Kvůli zvolené jižní variantě dálnice kopírující současnou státovku I/35 si hejtmanství už před lety na státu vymínilo finanční pomoc na stavbu potřebných přivaděčů, které by na dálnici napojilo dopravně špatně dostupné Orlickoústecko, kudy měla D35 původně vést.

Ministr Dan Ťok se nyní v Pardubicích v aktualizované verzi 11 let starého memoranda konkrétně zavázal, že stát na tyto silnice pošle 2,7 miliardy korun. Zbytek dodá kraj, jemuž tyto silnice převážně II. a III. tříd patří.

„Za peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury by se mělo vybudovat šest přivaděčů, obchvatů měst a dalších silnic. První dva úseky dálnice z Opatovic do Ostrova před Vysokým Mýtem by se měly začít stavět na podzim, první část této trasy už prozkoumávají archeologové,“ řekl Ťok. Vykoupené jsou už i téměř všechny pozemky.

Za peníze státu by měl kraj nejprve vybudovat obchvat Rokytna a Dašic na Pardubicku. Tyto dvě silnice přijdou na řadu jako první, současně se stavbou prvních dvou úseků D35.

Jak bude výstavba v dalších letech pokračovat za Vysoké Mýto, začnou se modernizovat silnice II/358 mezi Českou Třebovou a Litomyšlí, zkapacitnit je třeba i sousední komunikaci II/360 mezi Ústím nad Orlicí a Litomyšlí. Nejdražší však bude rekonstrukce silnice II/312 Choceň České Libchavy Žamberk. Chystá se na ní totiž i obchvat Chocně, který bude u Vysokého Mýta napojen na dálnici. „Pouze pokud by novostavba byla ekonomicky a pozemkově příliš náročná, současné silnice do Chocně by se pouze modernizovaly,“ píše se v memorandu.

Stavbaři se na nás vymlouvají

Archeologové při záchranném výzkumu na trase dálnice vedle bohatého naleziště u Bukoviny na Pardubicku odkryli i řadu pozůstatků u nedalekého Rokytna. „Konkrétně jde o sídlištní vrstvy z doby vrcholného středověku, pod tím jsou ale i nálezy z pravěku, hlavně z doby bronzové. Například různé zásobní nádoby,“ říká Petr Juřina z pražské společnosti Archaia.

Čím jsou ty nálezy unikátní?
„Tím, že kdybychom je nevyzvedli, tak by pod bagry jednou provždy zmizely. Spálili bychom knihovnu, aniž bychom ji přečetli.“

Čekáte v navazujících úsecích nějaká další naleziště?
„Tady kousek za Rokytnem víme stoprocentně, že je žárové pohřebiště z doby bronzové, tedy staré zhruba 3 000 let.“

Stavební firmy archeology často osočují, že je zdržujete…
„To je prachsprostá výmluva, už ze zákona mají povinnost s výzkumem počítat a chytré firmy si ho proto objednávají už dopředu, aby věděly, kolik je bude podle očekávaných nalezišť stát a podle toho se rozhodnout, zda do tendru na stavbu jít.“

Naleziště připravují pro archeology za stovku na hodinu

Rokytno - Na stanoviště archeologů u Rokytna na Pardubicku přijíždějí nablýskané limuzíny s ministrem dopravy Danem Ťokem. V improvizovaném stánku uprostřed naleziště střepů z doby bronzové chybějí snad už jen chlebíčky a portské. Televizní štáby instalují kamery, mikrofony a show může začít.

O tři sta metrů dál se pracuje také, ale tady za naprostého nezájmu novinářů a záře reflektorů.

Parta dělníků a dělnic z východoslovenské obce Pavlovce nad Uhom dělá archeologům nutný předvoj. Ze skrývky bývalého pole zametají zbytky ornice a trasu dálnice s pomocí lopat, motyk a košťat nahrubo očišťují, aby byla připravená pro už jemnější práci samotných archeologů.

Místo tiché a zádumčivé práce archeologů tady panuje naopak živá a veselá nálada. Všichni se navzájem znají, jsou to takřka sousedi.

„Práce dost, za stovku na hodinu. Nestěžujeme si,“ řekl zjevným „východniarským“ dialektem asi třicetiletý Peter. Přítomnost „akéhosi ministera“ o pár stovek metrů dál jej nijak nevzrušuje. Místo toho využije přítomnosti novináře a požádá se smíchem o společné foto z „roboty u Čehúnov.“

To předtím v Pardubicích se těšil ministr Ťok mnohem větší vážnosti. Řidiči pro něj zajeli po chodníku až skoro ke dveřím krajského úřadu. Běžný smrtelník by za to okamžitě vyfasoval tučnou pokutu. „Vždyť to je ministr,“ hájil svého chlebodárce na námitku Deníku jeden z jeho řidičů.