„Po dohodě tří zastupitelských klubů jsme došli k názoru, že by se toto zastupitelstvo mělo vyjádřit, aby bylo jasno, co si zastupitelé o obchvatu města myslí, aby bylo jasno, jakým způsobem se k tomu staví," uvedl náchodský starosta Jan Birke.

Zastupitelé přijali usnesení, že podporují výstavbu obchvatu v severní variantě a podporují kroky starosty města v jednání s příslušnými orgány. Zároveň pověřili starostu a místostarostu osobním jednáním s vlastníky nemovitostí, kterých se má stavba dotknout a kteří se případně proti ní odvolávají.

Usnesení nepodpořili zástupci Zelených. Jeden z nich Michal Kudrnáč uvedl, že nebude hlasovat pro severní variantu obchvatu. Požádal ale o rozdělení usnesení na dva body, protože druhou část o jednání vedení města s lidmi by podpořil. „Myslí si, že jednání s majiteli dotčených nemovitostí může prospět," uvedl Michal Kudrnáč. Severní trasa, jak je navrhována, mu vadí.

Naopak zastupitelka Soňa Marková vyjádřila za komunisty podporu obchvatu. „Dlouhodobě podporujeme i občanské sdružení Za obchvat města Náchoda a souhlasíme s kroky, které dělá," sdělila.

Zastupitelům za usnesení poděkoval z řad přítomných občanů Libor Fiedler: „Strašně si vážím toho, že jste znovu zvedli obchvat a hlasovali pro to. Doufám, že nezůstane jen u této deklarace."

Územní rozhodnutí na obchvat má být vydáno do konce června.

Podle starosty je usnesení důležité proto, aby orgány státní správy, které o obchvatu budou rozhodovat, případně na něj poskytovat finance, věděly, že zastupitelům města není lhostejné, v jaké složité dopravní situaci se město nachází a jaká jeho obyvatele sužuje.

Co sjede z dálnice, skončí v Náchodě

Varoval též, že bez obchvatu může ve městě docházet k vážným dopravním situacím především až bude dostavena dálnice D11 k Jaroměři a většina tranzitní dopravy se povalí na hraniční přechod v Náchodě.

„Vše, co sjede na obchvat Jaroměře, tak nám sjede do Náchoda," obává se Birke. Dodal, že dálnice D11 má být k od Hradce Králové k Jaroměři dotažena do roku 2019. V její trase je již vykoupeno přes 95 procent pozemků a stavba má vydáno územní rozhodnutí. Nejbližší přechody pro tranzitní nákladní dopravu jsou v Harrachově a v Ostravě, proto vše, co sjíždí z D11, míří na Polsko před Náchod.

Místostarosta Tomáš Šubert řekl, že Náchod se dnes dostává do situace, kdy hustota dopravy neustále stoupá a město je enormně zatěžováno dopravou. „Lidé, kteří bydlí kolem Pražské ulice, jsou absolutní chudáci. Když si představíte, že nemůžete v létě otevřít okno, nic, je to hrozné," řekl Šubert.

Připomněl, že výstavba obchvatu se neustálými průtahy oddaluje už 17 let. Už několikrát bylo vydáno územní rozhodnutí, které nadřízené orgány státní správy po odvoláních zase zrušily. V minulosti přitom obchvat požadovalo peticí na šest a půl tisíce občanů města. „Nikdo z těch, kdo bydlí okolo Pražské ulice, nepochybuje, že obchvat je potřeba," dodal Šubert.

Podle něj je nyní jedinečná šance na to, aby se obchvat začal stavět. „Jsou peníze, je podpora vlády a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a všichni jsou připraveni, aby se obchvat mohl začít stavět," uvedl místostarosta Šubert.

V minulosti už podporu obchvatu vyjádřili zastupitelé dvakrát, a to v letech 2006 a 2010. Zastupitelé v roce 2006 zřídili pracovní skupinu pro dohled nad řešením dopravní situace ve městě. Ta měla informovat o postupu přípravy obchvatu. Také se tehdy připojili k petici občanů na podporu urychlení stavby obchvatu města, kterou podepsalo pět a půl tisíce lidí, a uložili představitelům města aktivně pracovat na urychlení stavby obchvatu.

V roce 2010 zastupitelé hlasovali pro urychlenou přípravu a realizaci obchvatu města a žádali všechny zainteresované orgány, aby této stavbě daly jednoznačnou prioritu. Současně uložili tehdejšímu starostovi, aby byla příslušným orgánům zaslána žádost o poskytnutí priority v této věci.

Protože obchvat Náchoda stále nedostal zelenou, přistoupilo ŘSD a město v minulém volebním období k už několik let probíhajícím rekonstrukcím stěžejních komunikací napříč městem a k už provedeným změnám v dopravní situaci. Před pár dny třeba skončila rekonstrukce křižovatky u Slavie, nyní se začátkem června chystá rekonstrukce a stavba nové kruhové křižovatky u Čedoku. V příštím roce se pak bude kompletně po etapách rekonstruovat průtah městem Pražská ulice.

Starosta Birke upozornil, že bez obchvatu je město stále vystaveno nadměrné zátěži. „V nejhorším dopravním uzlu u Čedoku za 24 hodin projede 24 tisíc osobních vozů a šest tisíc kamionů v obou směrech ze všech stran, nejen tranzitních," sdělil. Připomněl také krizový stav, k němuž došlo před několika týdny, kdy zůstalo město na celý jeden den zcela ucpáno. Během osmi hodin jej i přes varování a stavbu u Slavie projelo za osm hodin 4 985 kamionů. „To číslo je naprosto neuvěřitelné. Kapacita komunikace je úplně mimo mísu," řekl Birke.