Minipivovarů ve východních Čechách rok od roku přibývá. V celém Česku jich jen za loňský rok vznikly čtyři desítky a zdá se, že jejich boom neustává.

Česko by se možná mohlo nakonec dočkat historické hranice, kdy tu před 120 lety bylo tisíc pivovarů. „U nás může být reálně 700 až 800 pivovarů. Dál to už asi nepůjde," namítá si ale předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich.

Minipivovary však vznikají nejen na „zelené louce", ale dokonce také v rámci již existujících velkých pivovarů, které tím chtějí oživit svou značku nebo jejich prostřednictvím dát prostor různým speciálům. Příkladem je pardubický pivovar Pernštejn, v jehož objektu nyní působí minipivovar s názvem Arnošt. Ten se zaměřuje právě na různé speciální piva, z poslední doby velikonoční zelené nebo o dva týdny později kaštanovomedové.

„Minipivovar Arnošt má na starost nejen vývoj nových piv a rozšíření produkce našich pivních speciálů, ale také pořádání specializované kurzy. Každý se pak bude moci na chvíli stát sládkem a vytvořit si vlastní značku piva, což platí jak pro jednotlivce, tak firmy. Téměř každý Čech pivo pije a má ho rád, ovšem ne každý ví, jak vlastně vzniká a co skutečně potřebuje, aby mělo tu správnou chuť a říz," řekl při otevření minipivovaru vloni v listopadu předseda představenstva Pardubického pivovaru Leoš Kvapil.

V sousední pětadvacetitisícové Chrudimi vzniká další minipivovar. Parta mladých mužů už dala svému pěnivému moku i jméno - Filištín, a připravuje oficiální založení značky. V sousedních Medlešicích funguje lokálně proslulý minipivovar již řadu let.

Investice do takového minipivovaru přitom není nijak krátkodobou záležitostí, návratnost se pohybuje mezi 10 až 15 lety. „Přežívat budou jen ty známé minipivovary, ty, které vaří dobré pivo, a potom místní, které sice nejsou postavené na turistech, ale budou k nim mít vztah místní," podotkl Elrich.

Taková lokální značka se ovšem buduje velmi těžko. Typickým příkladem je právě Chrudim, kde lokální značky pivaře jednoduše řečeno neberou. Jak Rychtář z nedalekého Hlinska, tak Pernštejn ze sousedních Pardubic tady příliš velkou základnu ve výčepech nemají. Místní pivaři preferují velké značky, jako Plzeň, Kozel či Gambrinus.