„Je dobře, že zde budou opět dva přechody, budou ale bohužel bez doplňujících bezpečnostních opatření. Od roku 2007 jsou přímo v tomto místě evidovány čtyři dopravní nehody se zraněním v podobě sražení chodců na přechodu pro chodce, z toho dvě skončily vážným zraněním" uvedl Zbyněk Sperat z Centra dopravního výzkumu.

Špatná viditelnost

Podle aktivistů také stavba nesplňuje normy. „V případě, kdy řidič v jednom pruhu zastaví před přechodem, řidič v druhém pruhu nevidí přes první vozidlo chodce. To je důvod, proč norma takové řešení neumožňuje. Zde je riziko umocněno tím, že jsou dva přechody v krátké vzdálenosti od sebe. Za přechody směrem k okružní křižovatce navíc dochází ke sloučení dvou jízdních pruhů do jednoho, je tedy zvýšené riziko toho, že řidič bude při jízdě přes přechody kontrolovat vozidla okolo sebe ve zpětných zrcátkách, aby se mohl zařadit do pravého pruhu, a menší pozornost bude věnovat chodcům," vysvětlil dopravní projektant Pavel Řehák.

Město ale pochybení odmítá. „Při současné podobě se v rekonstruovaném prostoru ulice Gočárova i samotné okružní křižovatky stává pohyb pěšky či na kole  plnohodnotnou alternativou automobilové dopravy. Z tohoto důvodu byla také při zahájení prací na projektu přizvána dopravní skupina města i další odborníci," bránil se Jindřich Vedlich, náměstek primátora. Řidiči se také musí řídit zákonem, který říká, že se nesmí předjíždět na přechodu pro chodce i v případech, kdy zde nikdo nepřechází.

Zhruba před měsícem se město sešlo s odborníky i hradeckými cyklisty.

„Výsledek jednání je však takový, že změny k bezpečnějšímu řešení se provádět nebudou, protože stavba běží a úpravy by znamenaly její administrativní komplikace," podotkl Zbyněk Sperat.

Dodal, že  by bylo ideální na oba přechody umístit semafory, nebo ještě lépe zúžit vozovku v místě přechodů ze dvou pruhů na jeden.

To by podle něj z dopravního hlediska neměl být problém, protože o pár metrů blíž směrem k okružní křižovatce k tomu stejně dochází. Výsledek by byl pro chodce výrazně bezpečnější, aniž by tím jakkoliv utrpěla automobilová doprava.

„Na schůzce jsme se situací dopodrobna zabývali a mluvili o ní. Přijali jsme také určité závěry, které jsou součástí zápisu a domluvili jsme se na dalším postupu. Je to pro mne z lidského hlediska obrovské zklamání, že pan inženýr Sperat zvolil cestu zveřejněním a nevhodným způsobem," zakončil Jindřich Vedlich.