VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Novinky ve Východočeském divadle? Posily v souboru i nové foyer Malé scény

Východní Čechy, Pardubice /ROZHOVOR TÝDNE/ - „Chystáme vydání CD k inscenaci Hej, mistře! Dosud jsme to dělali jen u muzikálů," řekl ředitel pardubického divadla Petr Dohnal.

5.10.2015
SDÍLEJ:

Ředitel VČD Pardubice Petr DohnalFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Nová divadelní sezona je v plném proudu. V říjnu čekají Východočeské divadlo Pardubice (VČD) hned dvě premiéry.

Diváci se dočkají také řady novinek. Ředitel VČD Petr Dohnal upozorňuje třeba na aktuální změny v hereckém souboru, ale i na větší divácky komfort na Malé scéně ve dvoře.

Jaké jsou novinky v hereckém souboru divadla?
Především se podařilo soubor stabilizovat. Už v loňské sezoně jsme posílili soubor o tři mladé herce – Janu Ondruškovou, Veroniku Mackovou a Josefa Lásku. Přišli také dva herci střední generace Milan Němec a Tomáš Lněnička. Čím je soubor větší a pevnější, tím zajímavější tituly můžeme vyhledávat a můžeme si třeba dovolit obsadit najednou dvě velké komedie.

Jak bylo složité „přetáhnout" do Pardubic Milana Němce a Tomáše Lněničku?
S Tomášem jsme měli zkušenost z inscenace Balada pro banditu. On chtěl v Hradci Králové skončit, protože si tam úplně nerozuměl s tamním repertoárem, takže jsme s ním začali jednat. Připravili jsme to tak, aby byl přechod co nejplynulejší. Postupně tady Tomáš začal hostovat a přebíral některé role. S Milanem Němcem to bylo trochu složitější, protože má v Brně na repertoáru daleko víc rolí. Ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša Milana hodně přemlouval, aby tam zůstal. Pak ale pochopil, že je Milan rozhodnutý jít do Pardubic. Pro nás je to určitě posila. Když přišel s nápadem, že by se vrátil do VČD, tak jsme na tom hned začali pracovat. Naštěstí pochopil, že nějaké poloviční úvazky jsou pro mě nepřijatelné.

Milan Němec nyní přezkoušel jednu z rolí v divácky nejoblíbenější inscenaci Bláznivé nůžky. Co bude s tímto populárním kusem dál?
Bláznivé nůžky přetahujeme na Malou scénu ve dvoře. Myslím, že to bude pro diváky zajímavé, protože tam budou mít větší kontakt s herci. Třeba objeví víc indícií, které se ve hře vyskytují a které byly za těch 120 repríz objeveny jen párkrát. K přesunu na Malou scénu dochází z důvodu, že u Bláznivých nůžek se vždy rychle prodá 120 až 150 míst. Lidé chtějí být u tohoto představení co nejblíž jevišti, takže balkony se prodávají hůř.

Chystáte pro diváky v letošní sezoně nějaké novinky?
Připravujeme nový pořad na Malé scéně ve dvoře. Jmenuje se Bez nápovědy a herci tam budou nejen besedovat, ale budeme ho směřovat i na jejich koníčky. Herci tam budou třeba vařit a chceme, aby to bylo hodně interaktivní, takže diváci budou moci  též  ochutnávat. Zajímavostí také bude vydání CD k inscenaci Hej, mistře! Dosud jsme to dělali pouze u muzikálů. Tohle je sice činoherní inscenace, ale s mnoha krásnými melodiemi Jakuba Jana Ryby.  Mohlo by to být pěkné vánoční album pro naše diváky.

Připravujete i nějaké další projekty?
V současné době se rozjíždí nový projekt České divadlo v České televizi, který  iniciovala Asociace profesionálních divadel. Jsme společně s plzeňským divadlem v užším výběru. Projekt počítá s tím, že by se nějaká inscenace přizpůsobila televiznímu zpracování a my uvažujeme právě o inscenaci Hej, mistře! Projekt má zviditelnit i Pardubický kraj, jelikož součástí tohoto pořadu má být i propagace kraje.

Úprav se dočkala Malá scéna ve dvoře. V čem spočívají?
Pro diváky vzniklo pohodlné foyer, jelikož jsme současnou šatnu propojili s jedním ze skladů. Diváci se tak budou moci během přestávky občerstvit, projít se. Zvýšili jsme také elevaci na balkonech, protože tam někteří diváci neviděli přes zábradlí na jeviště. Během této sezony by mělo před Malou scénou vzniknout nové, zdobnější průčelí podle návrhu Pavla Novotného.

Už znáte přesný termín celorepublikové přehlídky nejlepších divadelních komedií – Grand Festivalu smíchu?
Známe, bude od 25. ledna do 1. února. Tento termín jsme zvolili, protože po vánočních svátcích se diváci teprve rozkoukávají a obvykle se na leden prodává méně vstupenek. Na začátku roku je také o festival větší zájem ze strany médií, jelikož není tolik akcí jako třeba v květnu nebo červnu. Je to ale náročnější pro výběr soutěžních inscenací, který musí skončit už v listopadu.

Jak jste spokojen s prodejem předplatného na novou divadelní sezonu?
Vyvíjí se to dobře, ale skutečný počet budeme znát až těsně před první premiérou. Součástí sezonního předplatného je také předplatné pro školy. Jezdíme tedy po školách a musím říct, že jsem se několika setkání se studenty účastnil a bylo to pro mne zajímavé. Měl jsem z těch setkání dobrý dojem a studenti se ptali na široké spektrum otázek. Bylo vidět, že do divadla chodí. V posledních letech byl ve školách znát úbytek dětí, takže jsme se soustředili také na ty mimopardubické. Máme rovněž nový prodejní systém Colosseum, což pro diváky znamená větší komfort při nákupu vstupenek.

Půjde i v této divadelní sezoně koupit novou předplatitelskou skupinu pro fajnšmekry?
Ano, počítáme s ní. Tyto předplatitelské skupiny vždy začínají tak, aby šly mimo rámec standardního předplatného. Máme zkušenost, že mnozí diváci  z těchto zkrácených abonentních cyklů se posléze rozhodnou přejít na větší abonentní cykly.

Plánujete opět hostovat i v sousedním Hradci Králové?
Abonentní skupina v Hradci bude pokračovat, jen se opět stěhujeme z Klicperova divadla do budovy filharmonie. Technologicky je to obtížnější, protože to není klasický divadelní prostor, ale zase se tam vejde o sto diváků víc.

Petr Dohnal (* 1960 v Pardubicích)
Stanul poprvé na jevišti VČD 
v roce 1973, když hrál dětskou roli v Richardu III. Než se na prkna pardubického divadla 
v roce 1988 vrátil (od roku 1999 zde působí i jako ředitel 
a umělecký šéf), vystudoval pražskou DAMU a působil v brněnském Národním divadle 
a v Moravském divadle v Olomouci. Rád vzpomíná na roli Emila Magise ve Vajíčku (1992) či Chlestakova v Revizorovi (1998), oblíbil si také Poručíka 
v Bláznivých nůžkách (2007) nebo Jacka v inscenaci Mezi nebem a zemí (2014).
Narodil se ve znamení Štíra. Ač to zní neuvěřitelně, odpočívá, když pracuje. Divadlo ho nabíjí energií a odvádí od běžných starostí. V životě je pro něj nejdůležitější rodina, v divadle dobrá pracovní atmosféra, při které se dá dosáhnout nejlepších výsledků. Štěstí podle něj samo o sobě neexistuje, je to totiž schopnost, kterou se člověk musí naučit vnímat, prožívat a nenechat si vzít. Největší strach má z hlouposti a zášti.

Dramaturgický plán na sezonu 2015/2016

• Samuel Beckett / ŠŤASTNÉ DNY
Premiéra 10. a 11. října 2015 na Malé scéně ve dvoře
Hra Šťastné dny byla napsána roku 1961 a vedle možná známějšího Čekání na Godota či Konce hry patří k základním divadelním dílům převážně francouzsky píšícího autora Samuela Becketta, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších dramatiků druhé poloviny 20. století. Přesto teprve nyní vstoupí jeho dílo  poprvé také na jeviště VČD.
Režie: Juraj Augustín j. h.

• Věra Mašková / HEJ, MISTŘE!
Premiéra 17. a 18. října 2015 v Městském divadle
Inscenace Hej, Mistře! se pokouší objevit nový pohled na osobnost Jakuba Jana Ryby, bez nánosů a klišé, které v minulosti tohoto skladatele postihly. Navíc v roce, kdy si připomínáme 250 let od jeho narození a 200 let od jeho úmrtí. Ryba nebyl skladatelem jen jednoho díla – České mše vánoční – ale jeho dílo je bohaté ve velké šíři instrumentální i tematické, je prodchnuté radostmi i smutky jako Rybův život sám.
Režie: Michael Tarant j. h.

• Jonathan Lynn – Anthony Jay – Kristina Žantovská / JISTĚ, PANE MINISTŘE
Premiéra 5. a 6. prosince 2015 v Městském divadle
Kultovní televizní komediální seriál z politického prostředí napsala dvojice anglických scenáristů Jonathan Lynn a Antony Jay, pro česká jeviště ho zdramatizovala Kristina Žantovská.
Režie: Petr Novotný

• Alan Ayckbourn / RODINNÝ PODNIK
Premiéra 19. a 20. prosince 2015 v Městském divadle
Komedie Rodinný podnik byla s velkým úspěchem poprvé uvedena v londýnském Národním divadle v roce 1987 a Ayckbourn za ni získal cenu Evening Standard pro nejlepší novou hru. Ve stejném roce byl povýšen do šlechtického stavu. Stal se autorem, jehož bohaté dílo přestalo patřit jen do sféry soukromých divadel, ale je respektováno velkými divadelními domy. Komedie totiž není žánr lehký – a Ayckbourn ji dokonale ovládá, tak jako se neostýchá říznout přímo do živého.
Režie: Robert Bellan j. h.

• Josef Topol / KONEC MASOPUSTU
Premiéra 27. a 28. února 2016 v Městském divadle
Vrcholné drama Josefa Topola se odehrává během slavností Masopustu, právě když je dokončována kolektivizace vesnice. V té chvíli přijíždí Tajemník, aby přesvědčil posledního soukromého rolníka Krále, který kolektivizaci do poslední chvíle vzdoruje. Ale nejde zde přeci jen o něj, ale o tradiční hodnoty jako takové! Boj o ně v přímém zrcadlivém propojení se základním příběhem dotváří symbolická rovina maškar – oba příběhy, alegorický i reálný, jsou symbioticky srostlé v jeden.
Režie: Břetislav Rychlík j. h.

• Michele Riml / SEXY PRÁDLO
Premiéra 9. a 10. dubna 2016 na Malé scéně ve dvoře
Alice a Henry spolu žijí pětadvacet let. Jejich děti odešly na studia a oni se ocitli v situaci, kterou zná mnoho párů v jejich věku: jiskra v jejich manželském krbu skomírá. Alice se s tím nechce smířit, a proto zakoupí knihu Sex pro pokročilé a naplánuje romantický víkend v luxusním hotelu. Kromě poněkud komických rad kniha navrhuje, aby se oba „rekvalifikanti" navzájem svěřili se svými sexuálními fantaziemi. Tedy se o to oba pokusí… Může tato kniha opravdu pomoci vyřešit
partnerské neshody a zažehne opět jiskru erotiky?
Režie: Adam Doležal j. h.

• Karel Čapek / BÍLÁ NEMOC
Premiéra 23. a 24. dubna 2016 v Městském divadle
Na zemi vládne z více stran touha po válce. Zbrojařské podniky navyšují výrobu. Zemi však nezaplaví jen tato touha, ale i varovná bílá nemoc, která se nedá léčit a je prudce nakažlivá. Lék objeví praktický lékař doktor Galén, který svojí metodou léčí jen chudé. Ostatním dá podmínku, za které je ochoten svůj lék vydat všem – aby se přičinili o konec válečných plánů a o světový mír navždy. Touha po penězích, slávě a moci čelních představitelů státu (Maršál) a zfanatizovaný dav jsou však Galénovým silným protihráčem, přestože všem může jít přece kvůli bílé nemoci o život! Kolik ten vlastně stojí? Copak musí člověk poznat nemoc na vlastní kůži, aby Galénovu podmínku splnil?
Režie: Mikoláš Tyc j. h.

• František Hrubín / KRÁSKA A ZVÍŘE
Premiéra 11. a 12. června 2016 na Kunětické hoře
Podle známé staré francouzské pohádky vytvořil básník František Hrubín dramatický text, který se stal součástí české klasické dramatické tvorby. Hrubín proměnil pohádku v křehký příběh o skutečné lásce, pokoře, obětavosti, ale i o dobru a zlu v duši člověka.
Režie: Petr Novotný

Autor: Lukáš Dubský

5.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Okresní „osmička“ před startem sezony

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Chybí stovky lidí, přitom vyrostla další fabrika

Rychnovsko - Rekordně nízká nezaměstnanost trápí snad všechny firmy v rychnovském okrese. Problém je ve službách i ve fabrikách.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení