VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Farmáři: Supermarkety nás moc nechtějí

Rychnovsko - Dostat své zboží do velkých obchodních řetězců není pro malé pěstitele a chovatele snadné. Někteří to ani raději nezkoušejí. Své výrobky nabízejí přímo ze dvora.

12.4.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jana Mudrová

Produkty regionálních farmářů v regálech místních supermarketů nenajdete. Prodávají se buď „ze dvora", rozvozem nebo na farmářských trzích – povětšinou jen v Praze a větších městech. Důvodů, proč nejsou k dostání ve velkých obchodech v okrese, je několik.
Farmář Ondřej Podstavek své produkty do „obchoďáku" nabízel. Myslel si, že může zásobovat konkrétní prodejnu na Rychnovsku. Není to však tak jednoduché.


Musí do centrálního skladu


„Musel bych vejce, mléko nebo zeleninu dovážet do centrálního skladu, odkud by je distribuovali do jednotlivých obchodů. Jenže to nejde. Nemohu například zaručit, že slepice snesou dostatek vajíček a že jejich produkce nebude kolísat," vysvětluje farmář. Dopravovat zboží do ústředního skladu by se mu také nevyplatilo.


Na nedostatek zákazníků si však stěžovat nemůže. Lidé si do jeho farmy našli cestu sami. „Jezdí k nám zákazníci z celé České republiky a zájem vzrůstá. Lidé už jsou asi otráveni. V televizních reportážích vidí, jak je supermarkety okrádají a šidí a chtějí poctivé produkty," míní Ondřej Podstavek.
Podle mluvčího obchodní sítě Tesco, se tento řetězec snaží lokální farmáře podporovat. „Vybíráme je podle sortimentu a kvality nabízených výrobků za odpovídající ceny. Zajímá nás také historie a tradice potenciálního dodavatele," prozrazuje Jiří Mareček.


Miloš Kurka, který pěstuje bio zeleninu třetím rokem, má však jasno. „Obchodní řetězce slibují, že podpoří regionální farmáře. Ale podmínky jsou stále nevýhodné. Zásobovat jednu konkrétní prodejnu zkrátka není možné," popisuje.


Většina z toho, co vypěstuje, prý putuje do Prahy a něco prodá takzvaně „ze dvora" – zákazníci si pro zboží přijdou sami. V současnosti Miloš Kurka také zvažuje možnost dovážet svou zeleninu do hradeckého obchodu Terno.


Ten totiž patří do stejné sítě jako členská družstva Coop, která se snaží o podporu lokálních farmářů.


„Prodáváme hlavně masné výrobky z místní produkce. Mléčné výrobky zatím ne. Kdyby však měl někdo zájem a dohodli bychom se na veškerých podmínkách, nebyl by problém nabízet je v našem obchodě," říká Marta Bednářová z družstva Coop v Kostelci nad Orlicí. Jednotlivé prodejny si totiž své dodavatele mohou vybírat samy.


Uživí se, ale snadné to rozhodně není


Farmáři si však na nezájem zákazníků prý stěžovat nemohou. Uživí se, i když to podle nich není vždy jednoduché. Manželé Sokolovi na své ekofarmě vyrábějí mléčné produkty a prodávají i maso a uzeniny. V supermarketu by je však nabízet nechtěli.


„Neláká nás to. Vyhovuje nám prodej na trzích a rozvozem. Kdokoli se u nás zastaví, může si výrobky zakoupit a podívat se, v jakém prostředí vznikají. Toho se nechceme vzdávat," prozrazuje Monika Sokolová. A rezervovaný vztah k velkým obchodů, mají i další farmáři na Rychnovsku. Myslí si, že je supermarkety zkrátka nechtějí, protože by na jejich výrobcích tolik nevydělaly. Lákají je proto menší prodejny s potravinami a farmářské trhy.
„Zásobujeme obchody s bio produkty. Dostat se do marketu jsme ani nezkoušeli. Podmínky nejsou nejlepší," potvrzuje slova ostatních farmářů Radek Sus, který se svou rodinou chová ovce, pěstuje ovoce a zeleninu a vyrábí mošt.

Jak to vidí Silvie Špryňarová?

Sice kvalitní ale drahé. To bývá nejčastější argument, proč nekupovat potraviny a výrobky od malých farmářů. Navíc dostupnost je mizerná. Jenže ono to není tak černobílé, jak se věc často podává. Ano, výrobky farmářů nepatří k nejlevnějším, jenže vezměme si jejich kvalitu, domácí suroviny a k tomu hodiny času strávené při jejich výrobě. Když si to tak spočítáte, na žádné velké vískání to není. Navíc v dnešní době silné konkurence na trhu, se markety a velké obchodní řetězce snaží cenu nakupovaných produktů stlačit na co nejnižší možnou úroveň. Důvod? Jednoduchý. Každý chce přeci vydělat. A tak představa domácích lokálních potravin v hypermarketech zůstává v rovině zbožných přání. Leda by se farmáři rozhodli, že ze svého byznysu udělají charitu. Je to tak trochu začarovaný kruh. Ale kdo chce, tak si cestu do dvora s domácí zeleninou, ovocem a voňavými sýry najde.

Autor: Redakce

12.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Ilustrační foto

Chybí stovky lidí, přitom vyrostla další fabrika

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Dominik Chlupáč vylepšil o tři vteřiny traťový rekord „Luisy“

Kvasiny - Letošní desetidílný 24. ročník amatérského cyklistického Dobrušského poháru – Memoriálu Martina Hockého pokračoval předposledním závodem, jímž byla Kredo silniční časovka jednotlivců. Závod uspořádal Indigo cycling team Rychnov ve spolupráci s Tri Clubem Dobruška.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení