Pracoviště, na němž nyní pracují čtyři lékařky pod vedením MUDr. Moniky Dvořákové, nedávno obhájilo na další tři roky akreditaci pro svou činnost udělovanou Ministerstvem zdravotnictví ČR společně se Státním ústavem jaderné bezpečnosti.

„Máme z toho velkou radost, znamená to pro nás objektivní ohodnocení naší práce, to, že ji děláme dobře," sdělila vedoucí lékařka Monika Dvořáková. Na dotaz, co by se tu mělo ještě zlepšit, odpověděla: „Zhruba před poslední akreditací před 3 roky se změnila organizace práce lékařek a laborantek, zavedl se pružnější systém objednávání, vyčlenily se dny určené pouze pro preventivní péči, oddělila se diagnostická péče o onkologicky nemocné a dlouhodobě sledované pacientky, vyčlenily se časy na provádění invazivních výkonů a předoperačních zákroků. Tento systém práce nám prozatím vyhovuje a v dohledné době ho nechceme měnit. Z odezvy pacientek také soudíme, že současná organizace práce je nastavena správně, to znamená krátké objednací doby před vlastním vyšetřením a prostor k řešení akutních případů."

Vedoucí lékařka dále uvedla: „Za posledních pět let tu bylo zjištěno 379 zhoubných nádorů, ročně vyšetříme okolo 7 tisíc pacientek. Naším úkolem je diagnostikovat minimální karcinomy, tedy nádory do velikosti 10 milimetrů a nádory bez postižení spádových uzlin, kdy je pravděpodobnost vyléčení pacientky největší. 

Podle doktorky Dvořákové je smyslem všech preventivních programů, aby se včas zachytily malé nádory ve stadiu „vyléčitelnosti".
„Chceme touto cestou apelovat na všechny ženy, aby se nebály vyšetření a pravidelně chodily na kontroly, jsme tu pro ně a pro jejich zdraví," konstatovala vedoucí lékařka, které jsme se dále ptali:

Připravujete třeba i pro vaše klientky nějakou „změnu" v doposud nabízeném servisu?
Jak již bylo řečeno, hlídáme si objednací doby, krátké čekací doby v čekárně, akutní případy se snažíme řešit okamžitě, nejpozději do druhého dne, pružně reagujeme na poptávku vyšetření v odpoledních hodinách i mimořádné požadavky z jiných pracovišť. Nemáme žádné signály, které by nás měly v současné době vést k dalším změnám či opatřením vedoucím ke zlepšení nabízeného servisu.

S jakými pocity svých klientek se nejčastěji setkáváte při příchodu, během vyšetření i po něm? Jsou rozdíly v tom, když přijdou poprvé a poněkolikáté?
Dá se říci, že prakticky převážná část žen k nám přichází se strachem, obavami o výsledek vyšetření a s tím, zda je vyšetření nebude bolet. Rozdíl mezi ženami přicházejícími poprvé a po několikáté je pouze v tom, že poprvé se bojí i samotného vyšetření, při opakovaném vyšetření již vědí, co je čeká, setkávají se se stejným prostředím i personálem, takže obavy z vyšetření již nemají, pouze možný strach z výsledku vyšetření. Když jim sdělíme, že jsou zdravé, že je všechno v pořádku, odcházejí od nás s úsměvem a spokojené. Pokud se objeví nález v prsu, snažíme se přesnou diagnózu stanovit v co nejkratší době a jednáme s pacientkou co nejohleduplněji. To samé platí i o personálu našich spolupracujících oddělení – chirurgie, onkologie a patologie, bez nichž by se nedala poskytovat tato komplexní péče. Ta je založena na úzké mezioborové spolupráci.

Jak vaše pracoviště v praxi spolupracuje s praktickými lékaři a gynekology?
Spolupráci s praktickými lékaři a gynekology považujeme za velmi dobrou, do budoucna uvítáme, pokud se pacientky budou dostavovat k preventivnímu vyšetření či doplňujícím vyšetřením bez žádanky, což je v současné době povinné, je však zbytečnou administrativní zátěží pro naše kolegy, probíhají jednání o zrušení tohoto omezení.