V začleňování do třídních kolektivů problém nevidím. Dnes se hodně o individuálních požadavcích mluví, děti ochotně spolužákům pomáhají a dokážou je i podporovat.

Jak je třeba k těmto dětem přistupovat?
Je dobré snažit se o kompenzaci potíží, ke každému dítěti přistupovat individuálně. Každé je totiž opravdu jiné. Nejdůležitější je ale vždy spolupráce školy s rodinou. Pokud to funguje, může dítě dosahovat vynikajících výsledků. Vždyť i ve třídě pro talentované žáky se objevují děti s poruchami učení a přesto mají na vysvědčení „prospěl s vyznamenáním".

Jsou tedy za špatný prospěch dětí odpovědní jejich rodiče?
V poslední době se zvyšuje počet dětí, které mají hraniční intelekt. Pokud rodina nespolupracuje, je velmi malá pravděpodobnost, že dítě dosáhne výraznějších úspěchů ve vzdělávání. Na druhou stranu je velký počet dětí s nadprůměrným IQ a ne všechny své studijní předpoklady dokáží využít. Podnětné prostředí a rodina jsou  důležité faktory, ale rozhodující je, zda má dítě samo chuť vzdělávat se.

Barbora Zemanová