Většina řidičů už to zažila. Většinou v nejméně vhodnou chvíli, když někam pospíchali. Kolony aut a zdržení trápí nejen hradecké řidiče na mnoha místech krajské metropole.

Gočárův okruh byl ve své době nadčasový ale v posledních letech se ukazuje, že na některých místech už je jeho kapacita nedostačující.

Stačí, aby dělníci začali opravovat část okruhu a problém je na světě. Stejně tak uzavření dalších uzlů ve městě zvyšuje počet vozidel na městském okruhu.

Kde se v Hradci Králové podle Hradeckého deníku tvoří nejhorší kolony?

1. Křižovatka Mileta

Projet při ranní špičce po sedmé hodině od soutoku Labe s Orlicí ke světelnému kruhového objezdu na Brněnské třídě je mnohdy o nervy. Nekonečné řady vozidel se zde tvoří ještě více odpoledne mezi třetí a pátou hodinou.

„Problém mají nejen naše vozy, ale také ostatní, kteří mají na starosti převoz mezi nemocničními zařízeními. To je komplikace," vysvětlil  mluvčí královéhradecké záchranné služby Ivo Novák. Stejně beznadějné se zdají řady aut v kolmém směru, tedy od centra města a Třebše. Krátký interval obzvláště od Studijní a vědecké knihovny situaci neprospívá. Naopak se málokdy stane, že zde nějaký řidič nejede už na červenou.

2. Koutníkova ulice

Hlavní vjezd do Hradce Králové od Jičína a Náchoda trápí hlavně jeden pruh směrem do centra. Ven z města situaci zlepšují jízdní pruhy dva. Ve špičce je ale situace kritická také na kruhovém objezdu, zácpy dovrší případné červené světlo na železničním přejezdu u ČKD.

3. Křižovatka U Fortny

Zástavka MHD v silnici, přechody pro chodce a nepřehledná situace. Řidiči mnohdy netuší, kdo má přednost a nepouští se navzájem ani když vůz na hlavní silnici stejně nemá možnost projet.

„Prioritním problémem je malá plocha křižovatky, která je velmi nepřehledná a vstupují do ní ještě chodci. V jednom směru stojí v odbočovacím pruhu ve špičce téměř permanentně vůz městské hromadné dopravy," potvrdil řidič a dispečer hradecké MHD Miloš Holeček.

Problémovým místem se poslední dobou stává také výjezd ze  Šimkovy do Divišovy, kde vyjíždí několik autobusů z vedlejší ulice, další pak místem projíždí.

MHD musí 
čekat v koloně jako ostatní
Denně sedají za volant, městský provoz tak mají v malíku. Řidiči hradecké městské hromadné dopravy kolony trápí, ale pro cestující mnoho udělat nemohou. Počkat musí jako ostatní řidiči.
„Zácpy nás ovlivňují ve dvou rovinách. Musíme řešit případné nedodržení jízdních řádů a nespokojenost našich cestujících. Interně také musí organizovat výměny řidičů, aby mohli dodržet bezpečností přestávky. Na konečných zastávkách jsou ale čekací doby dostatečné, aby pokryly případné zdržení a po cestě druhým směrem už jede autobus včas. Odklonit vozy nemůžeme. Jsou jednak velké a také každou změnu trasy musíme patřičně odůvodnit. Tím může například být uzavření oblasti policií. Ze zkušeností z jiných měst bychom uvítali jízdní pruhy pro MHD, pokud je to technicky řešitelné," potvrdil řidič a dispečer hradecké MHD Miloš Holeček.

Nejhorší řešení? Zastavit vůz před sanitou
Každá dopravní situace je jiná, recept na snadný průjezd blikající a houkající sanity v podstatě není. „Provozu na komunikacích se musíme samozřejmě přizpůsobit. Pokud používáme výstražná zařízení tak máme právo přednosti jízdy se všemi důsledky. Pokud se vracíme z výjezdu, kdy nepoužíváme výstražné znamení, tak musíme dodržovat veškeré dopravní předpisy. Co se týče uhýbání našim vozům, důležité je nezpanikařit a dát najevo řidiči svůj úmysl. V ideálním případě dát blinkr doprava a přibrzdit k pravému okraji. Nejhorší je zastavit. Projevuje se samozřejmě zkušenost řidičů. Řidiči hodně chybují při jízdě ve více pruzích. Pokud je kolona, musí nechat volné místo pro průjezd vozů záchranného systému. Většinou reagují až na houkání, což zdržuje," vysvětlil mluvčí královéhradecké záchranky Ivo Novák.

Nervy u Milety budou řidiči ztrácet minimálně ještě dva roky

Možná budoucí podoba křižovatky Mileta v Hradci Králové.Hradec Králové - Rok 2017. To je zatím poslední termín, kdy by měli dělníci začít rekonstruovat křižovatku Mileta u fakultní nemocnice. Začátek se ale už několikrát posouval, o opravách se mluví desítky let.

Původně měla být křižovatka třípatrová,  nakonec ale bude pouze průsečná s napojovacími pruhy. Stejně tak jako křižovatka u nemocnice směrem do Třebše. Ta by měla pomoci lepšímu výjezdu ze zdravotnického zařízení i průjezdu sanitek. Obě křižovatky by měly stát zhruba 200 milionů korun. Náklady na stavbu si rozdělí kraj s městem a Ředitelství silnic a dálnic.

Nová křižovatka definitivní úlevu pro stále přetíženější hradeckou dopravu nepřinese. Řešením je až výstavba rychlostní silnice R35 od opatovické křižovatky na Časy a Ostrov. Po ní velká část dopravy úplně mine krajské město. Stavba této dopravní tepny významné pro celé východní Čechy je však zatím v nedohlednu.

„Dopravě by ulevila plánovaná stavba obchvatu R35 a dostavba dálnice D11. Policie ale uvítá každé opatření, které bude směřovat ke zvýšení bezpečnosti na silnicích," uvedla Lenka Burýšková, mluvčí královéhradeckých policistů.

Parkoviště místo silnice také připomíná úsek mezi Miletou a kruhovým objezdem Na Kotli. Bývá zde fronta od semaforu až téměř k předchozím světlům. Nejvíce blokují cestu kamiony odbočující doprava na Brno.

Pomoci by mělo rozšíření cesty, nově přibude odbočovací pruh právě směrem na Brno. Další pruhy přibudou právě od Brna i fotbalového stadionu.  Pokud vše půjde podle plánu, ŘSD by mohlo začít stavět v druhé půlce příštího roku.

Komenského ulici uleví rekonstrukce křižovatky

Deník mapuje nebezpečné silnice a křižovatky: Nebezpečný přechod pro chodce i řídiče je u Bono Publico u zimního stadionu. Hradec Králové - Nepřehledná a malá. Na křižovatku U Fortny vedle okresního soudu nadávají řidiči i chodci, kterým tam jde často o život. Město chce zhruba za tři roky křižovatku zrekonstruoval a uleví tak především autobusům a trolejbusům, které tam ve špičce nabírají velká zpoždění.

„Od projektu si slibujeme zlepšení podmínek pro MHD, její preferenci. Obsahovat by měl také například chytré zastávky a celkově by  změny měly navazovat na inteligentní dopravní systém," potvrdil náměstek primátora pro rozvoj Jindřich Vedlich.

Fortna by měla být do budoucna také kompletně bezbariérová a plánuje se mimo jiné i lepší provázanost s Žižkovými kasárny.

Jaké konkrétní změny rekonstrukce křižovatky přinese, zatím není jasné. Vše je teprve na začátku a neví se zatím ani na kolik přestavba vyjde. Peníze na ni se ale budou čerpat z evropských dotací.