VYBRAT REGION
Zavřít mapu

„Hurvínek“ vdechl trati po třech letech život

Dobruška – „Čas se snažíme dostihnout nejrůznějšími dopravními prostředky. A tak i člověk dobrušský stanul před sto a pěti léty na tomto místě, aby s údivem popatřil na syčící a supící železný kolos, vydechující kouř a páru, což do těch dob uměli jen pohádkoví draci. A když se kolos dal do pohybu, překypoval dav nadšením a volal „Sláva, vivat, nazdar" a jiná oslavná slova," zaznělo v sobotu z úst Václava Vernera, který pronesl „sranda projev starosty Buriana" během oslav 105 let železnice Dobruška – Opočno.

27.5.2013
SDÍLEJ:

JÍZDU historickým motorovým vlakem si nenechaly ujít desítky návštěvníků oslav.Foto: Vojtěch Podstavek

Opodál na kolejích stály již připraveny dva železniční osobní motorové vozy, jimž se přezdívá „hurvínek" a dnes slouží jako historická provozní vozidla. Do prvního odjezdu v 11.40 hodin se zcela zaplnily dospělými, ale především nadšenými dětmi. Jedním z nich byl i Péťa Jánský. „Ještě nikdy jsem vlakem nejel," těšil se a velmi ho  zajímalo, proč se vozům říká „hurvínek".

To se podařilo vypátrat díky Jaroslavu Friedemu, který na trati Dobruška-Opočno vozil cestující 28 let. „Strojvedoucí ovládá motor a převodovku pomocí lanek, která připomínají lanka u loutek – proto tedy hurvínek," vysvětlil.

Sobotní čilý ruch na kolejích mezi Dobruškou a Opočnem, kdy tudy vlak projížděl celkem pětkrát, byl však tak trochu nostalgickou vzpomínkou na časy minulé. Před třemi lety, přesně 7. března došlo totiž  k zásadnímu omezení provozu na této trati a vlaky byly nahrazeny autobusovou dopravou.

„Bohužel nikdo už lidi nedostane z aut. Já jsem poslední dva roky viděl, že lidé nejezdí. Jak si někdo zvykne na auto, tak už do vlaku nepůjde. To je všeobecné," poznamenal Jaroslav Friede.

Oslavy se přesto vydařily. Po úvodních fanfárách Dobrušského žesťového sdružení zazpíval tři národní písně ženský pěvecký sbor Vlasta, zahrála dechová hudba Valánečka a její vystoupení okořenila svým uměním skupina mažoretek Tyrkys.

Ze zajímavých historických faktů stojí za to připomenout, že do Dobrušky přijel úplně první vlak 1. listopadu 1908, čímž se splnilo několik desetiletí snah pokrokových lidí o povznesení a hospodářský rozvoj města a jeho  okolí. Dokonce se uvažovalo i o prodloužení tratě směrem k horám, čemuž odpovídalo i kolejiště a poměrně velká budova nádraží. Provoz zde probíhal jak osobní, tak časem i poštovní a nákladní.

První světová válka a hospodářská krize však odsunuly snahy o rozšíření na neurčito. Mnichovský diktát roku 1938 zastavil další prodloužení, které projektovaly tehdejší vojenské orgány kvůli výstavbě pohraničního opevnění. Parní provoz na trati zůstal do roku 1950, kdy byly  nasazeny motorové vozy.
Stále stoupal počet vlaků až na 15 denně. Na trati trvale sloužili tři strojvedoucí, pokladní a několik průvodčích, kteří se starali i o smíšenou nákladní a osobní dopravu. Zájem cestujících byl velký, a to dokonce i po roce 1989. Vše změnil hospodářský růst v zemi a vzrůstající počet osobních automobilů v českých rodinách.

Dana Ehlová

Autor: Redakce

27.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Dominik Chlupáč vylepšil o tři vteřiny traťový rekord „Luisy“

Kvasiny - Letošní desetidílný 24. ročník amatérského cyklistického Dobrušského poháru – Memoriálu Martina Hockého pokračoval předposledním závodem, jímž byla Kredo silniční časovka jednotlivců. Závod uspořádal Indigo cycling team Rychnov ve spolupráci s Tri Clubem Dobruška.

Do říjnových sněmovních voleb půjde 22 stran a hnutí

Královéhradecko - V říjnových volbách do Poslanecké sněmovny PČR budou voliči v hradeckém kraji vybírat z 22 politických stran a hnutí. Oproti volbám v roce 2013 je to o čtyři subjekty více.

„Ahoj, jsem Svatava a jsem blázen... blázen do jídla...“

Královéhradecko - Svatava Vašková patří mezi nejznámější a nejúspěšnější současné české foodblogerky. Sama o sobě říká: „Nemám ambici ohromovat vysokou kulinařinou či cukrařinou, na to nemám schopnosti, čas ani prostředky. Ráda bych, aby můj blog především inspiroval…“ Dlužno říct, že se jí to daří. Přesvědčit se můžete sami nejen v našem rozhovoru, ale i na webu Coolinarka.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení